gry planszowe strategiczne > Ethnos (edycja polska)
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Ethnos (edycja polska)

Ethnos (edycja polska)

Zostań przywódcą, który zjednoczy plemiona królestwa siłą potężnego sojuszu

cena:

129.90 116.90 PLN
(najniższa cena z 30 dni: 116.9)
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 6
wiek: od 14 lat
czas gry: od 45 do 60 min.

wydawca: Wydawnictwo Portal (2018)
projektant: Paolo Mori

wersja językowa: polska

Opis


W dalekiej krainie Ethnos nastaje właśnie nowa Era. Stara Era zupełnie spustoszyła Sześć Królestw i rozproszyła dwanaście Plemion Ethnos po najdalszych zakątkach krainy.

Nadszedł czas, aby znalazł się przywódca, który zjednoczy Plemiona Królestwa siłą potężnego sojuszu, umiejętnie wykorzystując ich specjalne zdolności. Kto okaże się mieć najwięcej sprytu i mądrości, by jako Król Ethnos wprowadzić je w Złoty Wiek?

Ethnos to gra dla dwóch do sześciu osób. Zadaniem graczy jest zdobycie pozycji Króla Ethnos. Gracz, któremu uda się przejąć kontrolę nad największą liczbą Królestw i który zgromadzi wokół siebie największą liczbę Sojuszników, otrzyma najwięcej Chwały i miano Króla Ethnos.

Aby zostać Królem Ethnos, zbierz rozproszonych członków 12 Plemion i stwórz z nich Oddziały Sojusznicze do kontroli nad Sześcioma Królestwami. Rozważnie wybierz Dowódców owych Oddziałów, gdyż tylko Dowódcy udzielą im swoich unikatowych zdolności w wyścigu o władzę. Kto zdobędzie najwięcej Chwały we wszystkich Trzech Erach, posiądzie tron Ethnos i wygra grę!

Zawartość:
1 plansza główna
156 znaczników Kontroli
18 żetonów Chwały
156 kart Sojuszników
12 kart Przygotowania do gry
3 karty Smoków
1 plansza Morskiego Ludu
6 plansz Hordy Orków
1 żeton Olbrzymów
6 żetonów Trolli

Jak to wygląda ?


Często kupowane razem z Ethnos (edycja polska):



Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2019-12-30 Nie dla strategów autor: Ryber

Od dobrej gry można oczekiwać obecności decyzji o rzeczywistym znaczeniu. Wstawanie od stołu z wrażeniem, że o wyniku zdecydował bardziej przypadek, niż wybory graczy, pozostawia tylko niesmak i poczucie straty czasu. Nie zawsze jest to sprawiedliwe wobec gry – ta mogła oferować uczestnikom jakieś pole do popisu – ale to nie takich doświadczeń szukamy w tym hobby. Niestety, Ethnos nie udało się mnie przekonać, że mam faktyczny wpływ na powodzenie w rozgrywce.

Gra polega na tworzeniu układów (zwanych oddziałami) z kart, które zawierają dwa elementy: przynależność do jednej z fantastycznych ras, które charakteryzują się dodatkowym efektem w momencie zagrywania, oraz oznaczone kolorem powiązanie z jednym z regionów na planszy. Liczba wystawionych kart decyduje o wartości punktowej układu oraz pozwala na wyłożenie znaczników w odpowiadającym regionie (im więcej znaczników w jednym miejscu, tym więcej kart potrzeba, by dołożyć kolejne), którego kontrola również przyniesie punkty.

Problem braku decyzji pojawia się ze względu na sposób dobierania kart. Możemy albo dociągać je losowo z talii, albo z dostępnych odkrytych kart. Zazwyczaj niestety lepiej zdać się na ślepy los, niż próbować budować cokolwiek z tego, co jest otwarcie dostępne – pula tych kart składa się bowiem z odrzutów, których nie udało się zagrać pozostałym graczom. W końcu komuś pewnie się przydadzą, ale częściej gołąb na dachu wyda się bardziej pociągający od wróbla w garści, bo zdolności ras nie są równe i gracze będą konkurować o te same karty na stole. Nie należy do rzadkich także sytuacja, kiedy jedyną opcją będzie dobranie losowo, bo innych kart zwyczajnie nie ma. Może to potrwać nawet kilk rund.

Czas gry również regulowany jest w bardzo losowy sposób, za pomocą wtasowanych do spodniej części talii kart smoków. Wyciągnięcie trzeciego z nich oznacza natychmiastowy koniec i podliczenie punktów. W zależności od liczby graczy rozegranych zostanie dwie lub trzy ery, pomiędzy którymi podnosi się punktacja za kontrolę regionów, a znaczniki graczy zostają na planszy, ale w nieszczególny sposób wpływa to na decyzyjność graczy.

Być może w Ethnos „wygrywa lepszy”, ale gra nie potrafi tego sprzedać. Zamiast kontemplacji popełnionych błędów przychodzi irytacja bezsilnością. Gdyby gra była krótsza, to można by spojrzeć na nią przychylniejszym okiem, ale w obecnym kształcie zawodzi. Lepiej rozejrzeć się za czymś innym.
dodano: 2018-09-24 Area Control dla każdego autor: rolf

Ethnos to niesamowicie dynamiczna gra dla 2 - 6 graczy. Trochę obawiałem się tego 2 do 6, w szczególności, że gram w 90% przypadków z moją drugą połówką, czyli tylko we dwoje. Czasem staję przed wyzwaniem przekonania mojej dziewczyny do "kolejnej gry w klimatach fantasy, w których walczy się o tereny i dominację"...

Wszystkie obawy prysnęły po pierwszej rozgrywce. Gra, razem z nauką i wytłumaczeniem zasad zajęła nam mniej niż 1.5h - to dla mnie wielka zaleta, ponieważ preferujemy gry szybkie, z bardzo krótkim downtime'em. Drugą sprawą jest prosta, aczkolwiek wkręcająca mechanika zbierania kompletów kart tego samego koloru lub typu, trochę jak w remibrydżu, także wytłumaczenie tego graczom, którzy nie grają dużo w planszówki jest banalnie proste. To jedna z największych zalet tej gry - nie ma takiego uczucia przytłoczenia, które towarzyszy czasem większym grom typu area control, gdzie zaczyna się wielka "rozkmina", gracze robią tury po 5 minut i wszystkim się po prostu odechciewa grać. Nie spotkałem się z tym efektem grając w Ethnos.

Bardzo podoba mi się również to, że wybór 6 (5 w przypadku gry dwuosobowej) ras z 12 daje naprawdę dużą różnorodność, jeżeli chodzi o to jak się gra. Co prawda często skupiamy się na Trollach, ponieważ rozstrzygają remisy, ale generalnie nie ma takiego poczucia, że jakaś rasa jest bez sensu, czy jest ewidentnie słabsza. Ostatnio wygrałem dzięki teoretycznie najsłabszej rasie, czyli niziołkom - wykładając niziołki nie możemy co prawda wyłożyć swojego żetonu frakcji na mapie głównej... ale jest ich dwa razy więcej i świetnie dopełniają inne rasy.

Interakcja jest na poziomie przeciętnym, raczej skupiamy się na spełnianiu swoich celów, aczkolwiek obserwujemy co biorą i zbierają inni gracze, jednym słowem gramy trochę tak jak w normalne karty, gdzie obserwacja ruchów przeciwnika ma wpływ na naszą strategię. Nie możemy jednak wpływać bezpośrednio na innych graczy, a trochę szkoda - np. talia zaklęć, które mogą pomóc lub utrudnić graczom zadania na pewno pomogłaby tę interakcję zwiększyć.

Jeżeli chodzi o minusy, to nie spodobały mi się karty. Mamy 12 ras, a każda rasa ma tylko jedną grafikę, co dla mnie jest lekkim pójściem na łatwiznę i niewykorzystanym potencjałem. Poza tym grafiki są mało klimatyczne, a szkoda. Można byłoby pokusić się również o jakieś flavour texty / krótkie opisy ras, czy postaci, żebyśmy mogli trochę wsiąknąć w świat Ethnos. To prowadzi do drugiego minusa, którym jest generalnie brak tła fabularnego czy klimatu w tej grze. Mapa świata Ethnos również jest niestety mało atrakcyjna... jest po prostu zielona :).

Podsumowując, nie jest to wielka gra, aczkolwiek ma bardzo zgrabną mechanikę i w to się po prostu bardzo dobrze gra. Z mojej strony serdecznie polecam, jeżeli szukacie trochę lżejszego area control.

PLUSY:
+ dynamiczna rozgrywka
+ syndrom jeszcze jednej gry / rewanżu
+ dobre wykonanie
+ spójna i elegancka mechanika
+ bardzo proste zasady

MINUSY:
- brak klimatu
- mogłaby być ładniejsza
dodano: 2018-09-05 Bardzo przyjemny gateway typu area control. autor: Konrad Rymczak

Ethnos to gra od CoolMiniOrNot - tym razem wydana bez Kickstartera.
W grze gracze walczą wraz z minotaurami, gigantami i innymi postaciami (rasami) znanymi z literatury fantasy, aby pomóc im w walce o terytoria krainy Ethnos.

W każdej grze wybieramy 5-6 postaci (zależnie od liczby graczy) z 12 (jest też kolejny dodatek promocyjny), tworząc w ten sposób talię gry. Każda talia postaci składa się z 6 kolorów odpowiadających regionom (jest też postać bezbarwna - joker).

W grze zagrywamy karty jako zestawy postaci lub kolorów i aktywujemy moc wierzchniej karty.
Punktujemy co rundę za zdobyte tereny, za wyłożone zestawy (im większy zestaw, tym więcej punktów) oraz za specyficzne cechy postaci (jeśli udostępnia taką możliwość).

Gra toczy się 3 rundy (w przypadku 4 graczy), po której następuje podsumowanie punktów.

Ethnos jest szybką grą, z prostymi zasadami i sporą regrywalnością. Niestety mimo świetnych grafik w grze nie ma klimatu. Zbieramy karty, wykładamy, przejmujemy tereny. Gra bardzo dobrze się skaluje - zarówno w 2 i 6 osób możemy grę rozłożyć, chociaż optimum to 4, a najprzyjemniej się gra od 3 do 5 osób. Postacie oferują różne umiejętności, które pomagają nam zbierać zestawy lub dają nam dodatkowe punktu. Do tego trochę losowości w postaci dobierania i odrzucania kart pod kątem zestawów własnych i przeciwników.

Gra świetna jako przerywnik między cięższymi tytułami lub jako wprowadzenie dla początkujących.