GRY EKONOMICZNE
Agra
Stań się najlepszym handlarzem
cena:
259.90 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: od 90 do 120 min.
wydawca: Quined Games (2017)
projektant: Michael Keller
wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska
Opis w serwisie BGG
Opis
Agra, India: The year is 1572; this year marks the 30th birthday of Abu'l-Fath Jalal-ud-din Muhammad, popularly known as Akbar the Great. Akbar is the third ruler of India's Mughal dynasty, having succeeded his father, Humayun. With the guidance of his regent, Bairam Khan, Akbar has expanded and consolidated India's Mughal domains. Using his strong personality and skill as a general, Akbar has enlarged his Empire to include nearly all of the Indian subcontinent north of the Godavari River; his presence is felt across the entire country due to the Mughals' military, political, cultural, and economic dominance.
To unify the vast Mughal state, Akbar has established a centralized system of administration; conquered rulers are conciliated through marriage and diplomacy. Akbar has preserved peace and Order throughout his empire by passing laws that have won him the support of his non-Muslim subjects. Eschewing tribal bonds and Islamic state-identity, Akbar has striven to unite his lands. The Mughals' Persian-ized culture has afforded Akbar near-divine status.
Notables and emissaries from all over the country are on their way for Akbar's birthday celebration. As an ambitious landowner, you cannot let this pass; the festivities are a golden opportunity for you to rise in stature and wealth.
On your land in Agra, you cultivate and harvest cotton and turmeric. You possess a forest from which you produce wood, as well as a small, but very profitable sandstone quarry. By trading and processing your wares, you can obtain more luxurious goods, which you will then use to woo notables as they make their way into the capital. Of course, your rivals have the same plan; you must use your wits to outsmart them as Akbar's birthday draws near...
Agra jest grą ekonomiczną o dość typowym schemacie - produkujemy surowce i rozwijamy swoje możliwości produkcyjne, żeby realizować zamówienia na nie, za co otrzymujemy wpływy i pieniądze. Założenie są dość proste i jasne, ale z realizacją nie jest już tak łatwo. Gra jest skomplikowana, choć ani reguł nie ma jakoś strasznie dużo, ani łańcuchy produkcyjne nie są specjalnie zagmatwane. Jak dla mnie główną trudnością jest ogarnięcie jakby trzech typów akcji na raz, za które płacimy różnymi "walutami". Gracz w swojej turze ma fazę medytacji, w której wyczerpując robotników za punkty medytacji, może wykonać akcje. Potem jest faza typowego worker-placement, gdzie wystawia się robotnika, by coś wyprodukował, przetworzył, zbudował etc. Za to płacimy surowcami / pieniędzmi. Do tego, trzecią walutą, są przywileje, za które, a jakże!, można wykonać kolejne akcje. Trochę tego jest, ale jak się już załapie reguły i ogarnie się te trzy waluty, to idzie w miarę sprawnie, bo jak już pisałem, schemat jest klarowny: produkcja -> przetworzenie -> realizacja zamówienia. Opcji jest sporo, choć wszystko trzeba dość starannie planować, to większość spraw da się załatwić na więcej niż jeden sposób (dzięki tym trzem walutom właśnie) więc jeśli przyblokujemy się pechowo z robotnikami na przykład, to zawsze jest ratunek w medytacji lub przywilejach.
Ogólnie gra mi się podoba. Jest skomplikowana, daje dużo opcji, wymaga kombinowania. Ciężarowo plasuje się raczej wysoko, gdzieś koło Vinhosa, Food Chain Magnate czy Madeiry. Wydaje mi się trudniejsza od Brassa czy Nippona.
Wykonanie jest cudowne! Wielka, piękna plansza (choć nieczytelna, walory artystyczne przewyższają funkcjonalność), planszo-pochylnia cesarze, duże drewniane znaczniki w cukierkowych (pasujących do indyjskiej stylistyki) kolorach.
Grałem w dwie i trzy osoby (na cztery zagram, jeśli już wszyscy będą mieli choć jedną partię za sobą, bo uciążliwe jest ciągłe zadawanie pytań przez graczy debiutujących w tej grze) i zdecydowanie bardziej podobało mi się w większym gronie.
Podsumowując. Solidna ekonomia wagi ciężkiej. Dużo do ogarnięcia, choć na szczęście jeszcze nie przekombinowana. Satysfakcjonująca rozgrywka; przyjemna dla oka. 8/10.