GRY STRATEGICZNE
Tekhenu (edycja polska)
Kościana gra euro osadzona w starożytnym Egipcie przeznaczona dla 1-4 graczy
cena:
194.90 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 14 lat
czas gry: od 60 do 120 min.
wydawca: Wydawnictwo Portal (2021)
projektant: Daniele Tascini , Dávid Turczi
wersja językowa: polska
Opis
Cztery tysiące lat temu na wschodnim brzegu Nilu, położono fundamenty świątyni Amona-Ra. W ciągu dwóch tysięcy lat kompleks świątynny był stopniowo rozbudowywany i stał się powszechnie znany jako „Najbardziej Dobrane z Miejsc” (Ipet-Isut), szczycąc się największym budynkiem sakralnym na świecie. Dziś miejsce to znane jest jako Karnak i położone jest
w Luksorze we współczesnym Egipcie.
Tekhenu: Obelisk Słońca, to ekonomiczna kościana gra euro autorstwa Daniela Tasciniego (Tzolkin, Teotihuacan) i Dávida Turcziego (Anachrony, Kitchen Rush, Tawantinsuyu), która zabierze graczy do starożytnego Egiptu. W tej strategicznej potyczce dla 1 do 4 graczy, manipulują oni kośćmi i dobierają akcje tak, by jak najefektywniej wznieść kompleks świątyń.
Zgodnie z ruchem słońca dookoła obelisku, gracze uzupełniają kości na planszy na początku rundy – są one niezbędne do wykonywania akcji (akcje bez kości są niedostępne). Plansza podzielona jest na sześć części, z których każda wiąże się
z innym egipskim bogiem. Pośrodku stoi imponujący obelisk (Tekhenu), który rzuca cień na poszczególne obszary planszy.
W rezultacie sektory wokół obelisku są podzielone te położone w pełnym słońcu, zacienione i zupełnie ciemne. W każdej rundzie gracze dobierają wyniki na kościach do swoich zamierzeń i wykonują akcje związane z wartością kości oraz sekcją, z której została dobrana. Zmienna i zależna od graczy pula akcji nadaje niepowtarzalność każdej rozgrywce oraz wymaga od graczy śledzenia ruchów innych graczy i planowania z wyprzedzeniem! Gra toczy się na przestrzeni kilku rund. Wygrywa gracz z największą liczbą punktów zwycięstwa, zdobywanych na różne sposoby w różnych sekcjach.
Tekhenu to kolejna z gier "T" Daniele Tasciniego (po Tzolkinie i Teotihuacan). Tym razem autor zabiera nas w podróż do starożytnego Egiptu, gdzie w cieniu tytułowego obelisku powstaje nowy kompleks świątynny. Jednak bądźmy szczerzy: w grach Tasciniego temat jest tylko dodatkiem. Niemniej ten dodatek ma wpływ na wizualny odbiór gry, która prezentuje się na stole bardzo okazale. Jej najważniejszy element to plastikowy obelisk, wokół którego rozmieszczamy kości. Sercem gry jest draft kostek, które zmieniają swoje położenie, kiedy w określonych warunkach obracamy obelisk (symbolizuje to ruch słońca i przesuwający się cień budowli). Miejsce, z którego bierzemy kość, jak również jej wartość, decydują o tym, jaką akcję wykonamy. A do wyboru mamy budowę posągów, budynków, filarów świątyni, pobieranie kart dających nam różne bonusy oraz dbanie o zadowolenie naszych poddanych. Wszystkie te działania przekładają się oczywiście na końcowy wynik, bo Tekhenu to typowa sałatka punktowa. Mechanika obelisku jest świetnym pomysłem, chociaż ma pewną wadę: obelisk zasłania część planszy. Jeśli jednak komuś gimnastykowanie się nad stołem będzie przeszkadzać, to nie ma problemu, aby grać bez niego (chociaż gra traci wtedy dużo w warstwie wizualnej). W porównaniu do Tzolkina i Teotihuacan, Tekhenu jest grą nieco trudniejszą. Może wydawać się także bardziej losowa (ze względu na losowy rozkład kości oraz kart), chociaż da się nad tym zapanować, jak już się ją lepiej pozna. Częściej jednak gra polega na wyciskaniu maksa z możliwości, jakie ma się w danej chwili, niż na realizacji długofalowej strategii. Warto dodać, że Tekhenu posiada bardzo dobry tryb solo autorstwa Davida Turcziego. Podsumowując: fani Tasciniego nie powinni być zawiedzeni jego najnowszym dziełem. Tekhenu ma pewne podobieństwa do wcześniejszych gier tego autora, jednak jest na tyle inna, że warto mieć ją w swojej kolekcji. Ale jeśli nawet ktoś nie zna twórczości Tasciniego, a lubi mózgożerne euro, to Tekhenu będzie bardzo dobrym wyborem.