gry planszowe wojenne > Navajo Wars 2nd printing
GRY WOJENNE
logo przedmiotu Navajo Wars 2nd printing

Navajo Wars 2nd printing

A history of the American Southwwest, 1598-1864

cena:

309.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 1 do 2
wiek: od 12 lat
czas gry: ok. 120 min.

wydawca: GMT
nr katalogowy: GMT1311

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


"Navajo Wars" is a solitaire card driven game which places the player into the role of the Diné (Navajo) from the time of the Spanish incursion in 1595 through the time of their subjugation at the hands of an American Army led by Kit Carson in 1864.“Diné” (pronounced 'dih-nay') is the word the Navajo use to refer to their tribe. It means “the people.”The term, “Navajo” comes from a Spanish rendering of a Tewa (one of the Pueblo tribes) word for “planted fields.” The Diné were and are still known for their planting of corn in the high desert of New Mexico and Arizona.The objective for the Navajo player, hereinafter referred to as "player", is to avoid being subjugated by either the Spanish, Mexicans or the Americans, hereinafter referred to as "enemy". The player will be taking actions during the course of the game to try and increase both culture and military tracks. If both of those reach zero at any time during the game, you will be subjugated by the enemy and immediately lose the game. There are also cultural developments, in the form of a tech tree, that the player will have to develop to increase his chances of winning. The developments are; weaving, horsemanship, religion, masters of the Mesas and sharp trades each having three levels of development. Navajo Wars also has historical event cards for each period. These cards have their own rules and effects that really add a historical feel to the game.As the player, you will be trying to get your family units, "counter" on the map. Your family units could consist of a man, woman and child. With those counters you will be conducting individual actions with your families that are on the map. These actions could include, raids on New Mexico, Raids on an outpost, Tribal warfare & Tribal diplomacy both conducted against the Comanche or the Ute. Create trade goods, husbandry and travel.During the enemy portion of the turn, the enemy will be conducting operations against the Navajo tribe. These operations could include: to subvert the natives (player), build outpost, build and subvert, raids (the enemy will try to send raids deep into the Navajo territory) and many other actions.The enemy receives their orders by a unique order matrix. As the player, you are never sure what will be coming next.Navajo Wars can be played as individual scenarios for the Spanish, Mexican and American periods. You can play all three periods as a campaign game.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2020-12-13 Jedna z najlepszych gier jednoosobowych autor: kamron6

Navajo Wars jest to jednoosobowa gra z pogranicza gier wojennych. Jednak nie o wielkie bitwy tu chodzi, a o karmienie swoich ludzi, uciekanie przed najeźdźcami, dbania o swój dobrobyt i kulturę.

Mechanicznie gra składa się z kilku istotnych elementów:
- Karty które tworzą talię wydarzeń, które dobierane na początku tury określają nam przebieg owej tury, może to być klasyczna tura z pomniejszymi wydarzeniami, może to być obosieczny bonus lub wydarzenie punktujące i podsumowujące etap gry
- Klasyczna tura gry zaczyna się od istotnego pytania, czy chcemy wykonać sekwencję akcji, planowania lub mijania czasu, ta decyzja jest niezwykle kluczowa, a każda z tych sekwencji całkowicie inna i dająca swoje własne wybory
- Plansza, a na niej nasze "rodziny", musimy bardzo taktycznie planować ich ustawienie, by z jednej strony mogły poradzić sobie z wrogimi atakami, z drugiej strony aby mogły punktować i żywić się, a z trzeciej strony, aby móc podejmować własne akcje jak np. rajdy na Santa Fe, szukanie wody, niszczenie rancz
- AI wirtualnego przeciwnika, które łączy zaplanowaną sekwencję akcji wroga wraz z małą losowością, która zmienia te plany. Sukces w grze zależy od naszych przygotowań lub manipulacją tych wrogich akcji
- Rajdów, które są grą w grze i one nadają lekko wojenny klimat do rozgrywki, dużo zależy od naszego początkowego ustawienia i przygotowań, ale także od wybranych reakcji i rzutów kostką, ich wynik jest często decydujący dla gry, ale same rajdy są w miarę determistyczne

Co do plusów tej gry na pewno można zaliczyć:
- Regrywalność: są różne scenariusze, różne dostępne karty rozwoju, inne ułożenie kart w talii wydarzeń, różne AI przeciwnika
- Głęboką strategicznie i taktycznie rozgrywkę, wiele nakładających się mechanizmów, pomimo losowości, są elementy które pozwalają tą losowość kontrolować
- Klimat i niepowtarzalną rozgrywkę
- Fajne wprowadzenie w grę poprzez playbook

Co do mieszanych cech:
- Wykonanie z jednej stronny jest bardzo dobre, z drugiej strony niewojenni gracze mogą być zawiedzeni klasycznymi żetonami do gier wojennych które są wykorzystywane w każdym aspekcie rozgrywki
- W grze występuje po troszku losowość w każdym elemencie gry: talii wydarzeń, w worku najazdów, AI wroga, kostkach podczas różnych akcji i bitew; jest to w dużym stopniu gra o zarządzaniu losowością, ale bardzo pechowe zbiegi okolicznością mogą nas szybko pogrążyć
- Gra się składa z wielu sekwencji działań, które praktycznie wymagają od nas postępowania krok po kroku z fajnymi kartami pomocy, praktycznie nie da się tych wszystkich sekwencji bezbłędnie zapamiętać

Jeśli nie przeraża Cię to co napisałem w mieszanych cechach, a chcesz jednoosobowej gry na dwie godzinki lub mniej, to bierz w ciemno
dodano: 2020-01-28 Doskonała gra solo autor: Porifion

Joel Toppen - autor tej gry - to bardzo ciekawy człowiek. W GMT zajmuje się rozwijaniem gier, PRem, projektuje też moduły do Vassala. Prywatnie natomiast jest pastorem amerykańskim pracującym głównie w parafiach znajdujących się w Rezerwatach Indian. Obecnie mieszka na terenach Czarnych Stóp w północnej Montanie, wcześniej mieszkał pośród Indian Navajo. O tym właśnie zrobił swoją pierwszą grę.

Navajo Wars nie próbuje niczego udawać - to nie jest gra o budowaniu imperium, ale o przetrwaniu plemienia, o próbie zachowania tożsamości i wolności. Strasznie przy tym depresyjna, im dalej idziemy w historię, tym jest trudniej, tym więcej przeciwników napotykamy. Przy okazji uczymy się - nigdy nie dowiedziałem się o Indianach z południowego zachodu USA co z tej gry. Jak tylko pojawi się wznowienie jej następczyni - Comancheria - kupię bez zastanowienia.

Pięknie wydana gra (co za mapa!), do tego w poprawionej, drugiej wersji, z wszystkimi erratami i objaśnieniami. Wedle najnowszych trendów zamiast zasiadać do instrukcji lepiej na początku przeczytać przewodnik (Playbook).