gry planszowe strategiczne > Civilization - sława i bogactwo
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Civilization - sława i bogactwo

Civilization - sława i bogactwo

Dodatek do Civilization

cena:

119.90 106.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 5
wiek: od 13 lat
czas gry: ok. 180 min.

wydawca: Galakta
nr katalogowy:PL-CI02
projektant: Kevin Wilson

wersja językowa: polska

Opis


Szeroki świat stoi otworem przed tobą i twoim rozkwitającym królestwem, a wraz z rozszerzeniem Sława i Bogactwo  świat ten staje się jeszcze większy!

Dzięki niemu, do opowiadającej o rozwoju wielkich cywilizacji gry dołączone zostaną nowe opcje, które uczynią rozgrywki jeszcze ciekawszymi! Nowe możliwości, nowe kafelki mapy oraz elementy dla piątego gracza – Sława i Bogactwo bez wątpienia wyniesie wasze cywilizacje na zupełnie nowy poziom.

Często kupowane razem z Civilization - sława i bogactwo:



Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2013-10-02 Ciekawy dodatek autor: Sylwia Waldowska

Przede wszystkim Sława i Bogactwo umożliwia wprowadzenie do gry piątego gracza w kolorze fioletowym, co niezwykle ucieszyło mojego małżonka. Poza tym dodatkowo mamy do dyspozycji cztery nowe nacje, które urozmaicają rozgrywkę tym, którym znudziły się narody z podstawowej gry Sid’a Meier’a. Tym razem możemy wcielić się w Mahatmę Ghandiego (Hindusów), Aleksandra Wielkiego (Greków), Izabellę Kastylijską (Hiszpanów) oraz Saladyna (Arabów). Dla Hiszpanów dołączono również białą figurkę zwiadowcy (działającą adekwatnie, jak w grze podstawowej figurkę armii dla Rosjan). Zaznaczę w tym miejscu, że grając Grekami zauważyłam, iż ich umiejętność niezerowania licznika handlu przy wynalezieniu innej technologii, aniżeli już istniejąca wśród wszystkich graczy, stwarza bardzo dużą przewagę i drzewko technologiczne „samo rośnie”. Jest to widoczne zwłaszcza w grze dwuosobowej. Inwestowanie w kulturę czy też ekonomię staje się tym samym zbędne.
Fantasy Flight Games zaopatrzyło swoich graczy w poprawioną kartę Flight oraz cudu świata Angkor Wat. Są to zastępniki do kart z pierwszej edycji gry podstawowej, na których wystąpiły błędy. Ponadto każdy z graczy otrzymuje skrót walki oraz łupów, jakie może za nią otrzymać. Fame and Fortune wprowadza również dodatkowe mapy, znaczniki chatek i barbarzyńców, pięcio-punktowe kolumny kultury, technologie, cuda świata oraz karty kultury. Ponadto na mapie pojawiają się nowe pola zwane reliktami. Jeśli podczas odkrywania terenów pojawią się one, to kładziemy na nich odpowiadające im kafelki. Jest ich trzy: Atlantyda (na początku następnej tury można nauczyć się jednej technologii za darmo), Szkoła Konfucjusza (gracz otrzymuje dwie losowe wielkie postaci – faq 2.0 modyfikuje to do jednej) oraz Siedem Złotych Miast (na początku następnej tury gracz może zainwestować dwa pieniążki nie posiadając ich). Tylko figurka armii może wejść do tych obiektów uruchamiając jednorazową umiejętność danego reliktu. Jedną z nowych dość istotnych technologii jest rolnictwo. Dzięki niej otrzymujemy możliwość budowania metropolii (z którą startują Hindusi). Zajmuje ona jedno dodatkowe pole i zwiększa zasięg naszego miasta. Poza tym metropolia zwiększa obronę w mieście o dwa (ale można ją dodatkowo obmurować) oraz dodatkową kolumnę kultury, gdy oddajemy się sztuce.
Jeśli chodzi o nowe mechanizmy w tym dodatku, to mamy do dyspozycji karty wielkich ludzi. Kiedy otrzymamy możliwość pociągnięcia ich dodatkowo otrzymujemy znacznik, który możemy wybudować w mieście (tak jak to było w grze podstawowej). Natomiast karta wielkich postaci daje nam konkretnego zasłużonego człowieka np. Galileusza, Marco Polo, Marka Twaina czy też Nikolasa Teslę, którego umiejętność pozwala nam otrzymanie dodatkowych korzyści, czy też popsucie planów przeciwnika.
Dodatek Sława i Bogactwo wprowadza również 4 karty inwestycji oraz ich znaczniki. Na początku każdej tury gracz ma możliwość położenia tam złotej monety (którą faktycznie posiadamy, a nie tej nadrukowanej na karcie), ażeby uaktywnić dodatkową umiejętność. Tym samym możemy otrzymać bonusy w fazie produkcji w każdym mieście. Ich moc zależna jest od posiadanych w danym momencie znaczników inwestycji. Poza tym karty dają nam bonusy do walki, pozwalają wynaleźć jedną technologię za darmo oraz umożliwiają redukcję kosztów poruszania się na trasie kultury (o 1,2 lub 3) i zwiększają liczbę posiadanych kart kultury na ręce o jeden.
W podstawowej grze Sid Meier’s Civilization: Gra Planszowa mieliśmy do dyspozycji dwustronne markery klęsk: suszy i pustyni. Dodatek wprowadza las oraz wodę. Ostatnim nowym elementem są dwustronne znaczniki karawan i fortyfikacji. Gracze grający w grę komputerową mogliby się cieszyć, gdyby nie fakt, iż fortyfikacja nie jest tak potrzebna w grze planszowej, jak mogłoby się wydawać. W Sławie i Bogactwie umiejętność ta daje nam możliwość, po wcześniejszym wejściu do miasta i rozwiązaniu jednostki armii, jednorazowego bonusu +2 podczas obrony miasta. Natomiast jeśli zechcemy rozwiązać zwiadowcę, to kładziemy na danym mieście znacznik karawany, otrzymując jednocześnie jednorazowy bonus w postaci dwóch symboli produkcji do budowy. Oczywiście w określonych sytuacjach będzie to miało zastosowanie.
Niektóre z wprowadzonych elementów sprawdzają się w grze lepiej, a inne gorzej. Z całą pewnością mogę polecić grę z inwestycjami, lecz jeśli zdecydujemy się na grę z tym dodatkiem szybko zauważymy, że zwycięstwo ekonomiczne jest niemalże niemożliwe. Nowe kafelki z mapą na pewno wprowadzają większą regrywalność, co sądzę, każdemu przypadnie do gustu. Na uznanie zasługuje wprowadzenie kart pomocy walki dla gracz, choć zastanawia fakt, czemu tego nie było w podstawowej grze. Z całą pewnością jest to dodatek, który wydłuża grę, ale staję ona tym samym jeszcze bardziej ciekawa i wymagająca (jak to nazywamy - mózgożerna). Z drugiej strony cywilizacje stają się jeszcze mniej zbalansowane i niektóre nie mają szans grając przeciwko innym. Dlatego też, dla graczy spragnionych wyzwań jak najbardziej polecam ten dodatek.
dodano: 2013-03-03 autor: kamil


W podstawkę Cywilizacji gram często i z radością powitałem ten dodatek. Sława i bogactwo bardzo dobrze wpasowuje się w grę. Większość elementów z wersji podstawowej zyskuje coś nowego. W szczegółach wygląda to następująco:

1. Cztery nowe cywilizacje to rzecz mile widziana, gdy podstawowe już trochę się opatrzyły. Wraz z nimi dostajemy także startowe kafelki mapy dla danej cywilizacji oraz kilka kafelków neutralnych. Na nich nowością są zaznaczone trzy zabytki, które przynoszą dodatkową zdolność. Poza tym dochodzi nowy kolor, który umożliwia rozgrywkę w pięć osób.

2. Można rozbudować stolicę do poziomu metropolii, która zajmuje dwa kafelki, dzięki czemu zyskujemy dodatkowe pola graniczące z miastem (czyli więcej punktów wymiany handlowej itd..). Jest ona także trudniejsze do zdobycia. Rozbudowując miasto najlepiej od razu zaplanować miejsce na metropolię, żeby później nie trzeba było burzyć budynków.

3. Dostajemy nowe cuda świata, karty technologii oraz wydarzeń kulturalnych.. O ile z tych pierwszych korzysta się nieco rzadziej, o tyle te drugie i trzecie przydają się częściej.

4. Karty wielkich ludzi - bardzo prosty, ale ciekawy pomysł. Zamiast losować ze stosu żetonów wielkiego człowieka ciągniemy najpierw kartę, na której mamy wybraną postać historyczną i opis tego, co nam daje. Dopiero w drugiej kolejności dobieramy ze znanego nam już stosu (ale odkrytego) odpowiedni typ żetonu np. społecznika i umieszczamy go w naszym mieście.

5. Inwestycje to nowa rzecz umożliwiająca wykorzystanie monet zgromadzonych na kartach technologii. Możemy w ten sposób rozwinąć dodatkowo różne elementy życia miasta np.infrastrukturę albo kulturę. Z jednej strony trzeba poświęcić monetę lub kilka, z drugiej inwestycja ta będzie opłacalna. Pomysł jest OK i zwiększa zastosowanie monet, ale jeśli komuś nie odpowiada można go spokojnie pominąć.

Poza tym mamy karawany, mury, nowe znaczniki chatek oraz wiosek. Nie dodano za to żadnych nowych budynków, nie zmieniła się również walka.

Podsumowując dodatek fajny i zgrabny. Jak to zwykle bywa z dodatkami mógłby być tańszy, ale cenę da się przeboleć bo w zamian dostajemy sporo nowych elementów, które w zauważalny i ciekawy sposób wzbogacą rozgrywkę, choć nie zmieniają jej w zasadniczy sposób.