PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika lhapka

obrazek
Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec - Jeszcze więcej budynków
Dodatek obowiązkowy,
Mała Agricola to świetne przeniesienie/zminimalizowanie dużej Agricoli do szybkiej i płynnej dwuosobówki. Mimo wszystko sama podstawka z czasem nie oferowała nowych elementów i mogła dość szybko się ograć.

Z pomocą przychodzi nam jednak ten dodatek, który pozwala na dołączenie do gry dodatkowych budynków specjalnych. Tylko polski dodatek łączy w ten sposób 2 pudełka, które są dostępne oddzielnie w wersji angielskiej (cena też jest za 1 pudełko, a nie za 2).
Każda rozgrywka będzie więc zdecydowanie inna, a nowe budynki pomogą nam nakierować naszą strategię na nowe elementy: więcej dzików, łatwiejsze ogradzanie, trzymanie w oborach różnych rodzajów zwierząt, wymiana surowców, dodatkowe darmowe akcje, .... Jest tego naprawdę sporo i każdy znajdzie tu z pewnością coś dla siebie.

Instrukcja podpowiada nawet wariant, by dołożyć nawet 8 budynków z dodatku, a wtedy kombinowania będzie jeszcze więcej.

Podsumowując: gorąco polecam! Dla fanów małej Agricoli - pozycja obowiązkowa.


obrazek
China
Szybka i bardzo przyjemna,
China oferuje wbrew pozorom bardzo wiele.
W prostą mechanikę (zagrywania kart) wplecione jest bardzo wiele ciekawie zazębiających się zależności: przewagi na prowincjach, układanie dróg, przewagi na dworze...
Tematyka i klimat są tu w zasadzie drugorzędne, ale za to dobrze oddane przez ilustracje na planszy.
Gra bardzo dobrze się skaluje (dwustronna plansza). Poza tym tury są naprawdę szybkie, bo nie robimy w nich dużo. Gra kończy się dość szybko, ale cała rozgrywka stawia przed nami mimo wszystko sporo wyborów i możliwości.
Na plus należy dodać, że w pudełku znajdziemy mini dodatek (wariant).
Poza tym na stronie autora znajdziemy kilka innych dodatków, plansz i ciekawostek. Bardzo polecam!


obrazek
Chocolate Fix
Bardzo przyjemna łamigłówka,
Zaczynając od wrażeń wizualnych: łamigłówka przedstawia się bardzo elegancko. Na pierwszy rzut oka rzeczywiście przypomina pudełko z czekoladkami. Wykonanie jest bardzo estetyczne. Czekoladki duże i wygodne w użyciu.
Jeśli chodzi o samą łamigłówkę: staramy się ułożyć czekoladki do pudełka w ten sposób, żeby klienci byli zadowoleni. Swoją drogą: jaki klient robi łamigłówki dla cukierni? Rzeczywiście, tak jak pisali poprzednicy, przypomina to trochę sudoku, ale nie do końca. Trochę jest prościej, trochę trudniej. Zależy od poziomu. Zadań jest 40. Na początku wydaje się to wszystko za proste, ale trzeba też zaznajomić się z symboliką. Chocolate Fix wciąga i zachęca do spróbowania swoich sił.
Gorąco polecam!


obrazek
Rummy w metalowej puszce
Słaba jakość,
Rummikub sam w sobie to już klasyka gier losowo-logicznych. W prostej mechanice ukryty jest całkiem niezły potencjał.
Szkoda tylko, że w opisie nie podano, jakiej jakości są klocki. Grałem wcześniej w edycję bodajże Mattela i tam klocki były plastikowe. Zdziwiłem się, że w wersji Schmidt klocki są z tektury. Owszem, tektura nie jest cienka (z drugiej strony nie jest też specjalnie gruba), ale nawet przy wypychaniu z wyprasek jest problem, bo trzeba uważać, żeby nic się na naderwało. W dodatku 2 wypraski zostały jakoś dziwnie sklejone ze sobą, co spowodowało, że z tyłu niektórych klocków został bardzo nieestetyczny kształt (pozostał podklejony papier...). W zwykłej grze jest to do przebolenia, ale w grze, gdzie losujemy klocki z zakrytej puli, takie oznaczenie niektórych klocków niestety nie jest wskazane. I koniec końcem jakość mnie rozczarowała.


obrazek
Prawo dżungli (stare wydanie)
Na imprezy,
Gra trochę szalona. Podejrzewam, że nie dla wszystkich, bo nie wszystkim moim znajomym przypadła do gustu. Będą z nią miały osoby, które mają problemy ze spostrzegawczością i kolorami.
Ale poza tym gra się szybko, jest przy tym dużo śmiechu i to koniec końcem jest najważniejsze przy grach imprezowych.


obrazek
Fauna
Bardzo dobra,
Faunie nie mam nic do zarzucenia. Jest to rewelacyjna gra edukacyjna dla każdego. Przydaje się trochę wiedzy, ale przy trudniejszych zwierzętach wszyscy stają przed tymi samymi nieznanymi zwierzętami.
Poza tym sprytny mechanizm zarządzania swoimi znacznikami sprawia, że trzeba mieć w grze też trochę taktyki (np. czekam na zwierzę, którego jest bardziej pewien). Przy okazji bardzo na plus oceniam dodanie do gry książeczki z informacjami o zwierzętach. Grze przyznaję 5


obrazek
Dixit 2: Przygody
Poza ceną - super,
Z jednej strony rozumiem cenę, bo jednak każda karta jest unikalnym dziełem, ale jednak z drugiej strony żal, że 84 kart za taką cenę.
Poza tym karty są naprawdę rewelacyjne i ubogacają rozgrywkę. Jeśli Dixit już Ci się ograł, to czas na odświeżenie :)


obrazek
Kość słoniowa 6 ścian - 16mm
Dobre kości,
Bardzo dobre jakościowo kości. Kropki wyraźne, ciężkość odpowiednia.

obrazek
Wygibajtus podróżnika - gra i gimnastyka
Świetna party game,
Gra została podarowana jako prezent ślubny. Sprawdza się świetnie. Zasady banalnie proste. Potem zostaje tylko wyciąganie się i próby nieprzewrócenia się. W tej grze nie chodzi o wygraną. Sama gra daje naprawdę tyle radości, że w pewnym momencie już nikt nie zwraca uwagi na wygraną.

obrazek
Chinatown
Świetna gra negocjacyjna,
W Chinatown każdy z graczy jest inwestorem, który stara się jak najbardziej rozwinąć sieć swoich sklepów. Im większa sieć takich samych naszych sklepów, tym większy zarobek. Największą rolę w grze odgrywają negocjacje pomiędzy graczami. Dzięki nim możemy uzyskać pasujący kafelek sklepu, bądź dostać świetne miejsce pod naszą kolejną działalność. Zasady gry są proste i szybkie do załapania. Gra jest szybka, jednak dopuszcza dość długie negocjacje.
Polecam każdemu, kto lubi gadać, negocjować, handlować i zarabiać :)


obrazek
Pędzące Żółwie
Żółwie są super,
\"Pędzące żółwie\" dzięki swej prostocie to świetna gra dla dzieci, jednakże każdy może przy niej się dobrze bawić. Dzięki temu, że gracze nie wiedzą o kolorze żółwi przeciwników, mamy tu miejsce na element blefu. Gra dostarcza wiele radości, a krótka rozgrywka skłania do rozegrania kolejnej partii.

obrazek
Taluva (stare wydanie)
Piękna gra o budowaniu,
Każda rozgrywka w Taluvę jest zupełnie inna i zaskakująca. Dokładanie kafelków stwarza w grze naprawdę wiele możliwości.
Gram w nią najczęściej w dwie osoby i gra się bardzo dobrze. Jest dużo interakcji, kombinowania, taktyki.
Zasady nie są trudne, a rozgrywka przebiega dość płynnie.
W grze zajmujemy się budowaniem osad i troszczeniem się, by przeciwnik za szybko nie budował. Chodzi o jak najszybsze pozbycie się 2 rodzajów budynków.
Bardzo dobrze gra sprawdza się na wyjazdach, trzeba ją tylko przepakować do bardziej poręcznego pudełka.
Dodam tylko, że gra bardzo dobrze się skaluje. Gra się wyśmienicie zarówno w 2 jak i w 4 osoby.
Polecam!


obrazek
Dominion z dodatkiem Poseł
Dobra i szybka gra z wieloma możliwościami,
Dominion jest szybki.
Dominion jest prosty.
Dominion posiada mnóstwo kart.
Dominion daje naprawdę wiele możliwości.
Poza tym wszystkim Dominion znajduje się w czołówce BGG.

Zasady są bardzo proste, wystarczy kilka kolejek, żeby załapać mechanikę gry, a potem zostaje tylko delektowanie się każdą partią i wymyślanie nowych taktyk. W każdej grze ważne jest bowiem odpowiednie dostosowanie swojej talii do dostępnych kart. Musimy także cały czas uważać, na to co robi przeciwnik. Gra na szczęście pomimo tylu możliwości jest krótka i zachęca do kolejnych rozgrywek. Ja po kilkunastu rozgrywkach dalej nie czuję potrzeby zakupu dodatku, aczkolwiek jest oczywiście taka możliwość, bo po polsku jest już dostępna Intryga.


obrazek
No Merci
Łatwa, szybka, zaskakująca,
Gra jest łatwa: zasady można wytłumaczyć w 5 min.
Gra jest szybka: 5 minut to czasem cała gra.
Gra jest zdecydowanie zaskakująca, bo przy takiej prostocie mimo wszystko się podoba. Każdy ma ochotę na następny raz. Wszystko dlatego, że trzeba dobrze szacować ryzyko, blefować, podpuszczać :)
Bardzo, bardzo polecam.


obrazek
Pandemic (edycja polska)
Gra, do której często wracam,
Grę kupiłem dość dawno. Bardzo mnie zaintrygowała idea wspólnego działania, kooperacji. I rzeczywiście to, że można w tej grze działać razem, robić coś wspólnie dla uratowania świata jest tym, co mnie urzeka. Gra wbrew pozorom oferuje wiele:
- rozgrywkę do 4 osób
- różne poziomy trudności
- napięcie, które czuje się na każdym kroku, zwłaszcza gdy zbliża się koniec.

Do Pandemica wracam dość regularnie. Bardzo lubimy z żoną od czasu do czasu uratować świat, często także nasi znajomi proszą nas o partyjkę, a przecież takich rzeczy się nie odmawia.
Ogólnie polecam z naciskiem, że jednak losowość odgrywa tu znaczną rolę i czasem grę można skończyć wcześniej niż by się chciało, jednak jej długość pozwala zaraz rozegrać kolejną :)


obrazek
Czarne historie
Gra, w którą wciągnie się każdy,
Gra (choć lepiej pasowałoby: zabawa) \"Czarne historie\" jest bardzo dobrym wypełnieniem luki dla gier podróżnych. Idąc, spacerując, jadąc samochodem możemy zarazem grać w \"Historie\". Czasem zagadki są naprawdę pokręcone, więc i czas zgadywania może się dość wydłużyć. Nigdy jednak nie odkładam zagadki, zawsze staram się ją rozwiązać, bo jest coś we mnie, co nie pozwala mi zostawić nierozwiązanej zagadki (żyłka detektywa ?).
Bardzo polecam jako zabawę dla każdego. Na imprezach, na wyjazdach, wszędzie.


obrazek
Galaxy Trucker (polska edycja)
Szalona gra w kosmicznym klimacie,
Fantastyczna gra! Bardzo zabawna a przy okazji bardzo dużo emocji.

Na początku naszym zadaniem jest zbudowanie statku. Co jest problemem? Brakujące części. Jest to zwłaszcza uciążliwe przy większej ilości graczy. Ale dla chcącego nic trudnego. Połączenia mogą być naokoło.
Następnie nasz statek ma polecieć. I to najlepiej przelecieć cały etap. A czekać go będą: meteoryty, piraci, szmuglerzy... Są też na szczęście dobre rzeczy: planety pełne wszelakich dóbr.
Gra jest pełna losowości, jednakże można tu decydować o swoim losie. Przede wszystkim trzeba skupić się na zbudowaniu porządnej kosmicznej ciężarówy. Bez tego ani rusz. W czasie wyścigu też warto czasem zostać z tyłu, czasem wysforować do przodu.

Ogólnie gra bardzo godna polecenia (zwłaszcza przy takiej cenie). Ja np. zagrywam się w nią z małżonką i bardzo nam się ona podoba.


obrazek
Filary Ziemi
Pięknie wykonana gra rodzinna,
To co rzuca się w oczy od razu po otwarciu pudełka, to szata graficzna. Gra jest pięknie ilustrowana. Poza tym jakość komponentów jest na najwyższym poziomie.
Jeśli chodzi o samą grę, to staramy się w niej wesprzeć jak najbardziej budowę katedry. Jak to się dzieje? Najistotniejszy jest odpowiedni wybór miejsc w każdej turze, gdzie wyślemy naszych budowniczych. Zasadniczo każde pole coś daje: a to zwolnienie z podatku, a to dodatkowi robotnicy, a to dodatkowe punkty zwycięstwa. Bardzo ważne jest także odpowiednie zainwestowanie w karty rzemieślników. Bez odpowiedniego planu i konsekwentnej realizacji niestety może być różnie. Owszem, nie wszystko zależy od nas, gdyż głos mają także inni gracze, którzy mogą poblokować nam pola, jednakże przy umiejętnej grze, nie powinno decydować to o końcowym wyniku.
Gra bardzo dobra, myślę, że godna polecenia dla graczy rodzinnych. Owszem, jest trochę złożona, jednakże po kilku kolejkach wszystko staje się jasne.


obrazek
Fasolki
Rewelacyjna gra dla każdego,
Fasolki to kwintesencja gry prostej i jak sądzę dla każdego.
Sednem gry jest intensywna interakcja pomiędzy graczami. Gracze mogą w odpowiednim momencie gry prowadzić handel, negocjacje... Na szczęście nie ma tutaj żadnych ograniczeń i to jest właśnie piękno tej gry. Sam decydujesz z kim i o co handlujesz. Wymiany czasem są naprawdę szalone.
Warto wspomnieć, że im więcej osób tym lepiej. W tej grze liczy się także umiejętność przekonywania. \"Bo przecież to moje fasolki są najlepsze\"
Gry bardzo łatwo się nauczyć. Wielu moich znajomych polubiło ją od pierwszej partii.
Bardzo polecam, bo warto


obrazek
Condottiere
do boju!,
Gra z początku wydaje się niekoniecznie ciekawą karcianką, w stylu licytacyjnym. Ale tylko z początku.
Po kilku partiach zaczyna nabierać smaku. Zwłaszcza w gronie co najmniej 5osobowym. Warto zmodyfikować lekko instrukcję (np. nie dawać dodatkowych kart za posiadane tereny). W szerszym gronie można się nawet pokusić o pewną politykę - zawiązywanie sojuszy i koalicji :)
Cenię ją za to, że ważny jest w niej blef. Oczywiście, nie zawsze ten, kto blefuje najlepiej wygrywa, jednak dodaje on smaku i czyni z tej gry naprawdę ciekawą karciankę.
Polecam także po kilku rozegranych partiach rozszerzyć zasady o możliwość ponownego podbijania terenów.
Przy okazji warto dodać, że nie jest bardzo \"ciężką\" grą, nie wymagającą skomplikowanych strategii, więc nadaje się na spokojne spotkanie z przyjaciółmi. Jednakże uważajmy: nawet najlepszy kumpel może Ci tutaj podłożyć bombę w postaci biskupa. I wtedy nawet najlepsza armia może tego nie wytrzymać.


obrazek
Kameleon
nieciekawe zbieranie kart,
Jeśli chodzi o recenzję poprzednika: owszem gra jest lekka, ale chyba aż nazbyt. Zbieranie kolorów: tak, ale nie przy takim układzie. Czasem naprawdę musimy liczyć na dobrą wolę przeciwników albo na szczęście, żeby coś ugrać. Tak czy siak mnie gra nie zachwyca. Owszem można sobie pozabijać czas, nawet w 2 osoby, jednakże, żeby jeszcze ta gra miała to \"coś\": odrobinę strategii, mniej losowości, ciekawszą mechanikę... A tak można się tylko pocieszyć niebrzydką oprawą graficzną.
Jednakże, przy grze w 4-5 osób jest nawet ciekawie. Po jednej z takich partii jednej ze znajomych gra się spodobała. Byłem zaskoczony... :)


obrazek
Metro (edycja polska)
ciekawa gra logiczna,
Po krótce: w tej grze (jak każdej zresztą) ważne jest, żeby nie przejmować się przegraną. Uważam, że mimo wszystko spory jest w niej czynnik losowy. To, jaki żeton wyciągniemy i jakie żetony trafią się przeciwnikom, wpływa znacznie na losy gry. Zasadniczo od początkowych żetonów dużo zależy.
Mimo jednak czynnika losowego, naprawdę warto pogłówkować (może nie w 6 osób, ale w 4 jest w miarę spokojnie) i poukładać tory. Przewidywanie, logiczne myślenie są tu również istotne.