logo przedmiotu Laguna

Laguna

Szybka gra, w której zarządzamy grupą osadników

cena:

83.90 PLN

czas gry: od 30 do 45 min.

wydawca: Funiverse Catch Up Games
nr katalogowy:FUN 954099
projektant: Reiner Knizia

wersja językowa: polska

Opis

W Lagunie każdy gracz zarządza grupą osadników, która rozprzestrzenia się na wyspach tego nowego archipelagu, aby odkryć jego bogactwo i zbudować wioski. Aby wygrać, potrzebne są inteligentne miejsca docelowe i antycypacja.
Gra autorstwa Dr. Reinera Knizii. Laguna została pięknie zilustrowana przez naszego rodaka Tomasza Larka. To bardzo szybka gra, w której będziemy osiedlać archipelag pięknych wysp na Pacyfiku. Do tego zadania będziemy podchodzić 2 razy, a co za tym idzie będziemy 2 razy punktować w trakcie rozgrywki. Najpierw osiedlamy wyspy, zdobywając je od strony wody, następnie już jako lud osiadły będziemy eksplorować z naszych niedawno założonych osad. Dla grających najważniejszą sprawą jest takie wyłożenie osadników, aby wyciągnąć z rozgrywki jak najwięcej punktów za liczbę połączonych wysp, liczbę samych wysp, pozyskane surowce itd.

dodano: 2019-02-28 Z pustyni nad ocena - dr Knizia wraca autor: pogons

Laguna to powrót doktora Knizi do starej i sprawdzonej metody tworzenia gier, czyli proste zasady i wiele sposobów punktowania. Gra zapożycza pod tym względem pewne pomysły od swojej starszej siostry (Przez pustynię) ale też dodaje swoje pomysły. Mechanika prosta jak budowa przysłowiowego cepa. Ot kładziemy swój element na planszy, w tym przypadku żeton z polinezyjczykiem w naszym kolorze, znacząc swój teren (wodny bądź lądowy). Jak zakryjemy pole z surowcem to go zabieramy. Gdy wszyscy gracze wyprują się ze znaczników lub skończą się surowce to punktujemy. Potem reset planszy (z twistem) i druga runda. Sumujemy punkty i po grze. Punktuje się tu prawie wszystko (surowce - sety oraz te same, obecność na różnych wyspach, przewagi na wyspach i najdłuższy ciąg znaczników własnych).

Znaczniki można kłaść na dowolnym polu wody lub na lądzie przylegle do swojego innego znacznika. Powoduje to że mamy większe pole manewru niż w przywoływanej Pustyni, gdyż nie da się być tak łatwo zablokowanym w wyniku złego setupu. Jednakże jest tak tylko w pierwszej rundzie. W drugiej można kłaść znaczniki tylko obok swojego innego znacznika (nawet te na wodzie). Jak zatem to zrobić skoro jest reset? Ano przez chatki - one nie spadają.

Oznacza to że rozkładając znaczniki w pierwszej rundzie, trzeba umieścić swoje chatki na tyle strategicznie, aby mieć większą elastyczność w drugiej. Nie jest jednak tak, że jak ktoś rozłoży się wszędzie, a inny gracz tylko w dwóch miejscach to nie ma szans, bo przy dużej liczbie graczy ciężko temu kto jest wszędzie zdobyć wszystko, mieć przewagę liczebną na wyspie i blokować innych jednocześnie. Oczywiście w teorii można się zablokować lub nawet odpaść nie wystawiając żadnej chatki dlatego warto to podkreślić przed pierwszą rundą.

Rozgrywka jest szybka, łatwa i przyjemna. Wykonanie jest na przyzwoitym poziomie i za tą cenę myślę że można brać w ciemno jako grę rodzinną lub filer między cięższymi tytułami. Dla fanów Knizi must.