gry planszowe wojenne > Imperial Struggle (edycja polska)
GRY WOJENNE
logo przedmiotu Imperial Struggle (edycja polska)

Imperial Struggle (edycja polska)

Gra dla dwóch graczy przedstawiająca rywalizację pomiędzy Francją i Wielką Brytanią na przestrzeni XVIII wieku

cena:

249.90 224.90 PLN
(najniższa cena z 30 dni: 224.9)
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do
wiek: od 12 lat
czas gry: od 120 do 240 min.

wydawca: Phalanx Games (2020)

wersja językowa: polska

pasujące koszulki: standard ccg (67 szt.)

Opis


Imperial Struggle to gra o okresie, który historycy nazywają "II wojną stuletnią.” Stara się uchwycić całą skalę globalnej rywalizacji pomiędzy Wielką Brytanią i Francją na przestrzeni XVIII wieku. Już od początku gry stawka nie mogła być wyższa: w wojnie o sukcesję hiszpańską Francja walczy o to, by stać się pierwszym światowym supermocarstwem, jednocząc swą niezrównaną armię z kolonialnym bogactwem Hiszpanii, podczas gdy Brytyjczycy walczą o utrzymanie kontroli nad rozległymi terytoriami Ameryki Północnej.

W Imperial Struggle występują dwa rodzaje tur: tury pokoju i tury wojny. W czasie każdej tury pokoju powstaje pula płytek Inwestycji: każda płytka reprezentuje dyplomatyczną, militarną lub ekonomiczną szansę, którą rząd danego gracza może wykorzystać. Każda z płytek pokazuje punkty akcji, które gracze będą mogli wydać po jej dobraniu – muszę jednak zachować ostrożność - jeśli na widoku jest tylko jedna płytka Dyplomacji, może warto zabrać ją przeciwnikowi zamiast dobierać płytkę Ekonomii lub Militarną o wyższej wartości punktów akcji. Dzięki działaniom gospodarczym gracz rozwinie swoją kontrolę nad handlem podstawowymi towarami: futrami, cukrem, bawełną i przyprawami; dzięki działaniom dyplomatycznym będzie negocjować porozumienia z innymi europejskimi krajami i grupami tubylczymi, a dzięki punktom militarnym będzie decydować o stopniu przygotowań sił zbrojnych do nieuniknionych wojen, które umocnią jego kolonialne terytoria przed wszelkimi niepokojami. Z wszystkimi trzema, gracz będzie miał szansę przejąć od przeciwnika władzę w obszarach takich jak podatki, przemysł i edukacja. I, podobnie jak jego historyczny odpowiednik, będzie musiał uważnie obserwować ogromne zadłużenie generowane w trakcie spełniania swoich ambicji.

W grze występują również karty Wydarzeń, które mogą być użyte dla drobnych korzyści, niezależnie od sytuacji na planszy, ale mogą przynieść znacznie większe zyski, jeśli gracz zawczasu zaplanuje ich wykorzystanie. Karty Wydarzeń mogą być zagrywane tylko razem z odpowiadającą płytką Inwestycji. Czerpiąc z systemu COIN opracowanym przez Volko Ruhnke, większość wydarzeń ma dwie wersje: pro-francuską i pro-brytyjską. W ten sposób wydarzenia, które historycznie potoczyły się w taki, a nie inny sposób, mogą przełamać przewagę drugiej strony w dowolnej rozgrywce.

Podczas tur wojny porównuje się starannie zgromadzoną siłę militarną w każdym z teatrów działań wojennych z siłą przeciwnika. Ta siła pochodzi nie tylko z posiadanej armii, ale również z sojuszy, panowaniu na terenach morskich i szpiegostwa. Tylko podczas wojen można przejąć terytorium przeciwnika, więc stanowią one wyjątkową okazję do wzmocnienia danego narodu. Każda z większych wojen tego okresu jest przedstawiana indywidualnie. Stawki na każdym froncie i w każdej i wojnie różnią się tak jak w historii, a legendarne postacie historyczne, takie jak książę Marlborough czy Markiz de Lafayette, mogą pozostawić swój ślad w grze tak jak zapisali się na kartach historii.

Imperial Struggle to gra o niskiej złożoności, która może zostać ukończona przez doświadczonych graczy w krótki wieczór. W tej grze karty nie decydują o całym zakresie działań gracza w każdej turze; gracze muszą raczej łączyć dostępne dla każdego z nich Inwestycje z Wydarzeniami trzymanymi w tajemnicy przed przeciwnikiem. Dodatkowo, w Imperial Struggle nie ma rzutów kośćmi. Losowość w grze pochodzi z trzech źródeł: tworzenia puli Inwestycji w każdej turze pokoju, początkowej siły militarnej w każdym teatrze działań wojennych, a także dobieranie Wydarzeń przez każdego z graczy.

Czy, jako Francja, utworzysz Francuski Raj i zdominujesz handel wschodni? Czy, jako Brytania, utrzymasz kontrolę nad amerykańskimi koloniami? Czy rewolucja francuska spełni swoją obietnicę bycia ostatecznym urzeczywistnieniem Oświecenia, przyćmiewając znaczenie i wpływ rewolucji amerykańskiej? Czy Wielka Brytania zdominuje handel i przemysł pod banderą Royal Navy? Jak potoczy się historia Twojego imperium w Imperial Struggle?

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2022-11-15 Światowa czołówka autor: pietia2015

Gra Imerial Struggle to prequel słynnego Twilight Struggle stworzony przez tych samych autorów: Ananda Guptę i Jasona Matthewsa. Sądząc po pierwowzorze, mogliśmy się spodziewać wielkiego hitu i nie zawiedliśmy się! Gra jest jeszcze lepsza! Osadzona w realiach XVIII wiecznej rywalizacji angielsko-francuskiej w koloniach i w Europie trzyma w napięciu nie mniej niż starcie komunistów z kapitalistami. Ze względu na ogromną erratę pierwszego wydania w USA, zdecydowałem się na polską wersję. Właściwie to nawet kupiłem i odesłałem Planszomanii swój egzemplarz zza Atlantyku (zwrot bez problemów i w pełnej kwocie, dziękuję). Phalanx wydał grę po swojemu – w kwadracie (mniejszym niż Twilight) i z instrukcją przerobioną na swoją modłę (jajko nie po raz pierwszy zapragnęło być mądrzejsze od kury). O ile udało się uniknąć błędów na mapie i kartach, o tyle w pudle od razu natkniemy się na erratę instrukcji i w sumie dobrze, że błędów nie przemilczano. Jakość komponentów oceniam bardzo wysoko, jedynie żetony flag Francji nie były wycentrowane, ale to pomniejszy problem. Plansze pomocnicze na twardym kartonie (wojny i planszetki graczy) przebijają oryginalny druk! Niestety beznadziejnie wyszła pomoc gracza, która w zasadzie niewiele mówi (jajko znów przegrało). Sama rozgrywka jest dłuższa niż Twilight Struggle, za to bardziej mózgożerna i emocjonująca. Mechanizm wyboru dostępnych akcji z kafelków sprawdza się fenomenalnie, lecz przyprawia o ból głowy: dylemat między akcjami dyplomacji, wojskowością i handlem jest zawsze trudny i brzemienny w skutki. Czaszki parują, w trakcie wojen słychać szczęk żelaza i salwy armatnie, brakuje tylko drukarki pieniędzy do zwiększenia limitu długów w skarbcu. Niektórzy narzekają na balans przechylony w stronę Francji – ja grałem dwa razy (nie mam z kim grać), obie gry wygrałem – i jako Anglik i jako Francuz, więc jestem zadowolony. Czy to wystarczy, by poznać grę i ją polecić? Zdecydowanie, nie! Jednak i tak polecam, oceńcie sami!
dodano: 2021-08-09 Świetny "prequel" świetnego Twilight Struggle autor: chwiedczal

Imperial Struggle to polskie wydanie gry pod tym samym tytułem dla 2 graczy twórców znakomitego Twilight Struggle, które przez parę lat było na pierwszym miejscu listy BoardGameGeeka. Imperial Struggle to innego rodzaju gra, choć też o historycznym konflikcie (rywalizacji brytyjsko-francuskiej głównie w XVIII wieku), też odniosła spory sukces i dostała nagrodę Golden Geek dla najlepszej gry wojennej w 2020 roku. Zachęcony dobrymi opiniami i recenzjami, też sięgnąłem po ten tytuł. Jakość komponentów jest bardzo wysoka, szczególne wrażenie robi przepiękna plansza. Na początku troszkę ciężko się połapać, co jest na niej ważne, a co nie, ale to w miarę trwania rozgrywki szybko mija. W skład pudełka wchodzi również kilka planszetek wydrukowanych na solidnym, twardym kartonie, setki ładnych i czytelnych żetonów, kilkadziesiąt kart i podręcznik z księgą zasad. Tu należy się pochwała dla Phalanxa za to, że od razu wydał poprawioną wersję gry i nieco przearanżował zasady i planszetki, to wygląda lepiej niż w oryginale (choć nie obyło się bez drobnej erraty, ale ta była od razu w pudełku). Gra ma relatywnie niedużo zasad, a chodzi o to, by zdobyć jak najwięcej PZ (punktów zwycięstwa) z kart wydarzeń i ministrów, za przewagę w każdym z 4 regionów świata, za kontrolę nad rynkami cennych towarów, a także za wygrywanie wojen. Wszystko to w ciągu 6 rund i 4 wojen. Ale, mimo, że zasady są dość proste, to gra wymaga sporego skupienia i podejmowania wielu decyzji, bo opcji do wykorzystania żetonów inwestycji, które są głównym motorem rozgrywki, jest mnóstwo, a poza tym łączą się one w przeróżne kombinacje z kartami i ogólną sytuacją na stole. Losowości jest w tej grze niewiele, to głównie przydział wartości PZ dla każdego regionu i popytu na rynki. Imperial Struggle jest bardzo klimatyczne, karty wydarzeń dają świetny historyczny "feel", i choć rozgrywka jest dość długa (zwykle 4-6 godzin), to daje mnóstwo satysfakcji i zwyczajnie frajdy. Jeśli ma jakikolwiek minus, to to, że brakuje w grze znaczników do oznaczania zmiany przewag w regionach – gracz musi sam sobie wymyślić sposób, by to robić, inaczej kompletnie się pogubi, gdzie i ile ma kontrolowanych obszarów. Kilka dwukolorowych kostek (oczywiście niebieskich i czerwonych) powinno wystarczyć. Zdecydowanie polecam grę, nawet jak ktoś nie jest jakimś wielkim fanem historii, trzeba się tylko nastawić na dłuższe posiedzenie.