PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika vitas

obrazek
Next War: Poland
Co by było gdyby... Czyli bronimy wschodniej flanki NATO,
Strategia rodem z GMT, z potężną mapą i mnóstwem żetonów. Przed nami hipotetyczny konflikt Rosji z Polską, a docelowo z całą potęgą NATO, rozgrywany na obszarze północno-wschodniej Polski, rejon Warmii, Mazur i Zachodniopomorskiego na dużej, podzielonej na heksy mapie. Tu rozegra się bitwa lądowo-powietrzna w skali pułków i brygad. W nieco innej skali przedstawiono zmagania na Bałtyku i otaczających go lądach, choć używamy tych samych jednostek, a dodatkowo rozgrywamy bitwę morską.
Gra doskonale symuluje pierwszy okres działań wojennych, od wysublimowanych działań przypominających akcję "zielonych ludzików", po walne natarcie i przeciwdziałanie wojsk NATO, rosnących z każdą turą w siłę.
Wspomniane już żetony reprezentują prawdziwe formacje różnych krajów, od Rosji, krajów bałtyckich i Polski, po kraje członkowskie NATO z formacjami amerykańskimi na czele. To jedna z nielicznych gier, w których doświadczymy atmosfery współczesnych działań militarnych w tak szerokim aspekcie, nie pomijając ataków rakietowych, sposobów na ich przeciwdziałanie, użycia lotnictwa taktycznego (samoloty, śmigłowce) i strategicznego (B52, B1, B2 itd.) czy nawet możliwości użycia taktycznej broni nuklearnej.
W pudełku o wymiarach charakterystycznych dla produktów GMT znajdziemy obszerną instrukcję z przykładami i scenariuszami, tabele i schematy, żetony, planszę (na miękkim ale solidnym papierze) i kości do gry.
Wracając do zasad - stanowią one rozwijany od kilku lat system, składający się na wariant standardowy i - alternatywnie - rozszerzony. Zasady mają zastosowanie do wszystkich części serii wydawniczej "Next War", której elementem jest "Next War: Poland". Oczywiście, każdy z tych elementów ma charakterystyczne elementy, wymagające poczynienia pewnych zmian w rozgrywce. Wszystko jest doskonale wyjaśnione w instrukcji, a dla tych, którzy mają problem z j. angielskim, czekają przetłumaczone przez innych użytkowników instrukcje dostępne na BGG.

"Next War: Poland" Nadaje się do rozgrywki jedno- i dwuosobowej. Czas jest uzależniony od długości scenariusza i biegłości w zasadach. W praktyce, przy chęci rozegrania całej kampanii, należy sobie zarezerwować kilka długich wieczorów. Długość rozgrywki czy stopień komplikacji zasad sprawia, że próg wejścia jest wysoki. Jeśli jednak grałeś(aś) w strategie na heksach z użyciem żetonów, będzie Ci łatwiej. Satysfakcja po rozegraniu batalii jest niesamowita. Czas spędzony nad instrukcją nie będzie stracony, bo uczymy się systemu i - jeśli tylko tematyka współczesnych konfliktów nam odpowiada - z marszu wejdziemy w kolejne produkty serii "Next War"


obrazek
Tacka na żetony (czarna)
Najwygodniejszy patent na żetony,
Z żetonami (i naturalnie z grami, w których są podstawowym elementem) mam do czynienia od 32 lat. Od tego czasu eksperymentowałem z pudełkami po zapałkach, kopertami, woreczkami na gumki, woreczkami strunowymi, czy wypraskami po bombonierkach. Każdy z tych patentów na swój sposób przyczyniał się do poprawy bałaganu i usprawnienia "setup'u" gry, ale łączyło je jedno: więcej wad niż zalet. Woreczki powodują konieczność otwierania i zamykania, co przy dużej liczbie grup żetonów bywa frustrujące. Wypraski w pudełkach umożliwiają dokonanie szczegółowego podziału żetonów ale nieopatrznie przechowywane sprzyjają wzajemnemu przemieszaniu się kartoników.
Oferowana tu TACKA NA ŻETONY to patent doskonały. Pokrywka nie ogranicza widoczności, szczelnie i pewnie zamyka przestrzeń na żetony. Przestrzeń jest wystarczającej wielkości do umieszczenia kilkunastu żetonów standardowych rozmiarów, a 20 wgłębień w zupełności wystarcza do uporządkowania całego zasobu dowolnej gry. Jakby tego było mało, profil pudełka umożliwia ustawienie na nim kolejnego, zaś całość ma taki wymiar, że idealnie pasuje do kartonowego pudła z grą, w szczególności z pudłami produktów GMT. Kupiłem na próbę dwa, plus jedno innego producenta (takie przeźroczyste). I stwierdzam, że król jest tylko jeden: Tacka na żetony GMT :-) A jeśli komuś nadal brak miejsca, może rozważyć wariant z głębszymi wytłoczkami. I pomyśleć, że ten produkt odkryłem niechcący :-)
GORĄCO POLECAM!!!


obrazek
Koszulki na karty Rebel(56x87 mm)Standard USA Premium 100 szt
Bardzo dobrze spasowane koszulki,
Bardzo dobra jakość, grube i nieprzywierające. Zakoszulkowane karty doskonale się tasują. To druga, poprawiona wersja "standard usa" Rebela w stosunku do wcześniejszej żółto-zielonej. Stara była - mimo rzekomo tych samych wymiarów opisanych na opakowaniu - dłuższa o półtorej mm i węższa o pół. Karty trudno się wkładało i miały tendencję do wyginania na boki. Nowa wersja, tj. ta, którą recenzuję, nie ma tych wad i jest lepiej dopasowana pod każdym względem. Polecam!