gry planszowe strategiczne > Wars of the Roses: Lancaster vs York
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Wars of the Roses: Lancaster vs York

Wars of the Roses: Lancaster vs York

Wojna domowa w Angli w XV wieku

cena:

219.00 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 13 lat
czas gry: ok. 120 min.

wydawca: Z-Man Games
nr katalogowy: ZMG 7042
projektant: Peter Hawes

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


Journey back to England, 1450, just prior to the outbreak of the bitter civil war between the Royal Houses of Lancaster and York. Henry VI, a Lancastrian, was proving to be a weak ruler, so the wealthy and ambitious Richard, Duke of York, looked to put things right. The powerful noble families had to choose sides and over the next 40 years, kings, royal heirs, and great nobles were to die, in what was to become known as the Wars of the Roses. Players take on the role of Lancastrians and Yorkists, who must gather support from the major towns and powerful noble families and attempt to control the royal castles throughout the country. Ports, the shipping trade, and financial aid from the Church and France are also needed. As their faction grows in strength, players vie for the King’s favor and look to earn the prestigious titles of Captain of Calais, Archbishop of Canterbury, Warden of the Cinque Ports, Lord High Admiral, and Constable of the Tower of London.

Money means power, because loyalty can be bought, so players should be prepared for the inevitable treachery as nobles change allegiance at crucial times, affecting the balance of power.

When Parliament is called, each region in England will support one or other of the two Royal Houses and the crown will go to the one with the greater power base. Nobles loyal to this House will be rewarded by a grateful King. Eventually, only one Royal House will boast the King, but the player who has gathered the most money and prestige will win, regardless of his allegiance.

A highly interactive game where the Lancastrians fight the Yorkists but since only one person can win, one must anticipate treachery from within their own ranks.

Contents: 1 Game board, 4 large player screens, 4 planning charts, 54 cards, 225 tokens, 153 wooden pieces, rules 

 

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2015-04-30 Piekne wydanie, ciekawy miks mechanik autor: adalbert1

Na samym wstępie zaznaczę, że jakość wydania WotR LvsY jest wyśmienita i wywołuje efekt wow (nie wdając się w szczegóły, polecam filmiki na BGG)! Naprawdę wiesz, za co zapłaciłeś te niemałe przecież pieniążki. Wiąże się z tym jednak ostrzeżenie – gra zajmuje baaardzo dużo miejsca (gigantyczna plansza), co należy wziąć pod uwagę, rozważając ewentualny zakup.
Gra wykorzystuje bardzo wiele mechanik: kontrola obszarów, tzw. secret unit deployment itd.
Sercem gry jest faza planowania (fantastyczne zasłonki!), podczas której w tajemnicy przed innymi graczami (nie są dozwolone żadne pertraktacje) decydujemy na co (łapówki, wystawianie armii…) przeznaczyć nasze zasoby pieniężne), gdzie się przemieszczamy, gdzie atakujemy/bronimy i takie tam 
Trzeba jednak powiedzieć, że w gruncie rzeczy mamy do czynienia z grą nie stwarzającą od strony mechanicznej specjalnych problemów. 1-2 tury wystarczą, aby nienajgorzej się w tym wszystkim połapać. Pewne rzeczy mogą się nam jeszcze przez pewien czas mylić, ale ogólnie jest ok. Podczas rozgrywki wystarczy w zasadzie karta pomocy gracza (no, może trzeba czasem przypomnieć/ułożyć sobie kolejność rozstrzygania pewnych spraw – np. kiedy okazuje się, że mamy za mało pieniędzy).
Z pewnością poziom kontroli nad przebiegiem rozgrywki nie zadowoli tych, którzy szukają w grach przede wszystkim tego aspektu. WotR LvsY nie jest w tym względzie sprawiedliwa. Nawet najlepszy plan nie gwarantuje ci sukcesu. Praktycznie nie jesteś w stanie zabezpieczyć się przeciw wszystkim potencjalnym wrednym zagraniom przeciwników (a nawet teoretycznych sprzymierzeńców); potrzebujesz więc troszkę tego szóstego zmysłu; no i wiadomo, gdzie dwóch się bije, tam często ktoś inny korzysta. W grze dwuosobowej (zgodnie z sugestiami autora na BGG, można/należy stosować zasady rozgrywki czteroosobowej, a nie wariant, który znalazł się w instrukcji) poziom chaosu spada (co mi osobiście odpowiada) – jesteśmy np. w stanie zagwarantować sobie lojalność kluczowych naszych popleczników. Osobiście nie testowałem z reguły odradzanego wariantu trzyosobowego.
Rozgrywka trwa ok. 2 godzin (raczej nie powinna trwać dłużej). Nacisk, jak wspomniałem, położony jest na decyzje podczas fazy planowania. Gra ma z tego powodu pewną, aczkolwiek w sumie mniejszą niż by się to mogło wydawać, podatność na paraliż decyzyjny któregoś z graczy.
Całkiem nieźle sprawdzają się mechanizmy doganiania lidera (odwrócona kolejność niektórych akcji, pomoc finansowa z Francji).
Jedna rada na koniec: „Do not underestimate the power of money”.
Czy musisz tę grę mieć? Trudno mi to rozstrzygnąć. Każdemu jednak, kogo ten krótki opis nie odstraszył, polecam, na pewno warto spróbować.