gry planszowe strategiczne > Ulm (edycja polska)
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Ulm (edycja polska)

Ulm (edycja polska)

Tradycyjna eurogra z bardzo ciekawym i nietypowym mechanizmem wyboru akcji.

cena:

99.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: ok. 60 min.

wydawca: Sharp Games
projektant: Gunter Burkhardt

wersja językowa: polska

Opis


Promienie wschodzącego słońca oświetliły powstającą wieżę katedry w Ulm. Projekt był ambitny, wymagał nowatorskich rozwiązań, ale efekt wart był całego trudu. Do dzisiaj katedra, której wieża mierzy sobie 161 i pół metra wysokości, jest najwyższą chrześcijańską sakralną budowlą na świecie.



Miasto powoli budziło się do życia, obłoki leniwie przemierzały nieboskłon, a w oddali słychać było pianie zaspanych kogutów. Wdzięczni za pobudkę rybacy wsiadali na swoje łodzie, by wypłynąć na spokojne wody rzeki Dunaj i zarzucić sieci. Załadowane po brzegi barki powoli dopływały do zabudowy miasta. Kościelne dzwony rozdzwoniły się, zapowiadając kolejny dzień ciężkiej pracy dla mieszkańców miasta. Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki ciche i puste miasto, zalała fala wrzawy i zgiełku. Uderzenia kowalskich młotów, tenden końskich kopyt, sprzeczki kupieckie to naturalne środowisko stolicy handlu.

Jako zamożni i poważani mieszkańcy miasta będziemy starać się rozwinąć nasze interesy i poszerzyć strefy wpływów o kolejne dzielnice miasta. Miasto rządzi się swoimi własnymi prawami a sytuacja na rynku zmienia się jak w kalejdoskopie. Trzeba być bardzo ostrożnym przy podejmowaniu decyzji, a co najważniejsze elastycznym.

O naszej turze decydować będzie znajdująca się na planszy szachownica 3x3, w którą to będziemy wpychać wylosowany z worka żeton akcji. Rząd, w który wepchnęliśmy ów żeton wyznaczać będzie dostępne 3 akcje do wykonania. Mechanika gry bardziej wymagać będzie od nas optymalizacji i umiejętności dostosowania się do panujących warunków na planszy niż obrania strategii.

Jak to wygląda ?


Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2021-06-16 Nie wszystko złoto... autor: dkubinski

Wszyscy wiem, że z Ulm to miasto pochodzenia Alberta Einsteina i Johanna Gambolputty de von Ausfern Schplenden (...) von Hautkopft. To też całkiem zmyślna eurogra planszowa autorstwa Guntera Burkhardta. „Ulm: Tempora in Priscum Aurum”, bo tak brzmi pełny tytuł gry, przenosi nas do średniowiecznego miasta, gdzie wcielamy się w głowę jednego z możnych rodów i będziemy pracować na rodu tego chwałę.
Nieco już oldschoolowa plansza przedstawia podzielone na dzielnice miasto przecięte nurtem Dunaju, specjalną szachownicę, miejsce na talie kart oraz na przyjemny model katedry - jej rosnąca wieża będzie odliczała czas gry.
Elementy są naprawdę solidne (może oprócz cienkich kart), grafika na planszy klimatyczna, ale kosztem czytelności.
Szachownica akcji to istotne novum. Gracz wybranym z ręki żetonem akcji „przepycha” rząd żetonów na szachownicy i wykonuje 3 akcje nowopowstałego rzędu. Żeton, który opuścił szachownicę, może zostać zabrany jedną z akcji. Poza tym rodzaj dostępnych akcji zależy też od dzielnicy, w której akurat znajduje się nasz znacznik (łódka na Dunaju). Brzmi trochę zawile i faktycznie na początku takie jest. Również w poszczególnych dzielnicach reguły nie są specjalnie intuicyjne.
Zresztą owe dzielnice to, moim zdaniem, najsłabszy element rozgrywki. Miałem wrażenie, że co chwila gram w inną grę, mam inne cele. Oczywiście można decydować, jak długo pozostajemy w tej czy innej dzielnicy, ale kara za stanie w miejscu też jest dotkliwa.
Tempo gry jest leniwe przez całą rozgrywkę, nie ma żadnego silnika do budowania, który miałby je przyspieszyć. Wszystkie akcje, pośrednio lub bezpośrednio, prowadzą do mozolnego gromadzenia punktów zwycięstwa. Po 10 rundach następuje końcowe punktowanie.
Podsumowując - Ulm łączy różne znane mechaniki i wprowadza jedną jedyną innowację. To trochę za mało na przebój.
dodano: 2020-05-04 Ależ wciągająca! autor: Piotr Karolak

Złożona, ale pasjonująca gra o Ulm. Fajny system zdobywania surowców, wymaga dostosowywania się do sytuacji.