gry planszowe strategiczne > Puerto Rico (nowe wydanie)
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Puerto Rico (nowe wydanie)

Puerto Rico (nowe wydanie)

Ciesząca się ogromną popularnością planszowa gra ekonomiczna

cena:

139.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 5
wiek: od 12 lat
czas gry: od 90 do 150 min.

wydawca: Lacerta
projektant: Andreas Seyfarth

wersja językowa: polska

Opis


Poszukiwacz złota, kapitan, burmistrz, handlarz, osiedleniec, rzemieślnik czy budowniczy? Czy uda Ci się uzyskać najbardziej dochodową plantację? Czy wybudujesz najbardziej wartościowe budynki? I czy, co najważniejsze, uzyskasz taki dobrobyt, że zasłużysz na najwyższy szacunek wśród mieszkańców Puerto Rico?


Na czym to polega?

Gracze wcielają się w role właścicieli plantacji na Puerto Rico w czasach, gdy na morzach panowały żaglowce. Każdy z plantatorów może uprawiać: zboże, kawę, cukier, tabakę i indygo, a jednocześnie muszą się starać,a by to właśnie ich firma prosperowała najlepiej.

Unikalny system gry pozwala graczom samodzielnie wybierać kolejność faz w każdej turze, a gracz, który potrafi wykorzystać to z najlepszym skutkiem dla siebie, wygrywa grę.

Edycja 2016

Nowa edycja gry otrzymała odświeżoną szatę graficzną, zarówno pudełka, jak i poszczególnych elementów - wszystkie żetony i plansze zostały zaprojektowane na nowo.

W pudełku z grą, oprócz obecnego w poprzedniej edycji dodatku z 14 nowymi budynkami, znajdzie się też nowy dodatek - Szlachcic - w skład którego oprócz 9 nowych budynków wchodzą czerwone znaczniki, szlachcice.

Jak to wygląda ?


Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2020-11-25 prawdziwe goldie oldie autor: Miszon

Puerto Rico zasługuje już na miano prawdziwej klasyki, można rzec "oldies" wśród gier planszowych, gdyż było jedną z pierwszych gier nowego typu, które zyskały tak wielkie uznanie na świecie i bardzo długo utrzymywało się na pierwszym miejscu w rankingu boardgamegeek. Czy te zachwyty wydają się nadal uzasadnione, po blisko 20 latach od premiery? Czy gra nadal zachwyca?

Odpowiedź brzmi tak (choć są pewne zastrzeżenia): od strony mechanicznej tytuł przedstawia elegancką, prostą do zapamiętania mechanikę, dając jednocześnie głębię strategiczną i wiele dróg zwycięstwa. Dzięki swojej względnej prostocie zasad nadaje się dla graczy, którzy mają za sobą dopiero kilka gier i chcieliby sprobować czegoś trudniejszego, a ze względu na duże możliwości strategiczne pociąga nadal także planszówkowych wyjadaczy.

Dodatkowo, w grze niemalże nie ma przestoju, nie musimy długo czekać na swoją kolejkę nawet na 5 osób, gdyż "zawsze jest nasza tura" - wynika to z tego, że Puerto Rico posiada nadal dość oryginalną i nieczęsto wykorzystywaną (a na pewno nieczęsto tak wspanialne zastosowaną) mechanikę "podążania za rolą": jeden gracz wybiera jedną z kilku dostępnych ról w grze co przekłada się na akcję którą będzie wykonywał (zbiory, produkcja, sprzedaż, wysyłka towarów za granicę, rozbudowa przedsiębiorstwa itp.), a potem wszyscy tę akcję wykonują (jeśli chcą), wybierając co dokładnie chcieliby budować/sadzić/wysyłać na statek/itp. Dzięki temu gra jest bardzo płynna i w ogóle się nie dłuży (zresztą, nawet na 5 osób nie trwa zbyt długo, to pudełkowe 150 minut jest czasem spokojnej gry w 5 osób, da się skończyć szybciej).

Czy są jakieś zastrzeżenia? Owszem: dwa.
Po pierwsze, mimo że to jest nowe wydanie, to gra nadal odstaje graficznie od innych gier ekonomicznych, tak było już w 2016 jak wyszła ta wersja (poprzednia dziś jest wręcz niestrawialna graficznie, strasznie się zestarzała), a teraz po premierze odświeżonego Brassa i jego następców niestety ta różnica jeszcze wzrosła na niekorzyść.
Drugie zastrzeżenie jest natury dość delikatnej: chodzi bowiem o poprawność polityczną. Otóż tematyka gry jest dosyć... "wątpliwa politycznie". Mianowicie prowadzimy tutaj swoje przedsiębiorstwo na tytułowej wyspie Puerto Rico, gdzie nasi robotnicy pracują na plantacjach oraz w różnych przetwórniach, wytwarzając towary, które następnie wysyłamy do Europy na handel. Nie trzeba być geniuszem historii, by zwrócić uwagę na to, że w XVII wieku na Puerto Rico na plantacjach pracowali raczej nie, jak to jest w grze "koloniści", tylko niewolnicy. Którzy notabene raz na jakiś czas przypływają statkami (w domyśle: z Afryki), a żeby nikt nie miał wątpliwości, ich żetony mają kolor ciemnobrązowy, jak skóra mieszkańców wybrzeży Zatoki Gwinejskiej. Oczywiście: można sobie z tego "śmieszkować", także z tego że w ogóle poruszam tutaj ten problem, prawda jednak jest taka, że w dzisiejszym świecie niektórym osobom, bardzo wrażliwym na kwestie równości, wcielanie się we właściciela ziemskiego zarządzającego swoimi niewolnikami może się wydać niezbyt komfortową zabawą. Mnie to nie przeszkadza, wszak myśląc w ten sposób powinno się zakazać wszystkich gier np. o wojnach i walkach, ale warto wziąć to pod uwagę planując chociażby zakup tej gry komuś na prezent.

Mimo tych dwóch drobnych uwag (w tym jednej niekoniecznie dotyczącej samej gry) - wyśmienita rozgrywka. Tak - nadal świetne, nadal można polecić, klasyk, "golden oldie"!
dodano: 2017-07-25 SUPER EKONOMIA!!! autor: Zbigniew Rzepiejewski

Rewelacyjna ekonomia. Trzeba myśleć na wiele sposobów np. jakie plantacje rozwijać a co za tym idzie jakie kupować do nich budynki produkcyjne, aby w nich produkować towary, które później będziemy sprzedawać na targu, lub wysyłać statkami na ląd, bo Puerto Rico jest wyspą. Nie możemy też produkować za dużo tych towarów, gdyż jak Kapitan załaduje statki, a na każdy statek możemy załadować tylko określoną ilość towaru i to tego samego gatunku(jak statek ma pojemność 6, to tylko ładujemy przykładowo 6 jednostek indygo, a nie 4 jednostki indygo a dwie kukurydzy), to reszta towaru z którego nie załadujemy(oprócz jednej jednostki) nam po prostu się psuje i musimy ją wyrzucić. A za każdą jednostkę wysłanego towaru otrzymujemy przecież punkty zwycięstwa. W związku z powyższym musimy zadbać o magazyny na wyprodukowane towary, gdzie będziemy mogli już przechowywać towar, który nie zmieścił się w ładowniach statków, bez jego wyrzucania. To wszystko możemy zrobić pod warunkiem, że na wyspę przypłyną nowi osadnicy do tej właśnie pracy. Zaprasza ich co turę Burmistrz(pod warunkiem, że zagra Go jakiś gracz), ale żeby nie było łatwo, tylko określona ilość. Trzeba również zadbać o finanse, gdyż za darmo tych plantacji, magazynów i innych budynków(które na koniec gry też dostarczają nam punkty zwycięstwa) nikt nam nie da. Musimy je kupić. Tak, że przygód na wyspie jest wiele i są bardzo ciekawe. Gra wydana jest estetycznie i wszystko w niej jest przemyślane, instrukcja gry jest napisana bardzo czytelnie, co sprawi, że nie będzie problemu z nieco skomplikowanymi zasadami, dotyczy to przede wszystkim niektórych budynków, które mają różne powiazania w tej samej akcji. BARDZO POLECAM!!!!