gry planszowe strategiczne > Civilization Wisdom and Warfare
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Civilization Wisdom and Warfare

Civilization Wisdom and Warfare

Drugi dodatek do gry Civilization

cena:

119.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 14 lat
czas gry: od 2 do 4 min.

wydawca: Fantasy Flight Games
nr katalogowy: CI03
projektant: Kevin Wilson , Lukas Litzsinger , Michael Hurley

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


The Wisdom and Warfare expansion for Sid Meier’s Civilization: The Board Game introduces a new optional combat system, plus Social Policies to help you build your fledgling empire even more effectively. With six brand new civilizations, new map tiles, and more exciting options, your budding empire will become greater than you ever imagined!
The second expansion for Sid Meier’s Civilization: The Board Game adds even more new options to this much-loved game

The Wisdom and Warfare expansion includes:

    1 Rulebook, 12 Map Tiles, including 6 Home Map Tiles, and 6 Neutral Map Tiles
    6 Civilization Sheets, with Trade and Economy Dials
    94 Small Cards and 55 Square cards Fame and Fortune

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2015-01-14 W końcu "Cywilizacja" jest kompletna autor: caroll_i_markus

"Wisdom and Warfare" to drugi i, moim zdaniem, ostatni, dodatek do "Cywilizacji". Nie zmienia aż tak dużo, jak pierwsze rozszerzenie, ale dopiero po jego dodaniu rozgrywka w "Cywilizację" jest pełna i kompletna - dla tych, którzy lubią tą grę - zakup niezbędny.

Pojawia się aż sześć nowych cywilizacji (co łącznie daje aż 16 do wyboru!) - Anglia, której armie mogą się zachowywać podobnie do wozów, mocna Japonia, która odkrywa nowe technologie taniej i zaczyna w ustroju feudalnym, a nie w anarchii, silna militarnie Francja, która ma jedną więcej kartę polityki socjalnej, Zulusi, którzy dostają bonusy za każdą stoczoną bitwę, Aztekowie i Mongolia.

Zmienia się nieco system toczenia bitew - stare karty zostają zupełnie zastąpione przez nowe, które mają różne siły obrony i ataku. Walka zawsze wydawała mi się jednym z najsłabszych elementów "Cywilizacji", szczególnie ta na niskim poziomie. Dodatek nieco to zmienia, sprawiając, że bitwy są nieco ciekawsze, jednak nie jest to majstersztyk - w takiej grze prawdopodobnie bardziej sprawdziłby się inny system.

Dużą zmianą są dwustronne karty polityki socjalnej - każdy gracz wybiera jedną po wybudowaniu kolejnego miasta, czyli łącznie można mieć ich trzy (poza Francją, która startuje od razu z dwoma). Dają one spore bonusy i urozmaicają rozgrywkę.

Ostatnią sporą zmianą są "city states" - odkrywane czasami przez graczy w miejscach chat i wiosek barbarzyńców - w momencie, gdy gracz trzyma na nich jedną ze swoich figur, to przynosi ona korzyści jego stolicy. City states różnią się od siebie.

W końcu dzięki "Wisdom i Warfare" Civ staje się gra kompletną i skończoną, dzięki dużej różnorodności wszystkie drogi do zwycięstwa są zbalansowane, często zdarzają się zarówno wygrane ekonomiczne, jak i technologiczne. Wydaje mi się, że z tym dodatkiem gra staje się też nieco krótsza - zazwyczaj około 4 godzin. Zdecydowanie polecam wszystkim tym, którzy lubią "Cywilizację", ale dopiero z pierwszym dodatkiem, który wprowadza więcej nowości.
dodano: 2013-12-22 Świetnie działa z Fame and Fortune! autor: Sylwia Waldowska

Na samym początku nadmienię, że Wisdom and Warfare może być grany zarówno tylko z podstawką, która przeznaczona jest dla 4 graczy, jak również z poprzednim dodatkiem Fame and Fortune, który wprowadza do rozgrywki 5 gracza.
Rozszerzenie Wisdom and Warfare urozmaica wymagającą już rozgrywkę o 6 nowych cywilizacji, a mianowicie: Japończyków, Zulusów, Azteków, Anglików, Mongołów oraz Francuzów
Dodatek ten wprowadza do gry polityki socjalne. Każda nacja musi wybrać jedną politykę, za każde miasto, które posiada. Karty ją reprezentujące są dwustronne i jednocześnie nie mogą być wprowadzone polityki z obu ich stron. Z tego też względu należy rozważyć już na początku rozgrywki, jaką ścieżkę sobie obierzemy. Oczywiście jest możliwość zmiany polityki socjalnej, ale należy wynaleźć biurokrację albo wylosować kartę kultury, która na to pozwala. Do dyspozycji mamy pacyfizm/tradycję militarną, naturalną religię/zorganizowaną religię, racjonalizm/patronat kulturalny oraz urbanizację/ekspansjonizm. Umożliwiają nam one między innymi na początku tury zarobić dodatkowe punkty handlu, wynaleźć dodatkową technologię, otrzymać darmową jednostkę po zbudowaniu armii, czy też poruszać się szybciej o jedno pole, co najbardziej pomaga na początku rozgrywki. Z całą pewnością muszę stwierdzić, iż polityki socjalne są niezmiernie pomocne. Umożliwiają szybszy rozwój i wzmacniają naszą pozycję militarną oraz kulturową.
Jeśli już mowa o walce. Największą zmianą wprowadzoną w tym dodatku są nowe (w rozmiarze 70mmx70mm, ażeby kupić nowe koszulki do kart) karty armii. Teraz oprócz siły każda jednostka posiada liczbę ran, jakie może otrzymać, co jest liczone w trakcie podsumowania walki. Ten, którego jednostki mają więcej życia (uwzględniając bonusy), wygrywa walkę. Tym samym karty technologii leczące rany znajdują większe zastosowanie i niejednokrotnie mogą zmienić ostateczny wynik walki
Oprócz tego twórcy wprowadzili nowy budynek, który można budować na wodzie. Jest nim stocznia. Przynosi ona korzyści w postaci dwóch punktów bonusowych do walki oraz dwóch punktów do budowy. Dzięki zastosowaniu nakładki na planszę z budynkami, stocznia ma swoje miejsce obok przystani.
Każde miasto ma również możliwość budowania programu. W fazie zarządzania miastem kładziemy na wybranym mieście odpowiedni znacznik dodany w tym dodatku. Podczas naszej następnej akcji budowania figurki, jednostki, budynku albo cudu świata znacznik jest usuwany, a miasto otrzymuje podwójną ilość punktów do budowy, które są produkowane w jego obrębie
Oczywiście w tym dodatku nie zabrakło również nowych znaczników chatek i barbarzyńców. Tym razem odkrywając nowe lądy mamy okazję znaleźć państwa-miasta (ang. city-states). Jeśli nasza figurka będzie znajdowała się na jednym z 5 wylosowanym przez nas budynku, to cywilizacja otrzyma bonusy, które z niego będą wynikały.
Dodatkowo do Wisdom and Warfare dołączone są nowe kafelki map, cuda świata oraz kilka technologii. Wśród cudów świata można wybudować Warsztat Leonarda da Vinci, Internet czy też Katedrę w Notre Dame. Załączono również kilka kart zamiennych. Udoskonalono typy rządów, dodając między innymi despotyzmowi punkt do budowy dla każdego miasta. Dołączono również poprawioną technologię Odlewanie Metali (ang.metal casting) oraz Kolej Żelazna (ang. railroad). W Fame and Fortune wprowadzone były karty inwestycji, które w tym dodatku zostały zastąpione ich nowymi wersjami. Zamieniono również kartę wielkiej postaci Leonidasa. Dodano również dwa nowe relikty. Odkrywca Arki Przymierza otrzymuje dwa darmowe postępy w ścieżce kultury. Natomiast Wioska Attyli pozwala natychmiast zbudować zdobywcy za darmo dwie odblokowane jednostki.
Podsumowując wprowadzone elementy i zasady z Wisdom and Warfare, stwierdzam, iż oba dodatki dobrze współgrają ze sobą. Rozgrywka jest płynniejsza i szybsza pomimo większej ilości elementów, którymi trzeba zarządzać. Z całą pewnością grając w Cywilizację zawsze będę korzystać z dodatku Wisdom and Warfare, który zapewnia jeszcze bardziej ekscytującą rozgrywkę.