gry planszowe strategiczne > Oceans (Deluxe Edition)
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Oceans (Deluxe Edition)

Oceans (Deluxe Edition)

Rozwój gatunków w zmiennym klimacie

cena:

279.90 PLN
dostępność: dostępna
wysyłamy w: 24 godziny

dodaj do koszyka

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: od 60 do 90 min.

wydawca: North Star Games (2020)
nr katalogowy:NSG532
projektant: Dominic Crapuchettes , Ben Goldman , Nick Bentley , Brian O Neill

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


Three years in the making, Oceans is a stand-alone game in the award-winning Evolution series. With over 120 works of art, 40 scenarios cards, and more than 100 unique trait cards, Oceans is the most ambitious project North Star Games has ever tackled.

Theme
Oceans depicts the boundaries between the known world near the ocean’s surface, and the mysteries lurking in Earth’s deepest unexplored region. Enter a vast, underwater cosmos: a mysterious interconnected world of sharp teeth, glowing eyes, and black ink, where your survival depends on your ability to adapt to the unknown.

The foundation of the oceanic food chain are billions of one-celled organisms called phytoplankton that capture the sun's energy through photosynthesis. Every other species in the ocean is a predator, each bigger than the next, all the way up to the dreaded Apex Predator. And even bigger than Apex Predators are enormous Whales that gently swim through the ocean scooping up everything in their path. This ecosystem mimics the known world near the surface.

But there is more if you are willing to dive deeper...

Oceans also includes a deck of 100 unique power cards called The Deep that represents the unknown. These powerful cards break the seams of the reality you've come to accept, ranging from astonishing things found in the ocean, to the fantastical Kraken or Leviathan.

Gameplay
Oceans is an interactive engine builder, where players evolve their species in a continually changing ecosystem. Players must adapt their interconnected ecosystem to survive against the inevitable march of time (Aging), as well as a multitude of predators looking for food.

During the first half of the game, players use traits from a deck of Surface cards to modify their species. With only 12 Surface traits, it’s easy to wade into your first game without being overwhelmed by new cards. These traits were chosen for their rich thematic interconnections, providing synergistic card play that mimics an oceanic ecosystem. The Surface traits bring stability to the game environment.

During the second half of the game, players can use power cards from The Deep to disrupt the stability. With over 100 unique traits in The Deep, players will slowly discover game-altering traits over the course of many games. These traits were designed to evoke wonder and disbelief - to spark your imagination as you consider the fantastic synergies that are possible in Oceans.

Additionally, there are 2 randomly chosen scenario cards that activate and deactivate at various points during the game. The scenario cards impact the basic tenets of gameplay, encouraging people to vary their play style and strategy each game.

The Evolution Series
Oceans is a stand-alone game in the Evolution series, but it's a vast departure from other games in the series. The turn structure has been simplified, the game play is much more forgiving, and the web of interconnections has increased dramatically. Whereas Evolution has the feeling of a traditional back-and-forth battle game like Magic: The Gathering, Oceans has the feel of an interactive engine builder where everything is interconnected, and where your engine must continually adapt to a changing environment.

Contents: 120 Surface Cards, 89 Deep Cards, 200 Population Tokens, 25 Scenario Cards, 24 Species Boards, 1 Reef Board, 1 Ocean Board, 4 Player Screens, 4 Bonus Tokens, 1 Cambrian Explosion Card

Deluxe Components: 15 Foiled Scenario Cards, 10 Foiled Deep Cards, 5-6 Player Expansion, 220 Card Sleeves, 240 Acrylic Fish Tokens, 6 Food Bags

Jak to wygląda ?


Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2020-06-15 Wyprawa w nieznane autor: hultaj

Oceans jest w swojej istocie grą karcianą o budowaniu własnego silniczka. Trybikami w silniku są morskie stworzenia, „budowane” przez graczy z dostępnej puli genetycznej. Zagrywanie kart reprezentuje ewolucję istot na przestrzeni milionów lat. Cechy genetyczne, w które możemy wyposażyć nasze stwory, dobieramy z dwóch talii.

Pierwsza z nich zawiera w sobie zestaw kilku standardowych, wielokrotnie powtarzających się kart, mających symbolizować poznaną przez ludzkość część oceanicznej fauny. To, co w niej dociągniemy, nie będzie stanowić dla nas zbytniego zaskoczenia.

Druga talia reprezentuje sekrety skrywane w głębi oceanu, o której mówi się, że jest bardziej tajemnicza i niedostępna niż kosmos. Projektanci i graficy puścili w tym miejscu wodze fantazji. W talii głębin znajdziemy najpotężniejsze karty ukazujące niesamowite, zadziwiające i fantastyczne stworzenia. Gracze korzystający z możliwości oferowanych przez talię głębin prędko zaczną tworzyć takie cuda jak – przykładowo – latający kraken o smoczym tułowiu. Każda z niemal dziewięćdziesięciu kart zawartych w talii głębin oferuje swój niepowtarzalny efekt, a na dodatek opatrzona jest unikatową grafiką (nota bene szata graficzna Oceans jest naprawdę miła dla oka).

Tak zaprojektowana gra daje poczucie świeżości nawet przy n-tym podejściu, gdyż za każdym razem konstruować będziemy nowe gatunki z innego wachlarza dostępnych nam cech genetycznych, a to właśnie dzięki obfitej talii głębin, stanowiącej uzupełnienie standardowych, powtarzających się i przez to spodziewanych cech z pierwszej talii – powierzchniowej.

Zagrywane przez każdego z graczy stworzenia muszą znaleźć pożywienie, aby przetrwać. Pokarm zdobywa się, w zależności od zagranych cech, żerując na stadach drobnych, „neutralnych” (to znaczy nie należących do żadnego z graczy) ryb, lub w drodze interakcji z zagranymi już uprzednio gatunkami, niezależnie od tego, czy są one cudze, czy własne. Tak oto wszelkiego rodzaju drapieżniki, pasożyty, symbioty czy czyściciele współistnieją w jednym wielkim ekosystemie, w którym atak jednego drapieżnika uruchomi reakcję łańcuchową, wskutek której niektóre gatunki też coś zyskają, a inne – stracą, co potencjalnie doprowadzi nawet do ich wymarcia.

Stworzenia, które lepiej radzą sobie ze zdobywaniem pożywienia, będą rozmnażać się szybciej. Wszystkie istoty danego gracza „starzeją się” na koniec jego tury. Wówczas określona część żetonów populacji każdej ze starzejących się istot odkładana jest na bok, stając się tym samym punktami zwycięstwa. Jeżeli w fazie „starzenia się” dany gatunek posiada zbyt mało populacji, to trzeba się z nim pożegnać. Zadaniem gracza jest więc zarządzanie populacją wszystkich zbudowanych przez siebie stworzeń tak, aby nie było jej za mało, ale też aby nie było jej za dużo (w przypadku przepełnienia część populacji rozpierzchnie się).

Co ważne, atak jednego gatunku na drugi nigdy nie może doprowadzić bezpośrednio do wymarcia atakowanego stworzenia. Atakowany ma szansę odbudować w swojej turze populację stratnego gatunku i dopiero w przypadku nieudanej próby musi usunąć zagrożony organizm z gry. W związku z powyższym interakcja w Oceans wcale nie jest tak negatywna, jak mogłoby się z początku wydawać, a często wręcz potrafi wcale nie obchodzić atakowanego gracza (bo zbudował na tyle bezpieczny silniczek, że zawsze jest w stanie wydostać się z tarapatów).

Oceans mogę zatem polecić jako sprawny, klimatyczny i świeży tableau builder o doskonałej oprawie graficznej.
dodano: 2020-06-09 Podwodne życie z budowaniem silnika autor: Ryber

Gra wcale nie musi opowiadać o pokonywaniu potworów i ratowaniu świata przed przedwiecznym złem, żeby być tematyczna. Przykładowo, dynamika gier aukcyjnych i giełdowych potrafi dobrze oddać zagadnienie zmagania spółek w czasach rewolucji przemysłowej. Przedmiotem wdzięcznym dla klimatycznej rozgrywki jest także ewolucja i dobór naturalny – nie potrzeba skomplikowanych zasad, by wymusić na graczach ciągłe dostosowywanie do zmieniających się okoliczności. Oceans wystarcza trochę znaczników i dwie talie kart, by wciągnąć graczy w świat podwodnych stworzeń sprzed milionów lat.

Karty w grze reprezentują cechy ewolucyjne zwierzat, które pozwalają na przeżycie gatunku. Podzielone są one na dwie talie, bardziej uniwersalne i łatwiejsze do zagrania karty powierzchniowe oraz potężniejsze karty głębinowe, z których każda jest unikalna. Wraz z postępem rozgrywki zmianie ulegać będą warunki, w jakich znajdują się zwierzęta – dostępna liczba pożywienia zwiększa się lub zmniejsza, pojawiają się drapieżniki bądź pasożyty. Dodawanie lub podmiana kart uosabia adaptację morskich stworzeń do tych zmian. Gracze posiadać mogą nawet kilka różnych gatunków, ale zapewnienie przetrwania wszystkim naraz może być wyzwaniem.

Tura gracza polega na rozwinięciu posiadanych gatunków z użyciem jednej lub dwóch kart (w zależności od etapu gry), a następnie nakarmieniu jednego ze nich zgodnie z jego wydajnością. I do tego sprowadza się zagadka, ponieważ konsumpcja może aktywować cechy posiadane przez inne zwierzęta, takie jak czyściciele czy padlinożercy. Można więc żerować na ruchach innych graczy lub dążyć do symbiozy pomiędzy własnymi gatunkami – ważne, aby jak najwięcej z nich korzystało na żywieniu pozostałych. Te bierne efekty mają szczególne znaczenie ze względu na starzenie populacji, które następuje pod koniec tury. W tym momencie wszystkie gatunki gracza muszą utracić część zebranego pożywienia (odkładane jest ono jako punkty na koniec gry), chociaż tylko jedno z nich aktywnie je zdobywało. Jeśli któreś stworzenie nie jest wystarczająco wykarmione, to ostatecznie wymiera! A wodę dodatkową mącą karty głębinowe, które zwiększają różnorodność między graczami oraz stanowią element strategiczny – skuteczne wykorzystanie tych cech może wymagać przygotowania. Zagrywać można je jednak dopiero po kilku pierwszych rundach gry i to za dodatkowym kosztem.

I to się sprawdza. Rozwijane przez graczy zwierzęta zaczynają tworzyć ekosystem, w którym każdy ma swoje miejsce – nawet ataki drapieżników często przynoszą więcej pożytku niż szkody dla tej wspólnoty. Czasem jakiś gatunek wyginie przez nieostrożność lub wykluczenie, ale w grze o przetrwanie nie każdy może wygrać. Oceans nie ma jednak dużo złośliwości, a błędy dają się naprawić. Rozgrywka jest przyjemna i angażująca, a zasady łatwo przyswajalne (może poza nie zawsze intuicyjnym dobieraniem i zwracaniem żetonów pożywienia). To zdecydowanie pozycja warta uwagi – zdolna przystosować się do niejednej kolekcji.