gry planszowe strategiczne > Arborea (edycja angielska)
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Arborea (edycja angielska)

Arborea (edycja angielska)

Wciel się w ducha puszczy!

cena:

219.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 1 do 5
wiek: od 14 lat
czas gry: od 90 do 120 min.

wydawca: Alley Games (2023)
nr katalogowy: ACG074
kod kreskowy: 5060756410497
projektant: Dani Garcia

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


Welcome to the world of Arborea. You are a Patron Spirit, guiding your villagers to heal and grow the landscape around them by sending them on pilgrimages and building your personal Ecosystem.

Arborea is a worker placement euro game where time, and planning ahead, is key.

During the game, players will place workers on Action Tracks ("Pilgrimage"). These tracks will then advance, moving all workers with them. The farther the Action Tracks move, the better the Rewards gained when workers are activated.

These rewards may help Players to contribute to the Shared Resource Track, make offerings to the great and wise Sages to invest in future gifts, or attract animals to the land of Arborea. Explore different Seasons each game for new opportunities and paths to take.

Take from the Shared Resources to build your personal Ecosystem, overlaying terrain cards to build habitats and placing animals for end game Victory Points.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2023-12-25 autor: Blackart

Na pierwszy rzut oka zniechęca wszystko - mało ciekawa okładka, wielokolorowa, naćkana małymi obrazkami plansza i ogrom zasad na raz. Ale jeśli tylko będziecie mieli okazję zagrać w Arborea to warto! Niby wszystko już gdzieś było… ale tu jakoś lepiej ze sobą działa.
W Arborea będziemy wysyłać naszych workerów (starszych, młodszych i bardziej doświadczonych weteranów) na 4 różne ścieżki – które będą się poruszać, a nasi workerzy wraz z nimi. Ilekroć ścieżka się poruszy, niezależnie od tego który gracz ją poruszył, jeśli tylko nasz worker jest na poruszonej ścieżce – może z niej zejść i ustawić się na konkretnym szlaku pielgrzymkowym – ale dopiero podczas naszego ruchu będzie mógł odbyć pielgrzymkę i wykonać tyle akcji ile znajduje się na jego pielgrzymce. Liczba działań jakie podejmujemy w naszym ruchu, na początku wydaje dość skomplikowana ale szybko się uczymy…. przechodzimy przez wszystkie 4 fazy, o ile możemy je wykonać:
1) wystawienie workera lub poruszenie jednej ze ścieżek na której stoi nasz worker,
2) wykonanie wszystkich akcji z dwóch ścieżek pielgrzymkowych przy których stoją nasi workerzy,
3) zużycie zasobów i realizacja karty ekosystemu,
4) zdobycie punktów za zdobyte ale niezużyte podczas naszego ruchu zasoby i poruszenie wszystkich ścieżek, na których stoją nasi workerzy.
W trakcie gry będziemy rozbudowywać nasz ekosystem ze zrealizowanych kart i zapraszać zwierzęta, które przyniosą nam na koniec gry konkretne punkty. W międzyczasie będziemy zdobywać zasoby, które w Arborea są wspólne… Jeśli podczas mojego ruchu je zdobędę, ale nie zużyję, to otrzymuję w 4 fazie punkty…, ale z drugiej strony zostawione zasoby mogą zostać zużyte przez kolejnego gracza do realizacji jego karty ekosystemu, a zdobycie nowych może zająć mi zbyt dużo rund. Zaczynają się trudne decyzje.
Początek gry jest niemrawy bo głównie wysyłamy workerów na planszę, ale z czasem nasze ruchy się wydłużają generując konkretne combosy. Ruchy trzeba planować aby się nie zablokować, np. jeśli nasz worker stoi na ścieżce pielgrzymkowej, gdzie można zaprosić do siebie dwa zwierzaki, a w chwili obecnej nie są dostępne żadne, to trzeba podjąć decyzję – odpuścić zwierzęta i wrócić workera na nasza planszetkę, czy czekać na zwierzaki i mieć zablokowanego tam workera. Czasem ta druga opcja jest lepsza, a czasem nie. Znowu wchodzą trudne decyzje.
Workerów wracamy w różne miejsca naszej planszetki - starsi są gotowi od razu do wysłania, ale młodsi i weterani wymagają treningu. Rozbudowany ekosystem jest nam potrzebny do zapraszania zdobytych zwierzaków (zdobyte ale nie umieszczone w naszym ekosystemie przyniosą na koniec straty).
W trakcie gry należy mieć także na względzie 4 tory celów – wspinając się po nich zdobywamy mnożnik. Jeśli więc uda nam się zrealizować dany cel to zdobywamy za niego nie więcej niż 8 pkt. razy mnożnik (nie większy niż 6) co łącznie może dać aż 48 pkt. Za jeden tor.
Ilekroć nasz worker wykonuje akcję, dzięki której zapraszamy zwierzaka na planszę (nie na swoją planszetkę) - przesuwamy znacznik słońca, który przybliża nas do końca gry. Gracz, który wywoła koniec gry otrzymuje dwa słońca, które odmierzają dwa ostatnie ruchy dla każdego gracza.
Gra skaluje się bardzo dobrze - w dwie osoby jest trochę luźno na ścieżkach i wolniej się przesuwają, ale można taniej wykonać dodatkowe akcje. Na pięć osób, jeśli trafi się myśliciel, to gra się nieco dłuży…. Najchętniej usiądę w składzie 3-4 osobowym.
Na początku problemem może być nauczenie się gdzie trzeba iść po jakie zasoby/akcje, ale już pod koniec pierwszej rozgrywki uczymy się, która ścieżka co nam daje. Niestety obrazki symbolizujące akcje są małe i niektórzy gracze mają na początku problem z odróżnieniem zwierzaków – jedni widzą dinozaura a inni żabę, ale wspólnymi siłami da się je odróżnić, a z czasem nauczyć, na której ścieżce jest dany zwierzak.
Gra jest ładnie wykonana, zawiera drewniane elementy, nawet papier w instrukcji jest lepszej jakości. Spodoba się eurosucharzystom oraz graczom lubiącym ładnie wykonane, kolorowe gry. Polecam brać i grać. W kolekcji zostaje i ma bezpieczne miejsce.