PROMOCJE
logo przedmiotu Gentes

Gentes

Innoawcyjna gra cywilizacyjna z ciekawą mechaniką upływu czasu

cena:

189.90 149.90 PLN
(najniższa cena z 30 dni: 149.9)
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: od 75 do 120 min.

wydawca: Game Brewer (2018)
projektant: Stefan Risthaus

wersja językowa: europejska
instrukcja: polska

Opis w serwisie BGG

Opis


"Gentes" is the Latin plural word for greater groups of human beings (e.g., tribes, nations, people; singular: "gens"). In this game, players take the role of an ancient people who are attempting to develop by building monuments and colonizing or founding new cities in the Mediterranean sea.

The game is played in six rounds, each consisting of two phases: action phase, and tidying up. There are three eras — rounds 1-2, 3-4, 5-6 — with new monument cards entering the game at the beginning of rounds 1, 3 and 5. Each player has a personal player mat with a time track for action markers and sand timer markers. In the action phase of a round, the players take their turns in clockwise order, conducting one action per turn. Each action requires an action marker from the main board that is placed on the time track. Depending on the information on the action marker, you have to also pay some money or take sand timers that are placed on the time track. When you have no free spaces on your time track, you must pass for the remainder of the round. Therefore, the number of actions per player in a single round may vary significantly if, for example, you choose double sand timers instead of two single ones or take action markers that require more money but fewer sand timers. Single sand timers are dropped in the tidying up phase, while double sand timers are flipped to become single sand timer markers and stay for another round. The actions are:


Buy new cards from the common display
Build monuments (playing cards from your hand to your personal display for victory points and new options)
Train/Educate your people
Build/found cities
Take money


To play a card, you must meet the requirements printed on that card, such as having specific persons on your personal board (e.g., two priests and four soldiers). These requirements are why training — i.e., getting specific people — is important, but that is not that easy because there are six different types of people — three on the left and three on the right side of your personal player board — and you have only six spaces in total for the two types in the same line. If you have three merchants, for example, you move your marker for counting merchants three spaces toward the side of the soldiers and thus you have only three spaces left for soldiers. By educating a fourth soldier and moving your soldier marker forward to its fourth space, you automatically lose one merchant because that marker is pushed back to its second space.

It is crucial to generate additional actions by using the specific functions of monuments in your display and cities you have built. Cities are expensive, but they create benefits at the end of each round or provide new options for taking an action without acquiring an action marker, gaining only a sand timer marker instead.

Try to have a steady income to avoid wasting actions to take money. Pay attention to the display of common cards, which is new in every single game, because the monument cards are shuffled randomly within the decks of eras I, II and III. Collect identical achievement symbols on the cards to benefit from the increasing victory points for a series of symbols. Build cities to enlarge your options!

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2021-07-27 Wyścig z czasem autor: dkubinski

W Gentes wcielamy się w przywódców starożytnych cywilizacji dążących do dominacji w basenie Morza Sródziemnego. Będziemy budować miasta, kupować do nich infrastrukturę, powiększać populację swojego imperium itd, itp.
Twistem tej gry jest podwójny koszt każdej akcji, wyrażony w pieniądzach i czasie. To właśnie czas jest krótka kołderką - każda kolejna akcja będzie zapychała nam tor czasu. Gdy tor się zapełni, pozostaje nam tylko pasować. Możemy jednak "pożyczyć" czas z kolejnej rundy - jednak nadużywanie tego mechanizmu może być zdradliwe.
Innym ciekawym mechanizmem jest tor populacji. Możemy mieć maksymalnie 18 "mieszkańców" imperium, jednak gdy rośnie populacja np. kapłanów, maleje populacja naukowców - ich suma nie może przekroczyć 6. Podobnie żołnierzy i kupców oraz arystokratów i rzemieślników. A te ograniczenia mogą dać się we znaki, bo poszczególne ulepszenia miast (w postaci kart) wymagają spełnienia warunków dotyczących właśnie populacji, więc czasem trzeba żonglować znacznikami.
Wszystko to sprawiam, że Gentes jest naprawdę mozgożerna. Już-już wydaje się, że zaraz wyłożymy wysoko punktowaną kartę, a tu okazuje się, że brakuje jednego kupca, jednego denara czy jednej kratki czasu. No trudno, to w następnej rundzie... Ale jak to koniec??