GRY STRATEGICZNE
Biały Zamek (edycja polska)
Eurogrowa perełka od twórców Czerwonej Katedry
cena:
139.90 109.90 PLN(najniższa cena z 30 dni: 109.9)
dostępność: przedsprzedaż
wysyłamy w: dniu premiery
dodaj do koszyka
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: ok. 80 min.
wydawca: Wydawnictwo Portal (2024)
projektant: Isra C. , Shei S.
wersja językowa: polska
Opis
Biały Zamek to planszowa gra euro z niespotykaną kondensacją rozgrywki. Wysyłaj swoich robotników na dwór Himeji, rozmieszczaj kości do wykonania akcji i zbuduj swoją paletę możliwości tak, by każdy ruch pociągał za sobą łańcuch efektów. Przed tobą raptem 9 tur - zrób wszystko, by wycisnąć z nich zwycięstwo!
Krótka kołderka
Zmierz się z legendarnie krótką kołderką w grze, w której frajda kryje się w wyciskaniu maksymalnie wiele z pozornie nielicznych
Modularność, regrywalność
Znajdź klucz do zwycięstwa w każdej ze zróżnicowanych partii, których rozstawienie tworzy tworzy kombinacja stałych pól i zmiennych żetonów i kart z akcjami.
Ergonomiczny projekt wypchany po brzegi
Odkryj rozbudowaną grę w niewielkim, wypchanym po brzegi pudełku, które zapewnia głębokie doznanie euro-gry w czasie kojarzonym z dużo lżejszymi pozycjami.
Japońskie klimaty
Trójwymiarowe tekturowe mostki, tekturowe planszki, duże drewniane znaczniki i zestaw 15 kości - wszystko to składa się na wysokiej jakości grę zainspirowaną estetyką Dalekiego Wschodu.
...nie do końca rozumiem ogromnej popularności, jaką ta gra zdobyła i wciąż w gruncie rzeczy zdobywa (na horyzoncie już czai się dodatek). "Biały Zamek" zasłynął tym, że ma się w całej grze tylko dziewięć akcji do wykonania i należy je wykonać i powiązać z innymi akcjami tak, by zaliczyć jak najwięcej jak największych kombosów, które dadzą jak najwięcej punktów zwycięstwa. I rzeczywiście, przy wiązaniu akcji jest mnóstwo kombinowania, zwłaszcza że większość pól jest jednorazowa (w grze solo lub dwuosobowej) lub trzeba za nie dodatkowo zapłacić (w grze powyżej dwóch graczy można wykonywać już użyte przez innych graczy akcje, ale za opłatą, która może znacznie przewyższać oryginalną opłatę), więc trzeba starannie planować i mieć zawsze plan A, B i przynajmniej jeszcze C. I faktycznie, regrywalność "Białego Zamku" jest ogromna, bo w każdej rozgrywce zmienia się większość dostępnych pól akcji (rozkłada się je losowo przed każdą rozgrywką), co sprawia, że łączenie kombosów może być łatwiejsze/trudniejsze lub łatwiejsze/mniej oczywiste, a sama rozgrywka wymaga od gracza za każdym razem innego podejścia i śledzenia wszystkiego, co się dzieje.
Tyle że to w zasadzie typowe euro, w którym korzystamy z kostek wedle liczby wyrzuconych oczek (dostępne koci przerzuca się przed każdą z trzech rund) i zamienia się jedne surowce w inne, żeby tamte zamienić w jeszcze inne i przy okazji nabić punkty zwycięstwa. W tej grze nie ma absolutnie niczego nowego, a wyróżnia ją przede wszystkim kompaktowość (wszystko mieści się w stosunkowo małym pudełku, ale mimo to gra nie jest mała, zaś wykonanie wszystkich elementów jest na wysokim poziomie) i wspomniana "krótka kołderka" przy relatywnie krótkim czasie gry (godzina w kilka osób), która sprawia, że nie wolno sobie odpuścić i należy wycisnąć z każdego ruchu maksimum możliwości. A to akurat dodatkowo sprawia, że gra jest bardzo losowa, ponieważ dobre ułożenie pierwszego (i jedynego tak dobrego) kombosu daje pierwszemu graczowi od początku dużą przewagę, a inni muszą w mozole walczyć o każdy punkt.
Nie chciałbym zostać źle zrozumiany, doceniam samą grę, wykonanie, kompaktowość i regrywalność (jak również niezły wariant solo, ale nie ten z pudełka, lecz ten fanowski, który Portal Games ma również przetłumaczony na swojej stronie). Nikomu też nie odmawiam cieszenia się grą - jeżeli dobrze się przy niej bawisz/bawicie, to wspaniale! Nie bardzo po prostu rozumiem, skąd taka popularność gry, której - moim skromnym zdaniem - daleko go miana jednego z najlepszych eurasów jakiegokolwiek roku. "Biały Zamek" to dobre, solidne euro, w które gra się dobrze. Tyle i tylko tyle.