PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika kirk

obrazek
Kupcy i Korsarze
PORZĄDNA GRA PRZYGODOWA,
PLUSY:
-Bardzo dobre wykonanie i mnogość elementów (Wyjątek instrukcja!!) - ewidentny TOP
-O dziwo jest to jedyna gra planszowa, w której nie przeszkadza mi wszechobecna losowość, która jest bardzo naturalna zarówno dla fabuły, jak i rozgrywki
-KLIMAT, KLIMAT I JESZCZE RAZ KLIMAT - gra jest naprawdę bardzo dobrze przemyślana: zawiera mnóstwo akcji bardzo dobrze odwzorowujących rzeczywiste działania na morzu, super mechanizmy w grze jak np. wprowadzenie Kapitanów Niezależnych, czyli statków neutralnych sterowanych nie przez graczy, idealnie wkomponowana szata graficzna, bardzo duże zróżnicowanie gry (mnóstwo ciekawych kart).
-Wiele dróg zwycięstwa i atrakcyjna konwencja wyboru dopiero podczas gry ścieżki kupieckiej i pirackiej
-Dobre zbalansowanie gry: parametry kapitanów, statków, ulepszeń, broni itd. - raczej nie ma handicapów
-Regrywalność
-Dobrze komponowane elementy negatywnej interakcji
-Do końca nie wiadomo kto wygra
-Możliwość zrestartowania się podczas gry i teoretyczna możliwość dołączenia się podczas gry nowego zawodnika (im później tym będzie mu jednak trudniej)

MINUSY:
-Gra pomimo bardzo dobrego wykonania nie jest wolna od rażących błędów np. instrukcja oprócz bardzo kiepskiej formy prezentacji zasad (mnóstwo niedociągnięć, niedopowiedzeń, które trzeba samemu nadrobić czytając obszerną erratę i fora internetowe) zawiera całą gamę błędów stylistycznych, gramatycznych, edycyjnych a nawet jest opuszczony fragment po angielsku co wydaje się już być przegięciem.
-Gra potrafi się ciągną godzinami (dosłownie) a oczekiwanie na turę w przypadku kilku \"długomyślących\" graczy lub nowicjuszy potrafi zabić rozgrywkę
-Spora ilość kart zawierających dużo tekstu może stanowić problem, gdyż fizycznie nie ma kiedy ich czytać podczas własnej tury
-Beznadziejnie zaplanowane pudło do gry - jest bardzo dużo elementów, które na prawdę ledwo się mieszczą w dość standardowej wielkości opakowaniu. Trzeba się ostro namęczyć aby domknąć pudełko.
-Kompletnie niepraktyczne karty pomocnicze, z którymi nie wiadomo tak na prawdę co zrobić
-To nie jest gra na \"wieczór gier planszowych\", tylko na wieczór z \"Kupcami i Korsarzami\"

INFO DODATKOWE:
-Do gry jest potrzebna bardzo duża ilość miejsca, więc bez dużego stołu może być ciężko się rozstawić i komfortowo zagrać
-Opis czasu rozgrywki na poziomie 3-4 h nie jest wymysłem wydawcy
-Gra jest bardzo złożona i wymaga czasu, aby ją szczegółowo zrozumieć i poznać
-Gra nadaje się zarówno dla dzieci jak i dorosłych i jest dość powszechnie lubianą pozycją (na podstawie własnych obserwacji) :)


obrazek
Beowulf
ALE JAK TU ZABIĆ POTWORA?,
Jakiś czas temu zauroczony tematyką filmu Beowulf oraz skuszony BARDZO atrakcyjną ceną postanowiłem zakupić \"nietypową grę logiczną\" pod tym samym tytułem co film fantasy. Dziś z perspektywy wielu rozegranych partii wiem na pewno, że grę warto było zakupić, ale nadal pozostają mi w głowie dwa nurtujące pytania: Dlaczego to jest gra logiczna? I jak się ma moja walka z przeciwnikami do starcia z tytułowym potworem? Nie mam zupełnie nic do gier nawet bardzo abstrakcyjnych, ale przyznam niekrycie że w tym przypadku autor mnie zagiął :) (a Rainera Kinzię znam z takiego tytułu jak np. Keltis). Jeżeli zaś chodzi o logikę w grze to nie odbiega ona w zasadzie niczym od poziomu wykorzystywanego w bardzo wielu innych grach - ciężko w ogóle jest sklasyfikować ten tytuł. Odnośnie zaś samej pozycji:

PLUSY:
-BARDZO BARDZO atrakcyjna cena
-Bardzo ładne wykonanie gry i zaskakująco dużo fajnych elementów (jak na ten przedział cenowy i nie tylko) - plansza, figurki, monety, kartoniki, pomocnicze karty.
-Ciekawa w sumie mechanika gry i dość atrakcyjny krótki czas partii (dobra pozycja na szybką rywalizację)
-W miarę proste do wytłumaczenia zasady
-Gra znajduje dobre zastosowanie jako przerywnik pomiędzy innymi \"cięższymi\" tytułami
-Elementy matematyki wplecione w grę mogą skutecznie rozwijać umiejętności szybkiego liczenia u młodszych graczy

MINUSY: (za to niestety głównie gra ma obniżoną przeze mnie notę)
-Klimat - powiązanie jedynie szatą graficzną, jedynie umowna walka z fantastycznymi przeciwnikami
-Losowość (w grze występują dwa kartoniki wybitnie wpływające na przebieg i wynik całej partii, więc gra się w myśl zasady komu się uda znaleźć dwa albo chociaż jeden z nich ten nie powinien mieć problemu ze zwycięstwem)
-Wielkość kart pomocniczych jest zdecydowanie za duża, co utrudnia korzystanie w sposób podręczny


obrazek
Caylus (edycja angielska)
KLASYKA EUROGRY,
CAYLUS jest typową grą dla bardziej zaawansowanych graczy, lubiących wyzwania intelektualne i strategiczne. Fantastycznie nadaje się zarówno dla 2 jak i 5 graczy (ja osobiście wolę w tej grze pojedynki 1na1). Grę zakupiłem w oczekiwaniu na nielosową, trudną grę planszową, nie z górnej półki cenowej, co było strzałem w 10-tkę. Zdecydowanie polecam zapoznanie się z podstawami gry przed kupnem, a także odradzam jej na prezent - to jest planszówka dla osoby która wie czego chce!!

PLUSY:
-bardzo dobra, naturalna, nielosowa mechanika gry (z tego co mi wiadomo wykorzystana również oficjalnie w Agricoli)
-kompletnie zachowany \"duch gry\" (czujemy że naprawdę budujemy zamek)
-gra idealna do pojedynków intelektualno-matematycznych dla koneserów
-NIELINIOWOŚĆ i grywalność (nie ma i nie będzie raczej dwóch takich samych partii, co zachęca zdecydowanie do ponownego sięgania po pozycje)
-mnogość elementów (wiemy za co płacimy)
-gra dobrze zbalansowana
-mało tekstu, dużo kombinowania

MINUSY:
-szata graficzna gry jest dość specyficzna i może nie przypaść każdemu do gustu (poza fenomenalną grafiką na pudełku)
-może być problem ze znalezieniem partnera/ów do gry, gdyż gra jest skomplikowana i bardzo angażująca, co zniechęca \"przypadkowych\" graczy
-jakość drewnianych elementów nie jest idealna i dla estetów będzie zapewne minusem
-trudna instrukcja może odstraszyć młodszych graczy, a także osoby nowo-stykające się z grami planszowymi


obrazek
Sabotażysta
KRÓLOWA GIER IMPREZOWYCH,
Sabotażysta to gra idealna zarówno dla młodszych jak i starszych graczy. Proste i czytelne zasady opisane na jednej rozkładanej karcie, gwarantują pełen sukces, w sytuacji gdy mamy wielu graczy o różnym poziomie zaawansowania i nastawienia do gier planszowych. Bardzo szybki start-up plus szybkość samej gry zachęcają do ponownego rozegrania partii. Idealna gra zespołowa przy stole jak i w plenerze. Warto pomyśleć o zakupie jako o dodatku do innej gry, z uwagi na cenę (choć może się potem okazać, że jest lepsza od tej droższej kupowanej przez nas pozycji - co wiem z autopsji)!!

PLUSY:
-możliwość gry dla nawet 10 graczy
-cena (wartość przesyłki może się nawet okazać porównywalna do ceny gry)
-proste, ale ciekawe zasady
-grafika umieszczona na kartach
-grywalność
-interakcja i emocje (szczególnie u dorosłych osób :) )
-wielkość gry (grę można nosić praktycznie cały czas przy sobie)

MINUSY:
-gra zaczyna się tak naprawdę dla 6+ osób
-może się okazać mało zbalansowana, zwłaszcza dla mniejszej liczby graczy, gdzie sabotażyści mają małe szanse na wygraną