gry planszowe strategiczne > Beyond the Sun
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Beyond the Sun

Beyond the Sun

Wspólny rozwój technologii w kosmicznym wyścigu o wpływy w galaktyce

cena:

399.90 PLN
dostępność: na zamówienie
wysyłamy w: ok. 7 - 30 dni

dodaj do koszyka
Produkt na zamówienie: realizacja pod warunkiem dostępności u dostawcy.

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 14 lat
czas gry: od 60 do 120 min.

wydawca: Rio Grande Games (2020)
nr katalogowy: RIO580
projektant: Dennis K. Chan

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


Beyond the Sun is a space civilization game in which players collectively decide the technological progress of humankind at the dawn of the Spacefaring Era, while competing against each other to be the leading faction in economic development, science, and galactic influence.

The game is played over a variable number of rounds until a number of game-end achievements are collectively claimed by the players. The winner is the faction with the most victory points, which are obtained by researching technologies, improving their economy, controlling and colonizing systems, and completing various achievements and events throughout the game.

On a turn, a player moves their action pawn to an empty action space, then takes that action. They then conduct their production phase, either producing ore, growing their population, or trading one of those resources for another. Finally, they can claim up to one achievement, if possible.

As players take actions, they research new technologies that come in four levels. Each technology is one of four types (scientific, economic, military, commercial), and higher-level technologies must match one of the types of tech that lead into it. Thus, players create their own technology tree in each game, using these actions to increase their military strength, to jump to different habitable exoplanetary systems, to colonize those systems, to boost their resource production, to develop android tech that allows growth without population, and more.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2023-06-05 Świetne i zaskakująco klimatyczne euro autor: Darek Kuźma

Na papierze "Beyond the Sun" nie wygląda zbyt zachęcająco - ot, gra w rozwijanie drzewka technologicznego, która ma na pobocznej, znacznie mniejszej planszy jakiś tam aspekt kontroli obszaru. I co? Tyle? Gdzie tu ekscytacja?

Ekscytacja jest właśnie w rozwoju drzewka, które nie tylko powoduje, że każdy z graczy tworzy własną ścieżkę rozwoju, ergo dorabia się z każdą kolejną technologią coraz większej asymetrii, ale także świadomie specjalizuje się w jednym z czterech kluczowych obszarów. Chcesz rozwijać technologie militarne? Proszę bardzo, "wynajduj" kolejne technologie w kolorze czerwonym, wykorzystuj swoich ludzi i statki do kolonizowania na osobnej planszy i zdobywania w ten sposób punktów. Chcesz specjalizować się w różnych odmianach handlu i kolonizować szybciej, lepiej, płynniej, a przy okazji zwiększać swoje możliwości oddziaływania na sytuację na planszy głównej? Proszę bardzo, idź w technologie w kolorze żółtym. Jako że nie da się stawiać na jedną tylko technologię, można łączyć rozwój technologii czerwonych z żółtymi. Albo z niebieskimi (rozwój naukowy) lub zielonymi (rozwój ekonomiczny). Albo mieć każdej po trochu i umiejętnie balansować pomiędzy otwierającymi się możliwościami. Każda droga jest dobra, o ile będziesz w stanie dobrze wykorzystać swoje zasoby i być szybszy od przeciwnika.

Bo choć "Beyond the Sun" jest do pewnego stopnia planszówkową piaskownicą, w której można bawić się w różne rzeczy i dalej mieć szansę na zwycięstwo, gra jest zaprojektowana tak, że nagradza nie tylko kolonizowanie planet na osobnej planszy (kto ma więcej statków, może kolonizować osobną akcją), ale nade wszystko rozwój i odkrywanie nowych technologii na planszy głównej. Bo o ile reszta graczy może śmiało "wynaleźć" technologię, którą ty już odkryłeś, pierwszy gracz, który odkryje jakąś technologię dostaje swoistą nagrodę. Może jakieś zasoby, może możliwość wysłania dodatkowego statku w przestrzeń kosmiczną, może coś jeszcze innego, ale zawsze coś dobrego. I bardzo często jest tak, że choć nasze technologie są fajne i całkiem potężne, gracz siedzący obok "wynajduje" coś, co sprawia, że zieleniejemy z zazdrości.

Nagrody za rozwój technologiczny są zawsze przydzielane losowo, ze sporej puli kart (więc regrywalność jest ogromna). Podobnie jak same technologie czterech różnych poziomów, które dobiera się do pewnego stopnia losowo, na podstawie kolorów poprzednich technologii (bo kto powiedział, że naukowcy odkrywają w prawdziwym życiu zawsze to, czego szukają?). Podobnie jak planety, które można kolonizować (a które dają różne bonusy zarówno za kontrolę, jak i kolonizację). W dużym skrócie, każda gra jest zupełnie inna i każda wymaga innej taktyki oraz dostosowywania się do tego, co robią pozostali gracze. Są też frakcje asymetryczne, które wprowadzają już na samym początku różne specjalne zdolności, choć jest to całkowicie opcjonalne, a moim skromnym zdaniem lepiej zaczynać od takich samych frakcji, a potem rozwijać własną asymetrię wraz z kolejnymi technologiami.

Co ciekawe, "Beyond the Sun" to gra z gatunku worker placement, ale mamy tylko jeden pionek, który musimy w swojej turze przestawić na pole z jakąś akcją. Większość technologii, które odkrywamy, dodaje do naszej puli nowe pole z coraz lepszymi akcjami, pozwalając zarówno na wspomnianą asymetrię, jak i fajne decyzje - czy mam zbierać zasoby, żeby odkryć nową technologię, która może, ale nie musi dać mi tego, czego w tej chwili potrzebuję, czy może jednak powinienem "odkryć" technologię innego gracza, która właśnie daje mi to, czego potrzebuję. Czasami lepiej wytyczać własną ścieżkę i rozwijać się po swojemu, ale bywają rozgrywki, że warto "podkradać" innym to, co już odkryli, żeby spróbować ich przechytrzyć.

Oto "Beyond the Sun", niby standardowe euro, niby mieszanka znanych mechanik, ale podana w sposób nie tylko oryginalny (drzewko technologiczne jako najważniejsza część gry, a nie dodatek), ale także klimatyczny (wystarczy odrobina wyobraźni i podstawowa znajomość konwencji science fiction, żeby połączyć różne nazwy technologii i stworzyć sobie w głowie własne wyobrażenie świata ogromnych korporacji, które ścigają się w rozwoju technologicznym "ku chwale ludzkości oraz swojej"). Mimo że na papierze wydaje się, że nie ma w grze zbyt dużo interakcji, jest jej tak naprawdę całkiem sporo, bo nie da się wygrać w "Beyond the Sun", nie patrząc na to, co robią inni, a także ich nie blokując. Gra jest na dodatek świetnie wykonana (dwuwarstwowe maty graczy, dziesiątki kosteczek, które służą zarówno za zasoby ludzkie, jak i statki, itd). Jeśli poszukujecie znakomitego euro łączącego różne mechaniki oraz pewną dowolność rozgrywki z naprawdę dużą liczbą ważnych decyzji do podjęcia, jest to obecnie jedna z ciekawszych pozycji na rynku.