Oddville (edycja angielska)
cena:
75.00 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: ok. 45 min.
wydawca: What's Your Game? (2012)
projektant: Carlo Lavezzi
wersja językowa: europejska
instrukcja: angielska
Opis
Oddly enough, several of you have been hired to build the city of OddVille, home to four powerful worker guilds.
Cleverly place your buildings in order to obtain greater power and fame, while thwarting your opponents' plans. Manage your workers to obtain the resources, coins, and building projects you need in order to make your mark on the city. Plan the city streets to get access to resources or coins from nearby buildings, even if not yours.
Impress the right guild, and you will get a visit from a guild member, who will gladly help you out while enjoying your hospitality. The guild comes first, though: At a moment's notice, every guild member will return to the guild hall, regardless of how much that inconveniences you. Of course, the person who "inspired" the guild meeting may be chuckling gleefully at the "unfortunate" timing of your guest's departure.
OddVille is a card-based city-building game in which all actions are carried out by playing one of your four Worker cards. Each Worker card has a different power and can be used in different ways: to get a project, to obtain resources, or to collect coins. During your turn, you can either play a card or add a building to the city. Connect it to adjacent buildings with roads and you will gain their bonus.
The city grows with each player's contribution, ever changing the values of players' buildings. As soon as a player builds his sixth building, the game ends and the player with the most points wins.
Gra wielce sympatyczna, ale nie dla wszystkich. Grupą docelową są gracze w miarę wymagający stawiające pierwsze kroki w planszówkach i poszukujący czegoś w miarę szybkiego. Dlaczego?
Gra jest dosyć prosta, ale wymaga ogarnięcia kilku spraw na raz:
1. Jeśli chcemy zdobyć konkretną zdolność konkretnej gildii, musimy wystawić konkretny budynek.
2. Konkretny budynek oznacza konkretne premie. A co jeśli będę marne w porównaniu do innych budynków?
3. Ten sam konkretny budynek może nie dać nam tylu punktów na koniec gry ile byśmy chcieli. Co zatem: wystawiać go czy zmienić strategię?
4. Nadarza się okazja pozbawienia innych graczy ich specjalnych zdolności - należy w tym celu wystawić konkretny budynek. Dylemat: czy taki ruch jest bardziej opłacalny od punktów 2 i 3?
5. Do tego dochodzi konstruowanie miasta wg. ściśle określonych zasad, które potrafią stać w kontrze do poprzednich punktów.
Z grubsza tyle. Problemów jest dość by zainteresować graczy średnio-ciężkich. Dla niedzielnych będzie za trudno, dla zaawansowanych - bez emocji.
Ostatni plus: gra jest bardzo ładnie wydana i może się podobać.
Ocena: 4 dla początkujących ale ambitnych graczy.