Rialto (edycja polska)
cena:
89.00 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 5
wiek: od 10 lat
czas gry: ok. 45 min.
wydawca: Rebel.pl (2013)
projektant: Stefan Feld
wersja językowa: polska
Opis
W Rialto gracze wcielają się w przedstawicieli rodów szlacheckich, którzy walczą o swoje wpływy w Republice Weneckiej. W tym celu zdobywają względy u doży, budują mosty i spławiają gondole, umieszczają swoich krewnych w radach dzielnic oraz stawiają różne budynki.
Gracze zdobywają punkty zwycięstwa za różne działania w trakcie gry, a dodatkowo na koniec gry każda dzielnica daje punkty tym graczom, którzy mają tam swoje pionki.
Zyskanie przewagi nad przeciwnikami wymaga starannego planowania swoich działań i uważnego obserwowania poczynań oponentów. W grze trwa ciągła licytacja - o to, kto zbuduje najlepszy most, najlepszy budynek, itp.
Rialto to prosta gra taktyczna oparta na eleganckim mechanizmie zagrywania kart, w której ceniony autor, Stefan Feld, poprowadzi Cię przez emocjonującą walkę o wpływy w mieście na wodzie.
Zawartość pudełka:
- plansza główna
- 5 plansz graczy
- 77 kart
- po 18 radnych w każdym z 5 kolorów
- po 2 znaczniki w każdym z 5 kolorów
- 1 znacznik aktywnej dzielnicy
- 60 żetonów budynków
- 6 żetonów mostów
- 6 żetonów gondoli
- 30 złotych monet
- 6 żetonów kolejności
- 2 płytki bonusowe
Recenzje naszych klientów:
zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną
Bardzo przyjemna gra:) Poszukiwałem czegoś ciekawego, familijnego, do pokombinowania, ale niezbyt ciężkiego, i nie tak losowego jak np. osadnicy. Po konsultacjach wybrałem ten tytuł i okazał się on strzałem w dziesiątkę:) Jest miejsce na kombinowanie (ale bez przepalania zwojów mózgowych), jest na odrobinę losowości (w trakcie dobierania kart), no i cała masa frajdy dla rodzinki:) Szczerze polecam tą grę jako niedługą intelektualną rozrywkę dla całej familii, a także jako miłe urozmaicenie wieczoru we dwoje lub w większym gronie:) Fajnie sprawdza się też w lekko imprezowym towarzystwie, a element walki o wpływy okazać się może niezłym tematem do żartów:)) Polecam:)
Rialto to gra z pogranicza gry familijnej i euro-strategii. Zarówno poziom trudności reguł, jak i czas gry, nie powinien nastręczać problemów. Jak to w dobrym, klasycznym euro reguły tłumaczy się 5 minut, a możliwości strategicznych i kombinowania jest sporo. Powiem, że nawet bardzo dużo, potencjalnych dróg do zwycięstwa jest wiele i żadna nie wydaje się wygrywajaca. Fabularnie (co nie ma właściwie znaczenia) walczymy o dominację wśród radnych Wenecji... Z resztą w gry Felda nie gra się dla klimatu i fabuły, ale dla przyjemności jaką daje układanie taktyki i strategii, i tak jest również w tym przypadku. Z całej gry najbardziej klimatyczna jest plansza - ładna kolorystycznie, której znaczną cześć zajmuje mapa miasta (któź nie lubi map?!). Jedynie tor punktacji jest beznadziejny - nieczytelny i niepraktyczny. Do tego karty (trochę małe, ale wymuszone to pewnie przez konieczność wykładania w stosy obok planszy), drewno i żetony, czyli wszystko co powinno być w klasycznym euro. Wykonanie pożądne, bez fajerwerków.
Podsumowując: grałem w Rialto kilka razy i za każdym razem kombinowałem inaczej, czyli regrywalność na pewno jest; gra się nie nudzi. Skaluje się również przyzwoicie, choć przy większej liczbe osób jest lepiej, bo ciaśniej i licytacje są ciekawsze i pełniejsze napięcia. Jak na Felda to nawet taka sucha nie jest, wstawiamy radnych, licytujemy się o mosty i gondole - mnie to do Wenecji jak najbardziej pasuje. Co prawda gra jest podejrzanie podobna do innego tytułu - San Marco, ale jest on praktycznie zapomniany i niedostępny. Rialto powinno zadowolić wszystkich szukających szybkiej strategii oraz rodzinnych graczy, szukających czegoś troszkę bardziej skomplikowanego. Po prostu dobra gra.
Rialto to w miarę szybka gra przeznaczona dla 2-5 osób. Czas gry w zależności od ilości graczy. 2-3 graczy 30-40min, 4-5 40-50min. Gra się dobrze skaluje. W 2 osoby można grać na standardowych zasadach lub wykorzystać specjalny wariant. Wykonanie. Plansza główna oraz żetony wykonane z solidnego, grubego kartonu natomiast plansze graczy z cieńszego kartonu [coś a'la pocztówka]. Znaczniki dla graczy wykonane z drewna. Plansza to uproszczona mapa Wenecji. Zasad nie jest zbyt dużo a przy tym są dosyć czytelnie opisane. Żetony budynków mają czytelne oznaczenia. Minusem tor punktacji na planszy; jest ciemny i mało czytelny [punkty miedzy latarniami mogą czasem mylić]. Plus za woreczki strunowe w pudełku.
Gra jest stosunkowo szybka. 6 rund, podczas których rozgrywane jest 6 tur. W każdej rundzie gracze zagrywają karty odpowiednie dla danej tury po czym każdy dostaje profit a zwycięzca tury dodatkowo bonus. Można zwiększać inicjatywę, budować mosty i gondole [wykładając żeton decydujemy tym samym, które dzielnice dostaną więcej punktów na koniec gry], budować budynki [dodatkowe bonusy podczas gry], zbierać monety [potrzebne by aktywować budynki] oraz wstawiać mieszczan do dzielnicy [dodatkowe punkty za dzielnice].
Kolejna gra S.Felda, w której temat nie ma znaczenia - liczą się tylko "zębatki" i ich jak najlepsze wykonanie. Lżejsza gra S.Felda ale kolejny raz godna polecenia.
ocena: 8/10
Kupiona przypadkowo zachwyca nas do dzisiaj. Świetna taktyczna gra z elementami kalkulacji. Tej grze brak reklamy, bo regrywalność jest ogromna. Lekki, ale wartościowy tytuł.