gry planszowe strategiczne > Praga Caput Regni (edycja polska)
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Praga Caput Regni (edycja polska)

Praga Caput Regni (edycja polska)

Zbuduj najwspanialsze miasto średniowiecznej Europy!

cena:

214.90 PLN
dostępność: dostępna
wysyłamy w: 24 godziny

dodaj do koszyka

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: od 30 do 120 min.

wydawca: Wydawnictwo Portal (2021)
projektant: Vladimir Suchy

wersja językowa: polska

Opis


W XIV wieku królem Czech, a zarazem cesarzem Świętego Cesarstwa Rzymskiego, był Karol IV Luksemburski. Będąc najpotężniejszym władcą na kontynencie, chciał uczynić stolicę swojego imperium najpiękniejszym ze wszystkich miast znanego świata. Praga Caput Regni to rozbudowana gra euro Vladimíra Suchý’ego (Podwodne miasta, Pulsar 2849), w której staniesz na czele budowy średniowiecznej Pragi.

Twoim zadaniem będzie umiejętne zarządzanie złotem i kamieniem. Pozyskuj kafle Technologii, pozwalające rozbudowywać Ci wspaniałe budowle - Most Karola, Katedrę św. Wita i Mur Głodowy. Używaj kafli Budynków, rozbudowując się wokół Targowisk i zdobywając kontrolę nad kolejnymi dzielnicami miasta. Pamiętaj, za wspaniałością Pragi stoi wielu architektów, ale tylko jeden z nich stał się ulubieńcem króla.

Czy nosił Twoje imię?

Atuty:

Kolejna wysoko oceniana (8.3 na BGG) gra weterana strategii, Vladimíra Suchý’ego (Podwodne miasta, Pulsar 2849);
Rozbudowany, średniej ciężkości tytuł euro z krótką kołderką i wieloma drogami do zwycięstwa;
Wspaniała warstwa graficzna, stworzona przez Milana Vavroňa (Tzolkin, Mage Knight), z trójwymiarowymi konstrukcjami budowli i dużą, szczegółową planszą;
Przenieś się do XIV wiecznej Pragi i uczyń ją najwspanialszym miastem średniowiecznej Europy!
Zawartość:

plansza Główna
4 plansze Graczy
6 kafli Akcji
4 plansze Akcji
8 dużych łączników
1 mały łącznik
4 znaczniki Punktacji po 1 w każdym kolorze
4 piony Królewskiego Traktu po 1 w każdym kolorze
Po 11 kosteczek w każdym kolorze
102 kafle Ulepszeń/Budynków/Murów
8 żetonów Produkcji
24 kafle Technologii
2 arkusze Pomocy Gracza
Mur Głodowy + 3 alternatywne kafle Muru Głodowego
Katedra + 3 alternatywne kafle Katedry
3 kafle Królewskiego Traktu
Most Karola
12 kafli Mostu
po 15 czerwonych i niebieskich żetonów premii
po 4 czerwone i niebieskie żetony premii o wartości 3
11 kafli Targowisk
2 kosteczki odliczające tury
2 kosteczki odliczające tury
6 żetonów Złotych Okien
14 żetonów Srebrnych Okien
12 żetonów Jaj
4 żetony Jaj o wartości 3
1 żeton o wartości 5 Punktów Zwycięstwa (PZ)

Jak to wygląda ?


Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2022-04-25 autor: Ozenc Erim

Praga Caput Regni is a very crunchy eurogame with different cool mechanics from action selection in the crank to advancing in the cathedral and hunger wall tracks. You can pick one of the 6 actions in the crank on your turn and depending on the location of this action, you gain same cool bonuses. However, most recently used actions will come at a cost whereas unused actions will be either free to take or come with additional VPs. This brings some tension and strategic decisions
dodano: 2022-03-15 autor: ckbucu

Praga to euro, w którym autor sprytnie połączył kilka ciekawych mechanik. W XIV wiecznej Pradze będziemy m.in dosłownie ścigać się na trakcie królewskim czy katedrze św. Wita o bonusowe kafle, będziemy zabudowywać miasto i przedmieścia budynkami dookoła istniejących rynków, będziemy budować budynki fortyfikacyjne (mur), rozwijać kopalnie kamienia i złota oraz produkować z nich surowce, rozwijać własny tor naukowy oraz uniwersytetu. Do tego w Pradze dosłownie wszystko oparte jest na bonusach. Idziemy na trakt królewski? Bonus. Dokładamy kafelek budynku w mieście? Bonus, wędrujemy po katedrze św. Wita czy po Murze Głodowym? Bonus. Wybieramy akcję? Bonus. I to tylko od nas zależy, na co te bonusy przeznaczymy (no, chyba, ze to po prostu punkty zwycięstwa).
W Pradze bardzo podoba mi się mechanizm wybierania akcji. Nie jest to typowy worker placement, ale wybieramy z "trójwymiarowego" koła kafelek akcji, który posiada dwie możliwe akcje do wykonania - wybieramy jedną z nich, wykonujemy, kręcimy kołem i odkładamy kafel na "startowe" pole koła. Samo koło poza ma też inne zadanie - jest swoistym licznikiem rund, gdzie gdy kosteczka umieszczona na kole dotrze w odpowiednie miejsce, zapada się w dziurę w planszy i zwiastuje koniec rundy - świetne rozwiązanie. Do tego najczęściej używane kafelki akcji będą posiadały "koszt", a te najmniej chętnie dobierane będą dodawały bonusy w postaci punktów zwycięstwa (ponieważ z każdą rundą kafelek akcji, który nie został wybrany w ostatnich kilku rundach, wędruje wraz z kołem coraz "dalej").
Każdy z graczy posiada też (poza planszetką kopalni o których rozpisywał sie nie będę) kafel, dookoła którego i na którym układać może kafle ulepszeń (na) oraz murów (dookoła). I każdy układa swoje własne puzzle, ponieważ w zależności od tego, w jaki sposób ułożymy kafle czy dołożymy do już istneijących, takie otrzymamy czasem bonusy (nie każdy kafel bonusue po dołożeniu).
Do tego wykonanie - Praga mnie nim urzekła. Sama plansza jest wg mnie przepiękna, szczegółowa. na dole planszy mamy świetnie zilustrowanych ludzi pracujących przy różnych czynnościach. Elementy trójwymiarowe - most Karola, Mur Głodowy czy Katedra św. Wita robią ciekawy efekt na planszy - aczkolwiek autor pomyślał i jeśli ktoś nie chce rozkładać czy ustawiać tych elementów - można grać bez nich. Do tego dwuwarstwowe planszetki gracza na których mamy też ciekawie wykonany licznik surowców - no na prawdę to robi wrażenie.
Do tego gra jest przejrzysta, czytelna, ikonografia, która pomaga w zrozumieniu zasad (które nie są specjalnie skomplikowane, jest do dla mnie średniej ciężkości euro), tury nie zajmują wieczności, a niektóre trwają dosłownie kilkanaście sekund - to wszystko sprawia, że Praga jest niesamowicie przyjemną grą.