gry planszowe strategiczne > Cooper Island (polska edycja)
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Cooper Island (polska edycja)

Cooper Island (polska edycja)

Cooper Island to gra strategiczna z dodatkowym trybem solo, w której zasiedlać będziecie półwyspy tytułowej Wyspy Coopera

cena:

199.90 179.90 PLN

liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: od 60 do 120 min.

wydawca: Wydawnictwo Portal
projektant: Andreas Odendahl

wersja językowa: polska

Opis

Cooper Island to gra strategiczna dla 2-4 graczy z dodatkowym trybem solo, w której zasiedlać będziecie półwyspy tytułowej Wyspy Coopera. Każdy z graczy dysponuje robotnikami, których rozmieszcza na akcjach w centralnej części wyspy. Główną mechaniką jest rozmieszczanie płytek terenu na swoim półwyspie w taki sposób, by tworzyć kolejne poziomy danego terenu, dające wtedy cenniejsze surowce. Każdy gracz ma do dyspozycji także między innymi małe i duże budynki oraz twierdzę w swoim kolorze, które będzie stawiać na swoim półwyspie w ramach swoich akcji zdobywając punkty. Punkty zwycięstwa, czyli punkty steru, zdobywa się na kilka sposobów, ale najciekawszym z nich jest okrążanie planszy swoimi żaglowcami i zbieranie w ten sposób żetonów dzienników pokładowych. Ale uwaga: mijając porty trzeba też będzie płacić za postój w nich.

Witajcie na Cooper Island,

osobliwie ukształtowanej wyspie na Atlantyku z kilkoma półwyspami rozciągającymi się od jej centrum. Dzięki flocie dwóch żaglowców każdy z was wylądował na brzegu innego półwyspu i zbudował mały port. Od tego momentu waszym celem jest zdobycie jak największej liczby punktów. Aby tego dokonać, musicie zbadać i jak najbardziej rozwinąć swój półwysep. Na wyspie znajdują się 4 typy terenu, z których możecie pozyskać zasoby: lasy dające drewno, łąki umożliwiające produkcję żywności, góry gdzie można pozyskiwać kamień i złoto oraz osady, gdzie można produkować płótno.

Przebieg rozgrywki

Gra składa się z 5 rund, a każda z nich z 3 faz: fazy dochodu, fazy robotników i fazy porządkowania.

W fazie dochodu każdy z graczy umieszcza jedną płytkę wysepki i jedną podwójną płytkę terenu, a w kolejnych rundach może mieć do dyspozycji więcej tego typu akcji (jeśli załadował łodzie kupieckie).

W fazie robotników gracze korzystają z robotników dostępnych na ich planszetce i umieszczają na polach robotników na środku planszy. Ma znaczenie, kto pierwszy deklaruje daną akcję (jeśli jest tam już pionek w innym kolorze, trzeba zapłacić graczowi w tym kolorze.
Istnieje 8 segmentów akcji, które można deklarować w fazie robotników. Segmenty A, C, E i G pozwalają zdobywać i/lub umieszczać płytki terenu w celu generowania zasobów.Segmenty B, D, F i H pozwalają wydać te zasoby, aby zdobyć punkty steru i inne korzyści. W tej fazie można między innymi stawiać budynki (niektóre z nich dają dodatkowe punkty na koniec), a także usuwać z planszy ruiny, zamieniając je na posągi w swojej pracowni rzeźbiarskiej. Posągi stojące na półwyspie dostarczają w każdej rundzie dodatkowych punktów.
Do wykonania części akcji konieczne jest opłacenie kosztu akcji, w monetach lub zasobach, które magazynuje się na miejscach magazynowych lub na polach terenu: dlatego tak ważna jest rozbudowa swojego półwyspu. Jeśli nie macie danego surowca, jeszcze nie wszystko stracone: wymiana handlowa jest możliwa: podczas jednej z akcji błyskawicznych na planszy.
W ramach akcji można także między innymi budować łodzie kupieckie, które dostarczają dodatkowych korzyści. W przedsprzedaży Copper Island w sklepie Portal Games, możecie znaleźć bonusowe łodzie kupieckie. Pamiętajcie też o spełnianiu osiągnięć, jakimi są kamienie milowe – to pozwala na uzyskanie nowych robotników, a co za tym idzie – więcej możliwych akcji do wykonania. Wypełniajcie także odpowiednie wymogi, by zdobywać punkty steru z kart królewskich zleceń!

Faza porządkowania składa się z 7 kroków. Są to: wyżywienie robotników, ponowna aktywacja zasobów, zdobywanie bonusów z posągów, zdobywanie bonusu z półwyspu, powrót robotników, porządkowanie targowiska i przesunięcie kapitana portu na kolejny statek towarowy.

dodano: 2021-04-11 Zasoby, zawsze o jeden za mało :) autor: Tomasz Skwarski

Ciekawa gra, gdzie nie tylko musimy planować jakie akcje wykonają nasi robotnicy, ale jednocześnie zarządzać zarówno naszym półwyspem dostarczającym surowców, jak również naszym portem z ograniczonymi możliwościami zarządzania nimi.
Gra jest wymagająca, nietypowa w swojej mechanice. Jednocześnie jest bardzo ciekawa, dająca wiele źródeł do zdobywania punktów. Po skończonej partii ma się ochotę spróbować ponownie.