Sunrise City
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: ok. 45 min.
wydawca: Clever Mojo Games
projektant: Isaias Vallejo
wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska
Opis
In the tile-laying game Sunrise City, players build a city with zone tiles, bid for control of those zones, then place building tiles on the city zones to their best advantage. Each round the players use role cards to grant them special abilities in the various game phases. Points earned during play move score tokens up a ten point track. Players score one benchmark token if their score marker overshoots the star at the top of their score track but earn two benchmarks if their token lands on the star by exact count.
Thus, Sunrise City is not a race to score the most points; it's a contest to grow the city in a manner that will earn you the right number of points at the right time to maximize your benchmarks. After three rounds, the player with the most benchmarks wins.
Sunrise City jest zdecydowanie jedną z najlepiej wydanych gier, w jakie miałem okazję zagrać. Elementy są piękne i bardzo solidnie wyprodukowane i jeszcze bardziej funkcjonalne.
Sama rozgrywka przebiega szybko, sprawnie i bardzo emocjonująco. Każdy z graczy dostaje do ręki kafle gruntu, kafle budynków i trzy karty, do zagrania po jednej w każdej dużej turze. Karty te, reprezentują 'pomagierów', którzy pomogą nam w jednej z faz każdej tury. Potem przygotowujemy grunt pod rozbudowę miasta układając kolejno kafle gruntu. Te różnią się kolorami i od nich zależy, jakie budynki będzie można na nich wznosić. Na tak złożonej planszy gracze rozdysponowują swoje wielkie znaczniki 'licencji', dzięki którym zajmują odpowiedni grunt. Tu jest miejsce na nieco taktyki, pseudoaukcji i odrobinę blefu. Potem przychodzi do wznoszenia swoich budynków i punktowania, czyli chyba najciekawszego elementu gry. Budynki zajmują dwa kafle gruntu, co pozwala przyznawać punkty więcej niż jednemu graczowi. Do tego mogą być wnoszone wzwyż! Ale to, co czyni tę grę specjalną, to sposób punktowania. Za budynki przyznawane są małe punkty, które zaznacza się na specjalnym torze. Za każde przekroczenie dziesięciu małych punktów otrzymujemy jedną drewnianą gwiazdkę, czyli punkt zwycięstwa. Jednak jeśli uda nam się zrobić tak, byśmy zatrzymali się na dziesięciu małych punktach, wówczas dostajemy dwie gwiazdki. Dzięki temu wznoszenie budynków zyskuje nowy wymiar, bo nie zawsze opłaca się postawić najdroższy. Po trzech dużych turach gra się kończy i posiadasz największej liczby gwiazdek zostaje zwycięzcą.
Gra jest bardzo szybka, emocjonująca i sprawia wiele frajdy. Ciężko się doczekać na swoją kolej, a stres, że ktoś zabierze nam upatrzony grunt pod budynek potrafi być spory. Do tego wszystkiego dochodzi kombinowanie, jaki budynek postawić, żeby nie przesadzić z punktami. Podsumowując. Jak najbardziej polecam!