GRY WOJENNE
Fire on the Mountain: Battle of South Mountain September 14, 186
Gra wojenna zainspirowana wydarzeniami z wojny secesyjnej.
cena:
309.90 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: 2
wiek: od 12 lat
wydawca: Legion Wargames
nr katalogowy: LWG-FOTM
projektant: John Poniske
wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska
Opis w serwisie BGG
Opis
During Robert E. Lee's first invasion of the North, Lee learned of a threatening Federal advance East of Hagerstown, Maryland. Because Stonewall Jackson was besieging Harper' Ferry, he instructed Daniel Harvey Hill to hold the South Mountain passes in the rugged Blue Ridge, just East of Boonsboro. It was essential to delay McClellan’s progress so Jackson would have time to take Harper's Ferry and reunite his scattered divisions before the Army of the Potomac caught him unprepared.
Despite strong defensive features the numerically superior Federal forces should have overwhelmed the rebels but the inaction of Pleasonton and Burnside squandered their advantage. In the end Lee's defense of the South Mountain passes cost him 2800 casualties as opposed to the Federal losses of 2300 and led directly to the fearful slaughter at Antietam.
Fire on the Mountain concentrates on the action around Turner's Gap and Fox Gap, emphasizing the difficulty of mountainous terrain and the seesaw nature of the battle into which reinforcements continue to trickle and the effects of officer casualties. The game uses simple mechanics to simulate movement, artillery, cavalry, leaders, and difficult terrain, with a unique combat system that allows the game to move quickly while still simulating the tense nature of the battle.
Game scale
Unit size: Brigades
Game Turn: represents 1 hour
Hex Scale:300 yds per hex
Playtime: 2 and 1/2 to 3 hours
Complexity: Low to Moderate
Gra o tematyce wojny secesyjnej, instrukcja 16 stron, bardzo ładna mapa autorstwa śp. Ricka Barbera, żetony duże i ładne- rzecz gustu, zasady o średnim poziomie trudności, instrukcja mogłaby być napisana lepiej z większą ilością przykładów, trzeba ją przeczytać dwa razy minimum najlepiej z rozłożoną mapą i żetonami, czytanie na sucho może spowodować mętlik w głowie z powodu kilku niekonsekwencji i niedopowiedzeń.
Nie ma scenariuszy, są 3 zasady opcjonalne (Presence of Lee, Longstreet Bonus, Burnside Resolve), które dodają trochę różnorodności ale sam charakter bitwy i terenu (górki, góry, wąwozy, przełęcze) trochę ograniczają regrywalność.
W samej grze jest dużo emocji, kto pierwszy obsadzi 2 kluczowe przełęcze, natomiast nie jest to gra, która może przykuć graczy na kilkanaście- kilkadziesiąt rozgrywek. Po kilku grach już wiadomo jak grać by wygrać. Gra jest trochę przepakowana balansem na stronę konfederatów, gdyż w zestawie znajdują się ich oddziały które historycznie nie uczestniczyły w tej konkretnie bitwie co wykazali recenzenci na bgg. Mimo tego jest to solidny tytuł, który nabyty w znacznej promocji daje dość ciekawą rozgrywkę nawet gdy już wiadomo kto wygra.