GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Nations

Nations

Pokierujcie losami narodów od czasów prehistorycznych aż do początku I Wojny Światowej.

cena:

279.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 1 do 5
wiek: od 14 lat
czas gry: ok. 120 min.

wydawca: Asmodee (2013)
projektant: Rustan Håkansson , Nina Håkansson , Einar Rosén , Robert Rosén

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


Od skromnych początków cywilizacji poprzez wieki rozwoju i postępu, ludzkość walczyła tworząc narody. Te z czasem stawały się mocarstwami zdolnymi chronić swój lud przed atakami wrogów. Wzrost populacji wymaga by narody tworzyły wydajną gospodarkę i zapewniały stabilność, dodatkowo przez cały czas, muszą zadziwiać świat swoimi wielkimi osiągnięciami. Nations to strategiczna gra planszowa, w której gracze kierują losami narodów od czasów prehistorycznych aż do początku I Wojny Światowej. Stale konkurują ze sobą i muszą równoważyć potrzeby wedle priorytetów. Zawartość pudełka:plansza z punktacjąplansza rozwoju5 dwustronnych planszy graczy5 kart rozkazów296 kart rozwoju48 kart wydarzeń240 żetonów107 drewnianych znacznikównotes do punktacjikostkainstrukcja 

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2018-07-02 trochę inna Cywilizacja autor: Miszon

Tytuł można polecić wszystkim fanom gier o tematyce cywilizacyjnej. Olbrzymie pudło (może nawet za wielkie, a na pewno niewymiarowe) zawiera sporo elementów, szczegónie kart, które są solą gry i dzięki ich ogromnej liczbie mamy zapewnioną dużą regrywalność (fajnie, że karty są podzielone na takie dla początkujących, zaawansowanych i ekspertów). Jeśli chodzi o inne elementy, to osobiście nie korzystam w ogóle z żetonów jedzenia, kamienia i pieniędzy (i czegoś jeszcze ;-), gdyż ich ciągłe pobieranie i oddawanie zabiera sporo czasu (a gra i tak trwa sporo, wg instrukcji ok. 45 minut na gracza i jak znamy tytuł faktycznie tyle zajmuje), tylko polecam planszetki graczy, na których można sobie zaznaczać jakimś jednym żetonem poziomy różnych współczynników (do znalezienia na bgg).

Gra prostsza do ogarnięcia od Cywilizacja: Poprzez Wieki (zwłaszcza starej edycji) i nieco podobna.
Z ciekawych pomysłów mechanicznych warto zwrócić uwagę na możliwość ustalenia poziomu trudności rozgrywki, także z opcją handicapu dla mniej znających tytuł graczy - fajna sprawa, rzadko spotykana w grach, szczególnie w tytułach gdzie znajomość kart czy zasad sprawia że bardziej obeznani z grą na starcie praktycznie mają wygraną w kieszeni w starciu z nowicjuszami grającymi w coś dopiero kilka razy.
Budujemy swoją cywilizację (fajnie że są wersje w której każda jest taka sama, jak też że każda ma swoje mocne i słabe strony na starcie), od starożytności aż po rok 1914, stawiając cuda świata, wynajdując różne wynalazki, budując nowe coraz lepsze budowle i zarządzając swoimi robotnikami (kolejny ciekawy mechanizm: możemy mieć ich więcej niż na starcie, ale wiąże się to albo z koniecznością ich wyżywienia, albo ze spadkiem stabilności państwa - wiadomo, ludzie zmuszani do pracy a słabo karmieni się będą buntować i będzie trzeba poświęcić większe siły dla utrzymania państwa w ryzach), tocząc wojny (co ciekawe: nie między sobą bezpośrednio tylko niejako z "komputerem", ale z konsekwencjami dla każdego - tu ciekawy mechanizm ustanawiania "trudności" walki w trakcie danej wojny), bitwy, zatrudniając legendarne osobistości, rozwijając kulturę i naukę.

Gra posiada aspekt edukacyjny, ponieważ na każdej z kart podane są miejsce i
data, kiedy coś się wydarzyło (żył jakiś wynalazca, odbyła się jakaś bitwa, coś wynaleziono, etc.).

Sporym minusem tytułu jest cena ustalona przez producenta: wydanie, mimo wielu elementów, nie jest na tak wysokim poziomie, aby uzasadniać tak wysoką cenę. W dodatku nie jest to już nowość, lecz tytuł który ma sporo lat. Gra jednak raz na jakiś czas znajduje się na wyprzedażach i wtedy można ją znaleźć sporo taniej. Osobiście uważam, że gdyby była o ok. 100 (a może nawet więcej) złotych tańsza, znalazłaby większe grono nabywców.
A jest warta, by ją poznać.
dodano: 2015-05-14 Gra karciana podobna do Cywilizacji Poprzez Wieki autor: babelt

Każdy z graczy otrzymuje planszę jednej z wielkich cywilizacji starożytności. Strona A każdej z nich jest taka sama, strona B ujawnia właściwe dla frakcji bonusy i budynki.
Gra dzieli się na 4 ery a każda era to 2 tury. W późniejszych erach karty są mocniejsze. Po każdej erze gracze zdobywają punkty zwycięstwa za każdego gracza, który ma mniej książek niż oni.
Na karcie cywilizacji mamy miejsce na budynki / jednostki wojskowe, kolonie, cuda świata i jedno miejsce na doradcę. Dostępne do kupienia karty na daną turę podzielone są na trzy rzędy. W pierwszym rzędzie karty kosztują 1 monetę w drugim 2 monety, a w trzecim 3. Karty mogą być:
Cudem świata, budynkiem, jednostka wojskową, doradcą, kolonią, złotym wiekiem (dającym surowce lub punkty zwycięstwa za surowce), bitwą (dającą surowce w ilości zależnej od wartości plądrowania posiadanej przez nas jednostki wojskowej) i wojną.
Na początku każdej tury wybieramy bonus – dodatkowy ludek lub jeden z 3 podstawowych surowców w ilości zależnej od wybranego poziomu gry (każdy gracz może grać na innym poziomie co wyrównuje szansy). Potem odsłaniane jest wydarzenie, które zostanie rozstrzygnięte na koniec tury. Wydarzenie zawiera informację o ilości dodatkowych architektów na daną turę, o tym ile jedzenie trzeba będzie poświęcić by walczyć z głodem oraz 2 miejsca na nagrody dla najlepszych lub kary dla najgorszych – za np. najniższy wskaźnik stabilności.
Potem w kolejności od pierwszego gracza każdy może wykonać jedną z poniższych akcji:
a) Kupić jedną z dostępnych kart,
b) Wstawić ludzika do budynku,
c) Budować cud świata,
d) Wykonać akcję specjalną dostępną na naszych kartach.
Powtarza się to, aż wszyscy spasują.
Na koniec tury następuje produkcja / opłacanie, rozstrzygane są wojny, ustalana kolejność graczy. Na koniec rozpatruje się kartę wydarzenia i jeśli to koniec ery zdobywa się punkty za księgi.
Mi osobiście gra bardzo się podoba, choć przyznaję do wielu osób zupełnie ona nie trafia. Dzięki bonusom na początek tury gra bardziej wybacza błędy niż Cywilizacja Poprzez Wieki, jest też on niej zdecydowanie łatwiejsza. Ze wszystkich kart danej ery tylko część będzie można kupić co sprawia, że nie można budować strategii nastawiając się na konkretne karty. Jest też wariant gry solo.
Gra jest ładnie wykonana i jeśli ktoś lubi klimaty cywilizacyjne na pewno można mu ją polecić. Reszcie raczej odradzam.
dodano: 2014-12-15 Średnia autor: dentarg

Jak dla mnie gra jest przeciętna (na pewno pod względem grywalności). Fakt, sama symulacja rozwoju cywilizacji zrobiona jest dobrze, choć moim zdanie jest zbytnio uproszczona. Co najbardziej zniechęca do tej gry? Graliśmy już kilka razy i startujący gracz prawie zawsze wygrywał. W zależności do kart na planszy na początku gry, startująca osoba, może wygrać grę już w pierwszej rundzie. Dobre pierwsze dwie rundy gry gwarantują zwycięztwo i to zwykle z miażdżącą przewagą. Jeśli w jakiś sposób zawali się początek (najczęściej przez poczynania graczy, który wykonują ruchy wcześniej), to z reguły nie można w żaden sposób już potem nadrobić strat i tak na prawdę ma się mało satysfakcji z dalszej gry, można wtedy walczyć najwyżej o przedostatnie miejsce. Pewnie takie podejście dobrze odzwierciedla symulację rozwoju cywilizacji. Wiadomo, że wielka cywilizacja postawała przez wieki a nie przez 1 erę, ale to, że powolny rozwój w pierwszych rundach powoduje przegraną na 95% po prostu zniechęca do tej gry. Sama gra wykonana jest dość dobrze. Karty jednak są na tyle delikatne, że od razu zakupiłem protektory (dodatkowe kilkadziesiąc PLN). Mechanika gry jest prosta, jednak wiele kart jest na tyle niejednoznacznych, że trzeba zawsze mieć na podorędziu FAQ, aby rostrzygać niejasności. Faza produkcji przyprawia o ból głowy, przynajmniej w pierwszych rozgrywkach. Jak dla mnie ta gra nie jest warta 250PLN, za tą cenę można mieć lepsze gry, np.: Caverna, Eclipse, Gra o Tron czy Nieuw Amsterdam.
dodano: 2013-12-02 jest dobrze :) autor: Piotr Prusiński

W oczekiwaniu na kolejny dodatek do planszowej wersji Cywilizacji, zainteresowała nas reklamowana w poście na FB gra Nations. Jako że tematy strategiczno-ekonomiczno-historyczne należą do naszych ulubionych, nie mogliśmy odmówić sobie tego tytułu w naszej domowej kolekcji.
Nie zraziła nas cena, bo za dobry tytuł trzeba zapłacić, a ogromne pudło z miejsca sprawiało pozytywne wrażenie. Warto docenić w tym miejscu ilustrację na pudełku, ponieważ jest na nim narysowana nasza rodaczka Maria Skłodowska-Curie (choć jest to gra Made in Germany). I już za to autorzy mają u nas plusa!
W trakcie tzw. 'unboxingu' doznaliśmy jednak drobnego rozczarowania. I może o minusach napiszemy najpierw, bo jest ich mało. Po pierwsze nędznie wykonana wypraska z elementami - bez obsługi noża się nie obejdzie, choć na szczęście to tylko kilka elementów, a zabieg jednorazowy. Co do samych materiałów, z jakich zostały wykonane plansze, znaczniki czy karty nie można mieć większych zastrzeżeń, może poza wyjątkiem tzw. pięciu plansz graczy (czy też cywilizacji), które zostały wydrukowane na papierze kredowym bez żadnego wzmocnienia. Druga sprawa to instrukcja (wersja angielska), choć przejrzysta i dobrze zorganizowana, wydaje się nazbyt rozbudowana. Pierwsze wrażenie po jej przeczytaniu - "to jest trudne", okazało się szybko być nieprawdą.
Na pewno na plus (a tych jest znaczenie więcej) można zaliczyć bogate ilustracje i całkiem sensownie rozpisany każdy element gry. Warto też dodać, że wydawca zadbał o odpowiednią liczbę woreczków strunowych, dzięki czemu segregacja elementów nie jest problemem, ani dodatkowym wydatkiem.
Co do samej rozgrywki (my na razie próbowaliśmy tylko we dwóch), wydaje się dość wciągająca. Ideą gry jest ciągły wybór. Ciągle trzeba decydować czy wypuścić do pracy robotnika czy też dokonać jakiegoś usprawnienia (budynku, armii, cudu itp), a wybór nie jest prosty. Każda decyzja wydaje się równie intratna. Gra jest o tyle ciekawie zaprojektowana, że gra się nie tylko kontra przeciwnikom, ale również przeciwko samej grze (mowa tu o tak zwanych kartach wydarzeń). Kolejną ciekawostką, do tej pory przez nas nie spotkaną w żadnym innym tytule, jest możliwość zróżnicowania poziomu zaawansowania poszczególnych graczy, dzięki czemu gra wydaje się bardziej sprawiedliwa w przypadku, gdy rozpoczynamy rozgrywkę z nowymi graczami... a trzeba dodać, że poziomów trudności jest aż 4!
Generalnie, gra na zasłużoną 4kę :)