GRY WOJENNE
Na rozkaz! (edycja polska)
Zostań dowódcą frontowym i stocz zwycięską walkę z przeciwnikiem!
Podstawowe informacje:
wydawca: Lucrum Games (2024)
projektant: David Thompson , Trevor Bejnamin
wersja językowa: polska
Opis
Na Rozkaz! II Wojna Światowa to gra pozwalającą grającym wcielić się w generałów toczących bitwy na 2 różnych teatrach wojennych: górzystym terenie środkowych Włoch oraz na wyspach Pacyfiku. Pierwszy ze scenariuszy odda wam do dyspozycji desanty spadochronowe. W drugim przypadku batalia będzie toczyć się zarówno na lądzie jak i w powietrzu.
Chociaż gra ma podłoże historyczne, nie symuluje działań wojennych w sposób znany z gier odzwierciedlających prawdziwe bitwy. Podstawowa mechaniką gry jest worker placement – gracze przydzielają w ten sposób swoich dowódców, aktywując związane z nimi akcje. Dowódcy mogą zostać przydzieleni na jedną z dwóch plansz. Plansza wsparcia zapewnia dostęp do potężnych kart operacyjnych oraz dodatkowych dowódców – typowo dla mechaniki worker placement liczba dostępnych pól jest ograniczona, stawiając przed graczami dylemat, czy wykorzystać je w jak najszerszym zakresie, czy jednak przeznaczyć turę na natarcia, manewry bądź uzupełnienia na planszy głównej. W samych zmaganiach wojsk istotne jest zajmowanie strategicznych pozycji, umożliwiających korzystanie z akcji specjalnych oraz przede wszystkim zapewnienie ciągłości linii zaopatrzenia – odciętę przez wroga jednostki posiadają ograniczoną użyteczność i gdy nie uda im się nawiązać kontaktu z głównymi oddziałami, są skazane za zniszczenie.
Drugi kluczowy aspekt gry to wspomniane wcześniej karty operacyjne, które pozwalają zwiększyć siłę akcji, uzyskać dodatkowe efekty albo przerzucić kości walki gdy uzyskany na nich wynik nas nie satysfakcjonuje – ta ostatnia opcja dostępna zapewniana jest przez każdą kartę (niezależnie od jej alternatywnego efektu), co mityguje losowość związaną z doborem tych kart. Pomimo stosunkowo abstrakcyjnych mechanik rozgrywka buduje napięcie, skłania do prób przewidywania ruchów przeciwnika i wymaga zaplanowania własnej strategii, stanowiąc przystępny pierwszy krok dla graczy, który chcieliby zapoznać się z grami wojennymi.
Tę kompaktowa grę dwuosobową stworzył duet projektantów David Thompson i Trevor Benjamin, autorzy Ci znani są z m.in. innej przebojowej serii Nieustraszeni, która także starała się „przetłumaczyć” charakter gier wojennych na język prostych nowoczesnych mechanik znanych z popularnych gier planszowych.