GRY STRATEGICZNE
La Isla
Odkrywaj tajemnice wyspy
cena:
89.90 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: ok. 60 min.
wydawca: Ravensburger (2014)
nr katalogowy: 269501
projektant: Stefan Feld
wersja językowa: europejska
instrukcja: angielska
Opis
Ready to start exploring a previously uncharted island? Good! You and the other players each have a team of five scientists, and you want to capture animal species so that you can study them — and, of course, score points.
The game board in La Isla consists of a set of oddly-shaped tiles that are placed in a circular arrangement around a central polygonal tile. Thirty-five animal tokens (seven each of five types) are placed at random on spaces numbered 2, 3 and 4 on the game board; these numbers equal the number of camps that surround these spaces.
On a turn, a player has three cards that he places face-down in the A, B and D spaces on his card display. All players reveal their A cards at the same time, then place them in one of the three slots at the top of their display; the image depicted on the top of this card shows the special power that the owner of this card has available. Once a player has filled all three slots on her display, future cards placed with the A action cover an existing card.
After revealing the cards in their B slots simultaneously, the players collect the goods depicted in the lower-left corner of their individual card.
Each player in turn then places one of his scientists on a camp, first paying two resources of the type matching that camp. (If all of a player's scientists are on the board, she moves one of these scientists.) If the player now has a scientist on each camp surrounding an animal space, she takes that animal tile, scoring points for it based on how many animals of that type she already has and how valuable the animal currently is.
Finally, the card in the D slot increases the value of one animal. Each animal has a points threshold so that if you move an animal up, say, four times, each animal of this type is worth an extra point. When the sum of these values for all five animals equals seven, nine or eleven (based on the number of players), the game ends at the conclusion of the round. Players then tally their final scores to see who wins.
na tyle sympatyczna, że prawdopodobnie zdecyduję się ją kupić. Spotkałam się z wieloma negatywnymi opiniami na temat tej gry - zdecydowanie ich nie podzielam.
W każdej rundzie każdy z graczy ciągnie 3 karty, następnie decyduje się którą kartę do czego wykorzysta - ponieważ wszystkie 3 karty trzeba przydzielić do różnych funkcji - czy jako stały bonus, czy do wzięcia surowca czy też do przesunięcia globalnego znacznika jednego ze zwierzątek. Stałych bonusów w grze można mieć trzy, w momencie gdy musimy wyłożyć czwartą kartę jako bonus, musimy zastąpić nią jeden z poprzednich bonusów - tak więc w grze można budować tzw. comba, jednak są one przejściowe. Poza przydziałem kart w rundzie wykłada się odkrywcę na jedno z pól na wyspie - najlepiej na takie, z którym związane są nasze stałe bonusy. Odkrywcy na wyspie eksplorują kolejne pola, przynosząc nam punkty zwycięstwa oraz zwierzęta. Punkty zdobywamy w trakcie gdy z kart bonusowych oraz z odkrywania wyspy, natomiast na końcu gry punkty otrzymujemy za zebrane zwierzątka - po pierwsze za każdy pełny set wszystkich gatunków, po drugie za wartości punktowe jakie osiągnęły w trakcie gry zebrane przez nas gatunki.
Zasady są proste i tłumaczy się dosłownie w kilka minut, gra się bardzo przyjemnie i szybko. Oczywiście jak każda karcianka gra jest trochę losowa - ale zdecydowanie nie przeszkadzało mi to za żadnym razem - po prostu cieszyłam się samym graniem. Rozgrywka zajmuje w sprawnym gronie około max. 40-45 minut. Gra jest zdecydowanie lekka, przyjemna, myślę, że nadaje się też na grę rodzinną.