gry planszowe strategiczne > Five Tribes
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Five Tribes

Five Tribes

Poprowadź plemiona i przejmij kontrolę nad Naqala.

cena:

195.00 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 13 lat
czas gry: od 40 do 80 min.

wydawca: Days of Wonder (2014)
projektant: Bruno Cathala

wersja językowa: angielska
instrukcja: polska

Opis


Crossing into the Land of 1001 Nights, your caravan arrives at the fabled Sultanate of Naqala. The old sultan just died and control of Naqala is up for grabs! The oracles foretold of strangers who would maneuver the Five Tribes to gain influence over the legendary city-state. Will you fulfill the prophecy? Invoke the old Djinns and move the Tribes into position at the right time, and the Sultanate may become yours!Designed by Bruno Cathala, Five Tribes builds on a long tradition of German-style games that feature wooden meeples. Here, in a unique twist on the now-standard “worker placement” genre, the game begins with the meeples already in place – and players must cleverly maneuver them over the villages, markets, oases, and sacred places tiles that make up Naqala. How, when, and where you dis-place these Five Tribes of Assassins, Elders, Builders, Merchants, and Viziers determine your victory or failure.As befitting a Days of Wonder game, the rules are straightforward and easy to learn. But… devising a winning strategy will take a more calculated approach than our standard fare. You need to carefully consider what moves can score you well and put your opponents at a disadvantage. You need to weigh many different pathways to victory, including the summoning of powerful Djinns that may help your cause as you attempt to control this legendary Sultanate.

Jak to wygląda ?


Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2018-02-07 warta każdego grosza autor: borgulator

Gra jest po prostu fantastyczna i dopracowana pod każdym względem.
Piękne wydanie. Drewniane, wysokiej jakości elementy. Piękna grafika.

Jedynym "minusem" gry są jej reguły – na początku wszystkim wydają się zbyt liczne i skomplikowane do nauczenia dla nowych graczy. Na szczęście tak nie jest.
Gdy przyjdzie nasza kolej wykonujemy po prostu 2 akcje:
- akcję z ruchu - zależną od koloru ludzików, z którymi w ręku skończymy przemieszczać się po planszy;
- akcję płytki, na której kończy się nasz ruch.
Złoto / punkty można zbierać na wiele sposobów. Każda strategia jest dobra. Ważne żeby była przemyślana i żebyśmy zwracali uwagę na możliwe kombinacje, które zwiększą liczbę punktów jakie możemy zdobyć z każdym ruchem - nie tylko swoim ale również pozostałych graczy.
Element negatywnej interakcji w postaci czerwonych zabójców oraz w mniejszym stopniu możliwość sterowania ilością pozostałych do końca gry tur (poprzez strategiczne rozmieszczanie mipli) na pewno przypadnie do gustu graczom lubiącym nieco bardziej drapieżną rozgrywkę.
Możliwość losowego rozkładu płytek stanowiących planszę gry oraz mipli na nich sprawia, że każda rozgrywka będzie inna i równie świeża i niepowtarzalna jak poprzednia. Jedna z niewielu gier, do której po mimo wielu rozgrywek nadal nie nabyłem dodatku w celu jej urozmaicenia / odświeżenia.
dodano: 2017-11-17 emocje autor: petina

gra dająca niesamowicie wiele emocji, przyjemności z rozgrywki. za każdym razem trochę inna strategia, dużo zmiennych wpływających na grywalność. zupełnie inna gra na 2 czy 4 osoby, skaluje się ciekawie. system licytacji dodający kolorytu grze,a sama mechanika bazująca na mankali jest dość unikatowa, nawet jeśli chodzi o nowoczesne planszówki.
dodano: 2016-02-06 Świetne euro autor: monga

proste i szybkie do wytłumaczenia zasady, szybka i płynna rozgrywka, do tego ze względu na losowy układ kafelków budujący planszę, losowe rozmieszczenie meepli na tych kafelkach i dużą liczbę dżinów, z których każdy ma inną własność - wysoka regrywalność. Ponieważ sytuacja na planszy zmienia się błyskawicznie nie da się wiele planować. W momencie gdy przychodzi nasza kolej trzeba po prostu wykonać możliwie najlepszy dla nas ruch, jednocześnie starając się nie zostawić przeciwnikom zbyt dobrego układu.
Główna akcja wykonywana w grze opiera się na zasadach zaczerpniętych z mankali - wybieramy jedno pole na którym są meeple i rozsiewamy je na sąsiednie pola - w zależności od tego jaki kolor rozsiejemy jako ostatni, na którym polu skończymy - wykonujemy różne akcje. Uwielbiam gry w których wykorzystywane są zasady mankali - być może dlatego, że na razie niewiele jest gier bazujących na tej mechanice. W Five tribes mankala została świetnie wykorzystana i powiązana z pozostałymi elementami, dróg gromadzenia punktów zwycięstwa jest dużo, są punkty z meepli białych, meepli żółtych, są punkty za wielbłądy na polach planszy, za palmy i pałace obok naszych wielbłądów, punkty za pieniądze (przelicznik 1:1 - więc wydając pieniądze wydajemy punktu - trzeba bardzo ostrożnie i rozsądnie gospodarować więc gotówką), punkty za karty dżinów, punkty za kolekcje surowców, do tego są dżiny, które wpływają na inne punktowania. W związku z tym gra się bardzo przyjemnie, każdy ruch przynosi jakieś punkty, prawie każdy wydaje się być dobry, trzeba tylko grać tak, żeby był lepszy od również dobrych ruchów przeciwników :-)
Zdecydowanie polecam wszystkim miłośnikom euro - ale tych lżejszych, tutaj mózg nie paruje, ale pogłówkować trochę można wybierając pole do zagrania i sposób rozsiewania meepli po planszy :-)
dodano: 2015-09-10 brać, kupować, nie żałować autor: grzegorzu

Jedna z lepszych gier jakie ostatnimi czasy wpadła w moje ręce. Mechanicznie gra jest bardzo prosta, jednak daje wiele możliwości taktycznych, które możemy obrać aby wygrać grę. Rzecz która bardzo mi się podoba to licytacja na początku tury, która wyłania kolejność wykonywanych ruchów w rundzie. Nie zawsze opłaca się być pierwszym, nie zawsze ostatnim, poniważ jest to sytuacyjne, więc licytowanie się o to kto zaczyna dodaje smaczku rozgrywce. Dodatkowo nie rodzi frustracji takich jak w Monopolu, że jest się ostatnim i nie da się nic zrobić. Gra nie jest losowa, wszystko zależy od naszej woli i dlatego trafia w mój gust. Główną wadą są osoby które nie przykładają się do gry, czyli robią głupie i nieprzemyślane ruchy. Niestety gra jest tak skonstruowana, że osoba która jest przed nami definiuje jakie będziemy mieli możliwości w naszym ruchu. To sprawia że w rozgrywce 3-4 osobowej cała strategia sprowadza się do tego aby po licytacji być za tą osobą, bo można się nachapać punktów. Najbardziej epicką rozgrywkę miałem z kolegą 1vs1 kiedy obaj zdobyliśmy po 237 punktów :) Osobiście nie mógłbym zacząć grać bez dodatku i jeśli lubisz tą grę to musisz go mieć! Na koniec dodam że gra jest po angielsku, więc można grać z osobami z zagranicy jak i naszymi krajanami, którzy go nie znają (chyba że TY też go nie umiesz LOL)
dodano: 2015-09-04 Rewelacja autor: Kamil Gidziński

Five tribes to pozycja oryginalna, jest niezwykle przemyślana, ale co dla mnie bardzo ważne bardzo, ale to bardzo regrywalna. Nie dość, że z każdą partią zmieniamy ułożenie kafelków(plansza) to jeszcze zmienia się ułożenie plemion. W grze chodzi o to żeby jednoczyć plemiona. Jest ich 5, a każde daje nam zupełnie inną zdolność. Do tego dochodzą dżinowie, którzy mają dosyć znaczny wpływa na rozgrywkę. Oprawa graficzna poza rewelacyjnymi dżinami (którzy są rewelacyjni) nie jest najwyższej klasy, ale zdecydowanie nie drażni oczu. Jest po prostu solidna. Genialnym posunięciem Days of Wonder było stworzenie figurek palm oraz pałaców zamiast żetonów. Jest to smaczek, który zdecydowanie wpływa na klimat gry. Wszystkim niezdecydowanym polecam, zwłaszcza, że już doczekaliśmy się dodatku do tej wspaniałej gry. Wystarczy żeby jedna osoba w gronie znała język angielski. Ode mnie mocna 5!
dodano: 2015-06-08 Świetne euro autor: Wodorek

Długo wahałem się nad zakupem Five Tribes, jako że gram głównie w dwie osoby, a opinie na temat dwuosobowej gry były mieszane, więc tytuł wypadł z mojej listy zakupów na jakiś czas. Ostatnio przypomniałem sobie o jej istnieniu i pomyślałem "co mi tam" i zakupiłem w Planszomanii. Muszę powiedzieć, że żałuję. Żałuję, że zwlekałem tak długo!
Zdjęcia nie oddają tego jak dobrze gra wygląda rozłożona na stole. Wszystko jest kolorowe, przyjemne dla oka, ale nie mamy wrażenia bałaganu oraz wszystko jest bardzo czytelne. Wykonanie elementów jak zawsze na najwyższym poziomie, jak to Days of Wonder. Tłoczone karty dobrej jakości, polakierowane drewno, dobrej jakości tektura, dosłownie nie ma się do czego przyczepić. No może do dołączonego arkusza na punktację, który jest kolorowy, przez co strasznie szkoda mi po nim pisać :).
Sama rozgrywka nadaje się na grę żeby wciągnąć kogoś w planszówki, ewentualnie jako kolejny krok.
Grę otwiera bardzo prosta licytacja, z ustawionymi wartościami, w czasie której licytujemy się o to kto pierwszy będzie w stanie wykonać ruch W swoim ruchu podnosimy wszystkie ludziki z jednego kafelka i roznosimy po planszy zostawiając po jednym, po czym zgarniamy wszystkie w kolorze z ostatniego kafelka. W zależności od koloru i akcji na kafelku wykonamy do dwóch akcji (bardzo prostych i świetnie opisanych na pomocach dla graczy) i tyle. Praktycznie wszystko daje nam punkty i trzeba się czasami nagłowić, żeby wypatrzeć ten ruch, który da nam ich najwięcej. Żeby nie było zbyt nudno, w grze występują karty Dżinów, które dają graczowi które je zakupił, oprócz punktów oczywiście, dodatkową unikalną umiejętność. Jednak na tyle prostą aby nie przytłaczać, ale wystarczająco ciekawą, żeby wspierać różne strategie.
Jeśli ktoś lubi gry które wymagają główkowania, odrobiny planowania i dające wiele emocji, to zdecydowanie polecam. Problem może się pojawić w grupach z graczami którzy nad każdym ruchem spędzają dużo czasu. Nie spotkałem gry, w której problem ten może być tak duży tak jak tutaj, ale da się go zniwelować ustalając limit czasu, lub po prostu grając więcej, bo z czasem najlepsze ruchy zaczniemy zauważać szybciej.
Dodatek na horyzoncie, więc naprawdę warto!
dodano: 2015-03-16 Warta swojej ceny autor: kacgas

Zdecydowanie można narzekać, na cenę tej gry. Jednak wobec znakomitego wydania, trudno się jej dziwić. Wszystkie elementy są wykonane niezmiernie starannie, a jedyne zastrzeżenia mam do monet - nominał jest wskazany jedynie z jednej strony, a poza tym 1 i 5 niczym się nie różnią. Tyle tytułem kwestii technicznych.
Świetna grywalność jest efektem prostej i wciągającej mechaniki, oraz zmienności poszczególnych rozgrywek. Istotnym jest też fakt, że wygrać można stosując bardzo różne strategie. Każda gra jest inna gdyż:
- różnie rozkładają się kafle lokacji,
- różnie rozłożone są miple,
- losowo układają się towary i niewolnicy,
- w grze pojawiają się różne dżiny.
Dodatkowo gra zmienia się z każdym ruchem. Ciężko planować cokolwiek z większym wyprzedzeniem, gdyż ruch jednej osoby determinuje nasze możliwości w bardzo dużym stopniu. Mechanika jest tak prosta, że trudno uwierzyć, że nikt wcześniej na to nie wpadł. Na ten prosty mechanizm nałożono ciekawą tematykę, kilka dodatkowych, rozszerzających rozgrywkę zasad i znakomite wykonanie. W efekcie powstała znakomita gra. Mechanizm licytacji jest również bardzo ciekawy, choć prosty jak budowa cepa. Do gry mam jedynie trzy zastrzeżenia:
- Największe emocje są na początku rozgrywki, gdy do wykonania są zwykle najlepiej płatne ruchy,
- Niektóre osoby zbyt długo zastanawiają się nad ruchem i gra trwa w nieskończoność,
- Wypraska jest świetna, ale niestety monety z niej wypadają i brakuje miejsca na kilka elementów
dodano: 2014-10-31 z dawna oczekiwany, na poziomie tytuł od Days of Wander autor: bozenka

Pomimo tego, że bardzo lubię wydawcę DoW to ostatnich kilka tytułów, jak dla mnie, mieli niskich lotów - przepięknie wydanych ale fun z nich od taki sobie, mało kombinowania i granie dla samego grania. Kolejny rok i kolejny produkt od Days of Wander, i kolejny raz nasuwające się pytanie czy w ogóle zawracać sobie głowę i tracić czas na ten tytuł. Odpowiedz brzmi TAAAKKK i to bardzo TAAAKKK. Tak dlatego że:
- Wykonanie jest - jak zawsze u DoW - wyśmienite. Wszystkie komponenty tekturowe są bardzo grube i bardzo porządnie wykonane. Piękne i szczegółowe grafiki,
- Bardzo proste i czytelne zasady, a dołączone dla każdego gracza plansze z opisem Dzinów i przebiegiem tury są kapitalne do tego stopnia, że nigdy nie spotkałem tak przydatnej i treściwej pomocy, która używana jest u mnie jako standardowy element setapu,
- Bardzo przyjazny element licytacji, choć dla wielu graczy element znienawidzony, jest tutaj do tego stopnia zminimalizowany, że jego występowanie może prawie nie wpływać na grę i być prawie nieodczuwalne, choć dla bardziej wymagających graczy może posłużyć jako dobre narzędzie planowania kolejnych tur.
- Mnogość możliwości i sposobów na zdobycie punktów, do tego stopnia, że w pierwszych turach przyprawia o ból głowy - 30 kafelek (prostokąt 6x5) po 3 chłopki na każdej i wykonanie ruchy w prawie dowolnym kierunku tj. weź wszystkie chłopki z jednego kafelka i rozmieść po jednym z nich na kolejnych sąsiednich tak żeby położony chłopek pasował kolorem do minimum jednego chłopka na ostatnim kafelku - WOW przeogromna ilość kombinacji i strategii na daną partię,
- Replayability, czyli niepowtarzalność rozgrywek prawie sięga nieskończoności ponieważ tworzona plansza (6x5) z tych 30 kafelków jak i umieszczenie na każdym z nich po 3 chłopków jest losowe przed każda grą.

Dodatkowo po przeczytaniu zasad, pooglądaniu zdjęć można mieć wrażenie, że nieważne co się zrobi to i tak będą punkty, więc gdzie kontrola nad grą, punktami, jak tu kontrować przeciwników... i rzeczywiście tak jest, ale tylko w pierwszych kilku rucha, dopóki każdy z graczy nie zacznie wykonywać ruchów ukierunkowanych na coś, zakupi karty dzinów i zniknie kilka chłopków, a układ na innych kafelkach z 3 chłopków zmieni się od 1-7 (rzadko kiedy wyjdzie powyżej 7), wtedy gra przechodzi do tzw. środka rozgrywki i pokazuje swoje piękną. Natomiast końcówka może być bardzo taktyczna, gdyż istnieją sytuacje i możliwości, w których gracz postara się o to żeby być pierwszy i tylko jako jedyny wykona swoją turę kończąc grę.

Zachwalając grę trzeba pamiętać, że każdy medal ma dwie trony, tak i w tym przypadku nie jest inaczej i znajdzie się jakiś minus:
- może się czepiam, ale pozostałe komponenty (palmy, pałace, wielbłądy gracza) mogły być większe przez co by się bardziej odróżniały od reszty rzeczy na planszy
- w przypadku niektórych graczy trochę nieszczęśliwie dobrane kolory - czarny ok, ale turkusowy i lilaróż, trochę nieszczęśliwie. Powoduje to, że zlewa się to wszystko z otoczeniem
- przy graczach lubiących pomyśleć gra może się przeciągnąć do 2x tego co jest deklarowane na pudełku - wprowadzenie ograniczenia czasowego np.: klepsydra 2-2.5min świetnie rozwiązuje ten problem i nadje większej dynamiki grze jak i lekkiego stresu decyzyjnego :P

Bardzo przyjemna gra - gorąco polecam

Radek