GRY PRZYGODOWE
Discover: Nieznane Lądy
Discover: Nieznane lądy – nową grę o eksploracji i przetrwaniu autorstwa Coreya Konieczki. Unikatowa rozgrywka z każdym egzemplarzem gry
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: od 60 do 120 min.
wydawca: Galakta (2018)
nr katalogowy: PL-DSC01
kod kreskowy: 5902259204886
projektant: Corey Konieczka
wersja językowa: polska
Opis
Budzisz się z potwornym bólem głowy i nie masz bladego pojęcia, jak się tu znalazłeś. Dzicz rozciąga się jak okiem sięgnąć, a w oddali słyszysz potworne wycie. Zanim jednak zaczniesz zastanawiać się nad przyczyną swojego położenia, musisz przetrwać.
Ostateczny cel gry jest zawsze jeden – nieważne, czy grasz sam, czy w czwórkę – musisz przetrwać, ale to pozornie proste zadanie wiązało się będzie z odkryciem wielu sekretów. Logo Unique Games oznacza, że każda kopia Discover: Nieznanych lądów na świecie jest inna i zawiera niepowtarzalną mieszkankę postaci, wątków fabularnych, przedmiotów i wrogów. Przygoda w twoim egzemplarzu gry będzie zupełnie inna od tego, co znajdzie w pudełku Twój znajomy! Jednak bez względu na warunki, w jakich się znajdziecie, musicie odkryć jak trafiliście do samego serca dziczy – to, czy będziecie współpracować, czy działać samodzielnie, zależy już tylko od Was!
Czym jest gra wydana w serii Unique Games? Mówiąc krótko to zupełnie nowy typ gry. Każda tytuł w serii Unique Games może być inną grą, ale wszystkie łączy jedno – każda kopia, którą znajdziecie na sklepowej półce jest innym zestawem komponentów!
Oczywiście mechanika i kilka komponentów, takich jak pionki, będzie wspólnych dla wszystkich kopii Discover: Nieznanych lądów, jednak większość kart, kafelków terenu i żetonów będzie w znacznym stopniu różnicowało każdy egzemplarz. Otwierając swój egzemplarz gry, nigdy nie możesz być pewien, co znajdziesz w środku, ponieważ będzie to unikatowe na skalę całego świata połączenie elementów i sekretów, które będziesz mógł odkryć podczas rozgrywki. Unique Games nie są podobne do gier typu Legacy, w których każdy rozpoczyna grę z tym samym zestawem elementów i personalizuje ją w trakcie gry – w Discover: Nieznanych lądach rozpoczynasz grę z w pełni unikatowym egzemplarzem!
Jeśli macie przetrwać potworności nocy w dziczy, musicie zbierać surowce, wytwarzać przedmioty i aktywnie szukać drogi powrotnej do domu. W dzień będziecie mogli wykorzystać swoją wytrzymałość, aby wykonywać różne akcje. Możecie przemierzać dzicz, zbierać surowce, szukać wody, walczyć z wrogami, odkrywać nowe ziemie i wiele więcej!
Każda postać może eksplorować, ale należy pamiętać, że za każdą akcję płaci się wytrzymałością i kiedy spadnie ona do zera, tura gracza się kończy. Każda akcja ma swoje konsekwencje i choć eksplorowanie i zbieractwo mogą wydawać się bardzo kuszące, zakończenie tury z dala od ogniska będzie wiązało się z wystawieniem na trudne warunki w nocy.
Aby uciec będziecie musieli odkrywać nowe tereny, ale niebezpieczeństwo czai się za każdym rogiem. Może znajdziecie przedmioty niezbędne do ukończeni przygody, a może traficie na niebezpiecznych wrogów gotowych skoczyć Wam do gardeł! Czy uda Wam się odnaleźć drogę do domu?
W moim egzemplarzu otrzymałem wyspę oraz ośnieżone góry.
Po przygodach na wyspie mogę już wstępnie ocenić grę.
Jakość komponentów oceniam na 7 na 10 - są estetyczne, ale bez większego szału, standardowy poziom FFG.
Mechanicznie jest prosta, ale należy podjąć kilka kluczowych decyzji na jakie akcje podzielić swoją wytrzymałość, gdzie iść i co badać, czy trzymać się blisko ognia czy zapuszczać w głąb i ryzykować nieprzyjemne nocne spotkanie z drapieżcami. Walka jest mocno losowa ale w grze o przetrwaniu należy spodziewać się udziału losu, fajnie, że za pomocą przedmiotów i surowców można ją trochę okiełznać. Dużą zaletą jest prostota i przejrzystość zasad. Od tej strony grę oceniam na 9 na 10.
Strona fabularna niestety nie porwała, być może przyzwyczaiłem się do takich produktów od FFG jak Posiadłość Szaleństwa czy Horror w Arkham gra karciana i moje wymagania są zbyt wygórowane, ale uważam, że nie powinno się umieszczać fabuły z cechami nadnaturalnymi w grze o przetrwaniu. Moja ocena to 4 na 10.
Regrywalność - po zaledwie dwóch rozgrywkach trudno mi określić ten aspekt, układ kafli jest losowy, ale scenariusz jest za każdym razem taki sam, więc po przejściu znamy fabułę i wiemy w przyszłości czego szukać. Po rozegraniu scenariusza 1 i 2 miałem wrażenie, że jest jedna fabularna droga na pozytywne ukończenie (istnieje jeszcze jeden sposób na zwycięstwo, a przynajmniej w mojej wersji - ale nie będę spoilować). Wszystko zależy od podejścia gracza, jeśli główny nacisk stawia na fabułę i odkrycie jej tajemnic to gra w zasadzie starczy na minimum 4 gry (o ile wygra każdy scenariusz za pierwszym razem) i pozostanie mu tylko 5 rywalizacyjny scenariusz, który polega na przetrwaniu jedynego gracza. Natomiast jeśli gracz stawia nacisk na przeżywanie przygody dzięki losowemu układowi mapy, potworów czy surowców i przy tym lubi tematykę surwiwalu to z całą pewnością mogę ten tytuł polecić. Moja ocena dla 1 typu gracza 5 na 10, dla 2 typu gracza 8 na 10, ja jestem gdzieś pomiędzy tymi typami i dla mnie jest to 7 na 10.
Ocena końcowa - jeśli szukacie prostej mechanicznie przygodówki w klimatach surwiwalu o sporym udziale losu, ale nie pozbawionej decyzyjności to jest to gra dla was. Po 1 i 2 scenariuszu wystawiam grze wstępną ocenę 7 na 10.