PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika kamron6

obrazek
Władca Pierścieni: Konfrontacja
Jeden z najlepszych przerywników dwuosobowych,
Streszczając: Po rozegraniu ponad kilkudziesięciu gier mogę stwierdzić, że ta gra jest jednym z lepszych i klimatyczniejszych przerywników. Gra umieszczona w klimacie Tolkiena, ale sama mechanika jest na tyle prosta by mogła zostać przeniesiona na inny temat, z drugiej strony wszystkie umiejętności postaci bardzo się ładnie do nich wpisują. Gra jest asymetryczna i niestety w wariancie podstawowym jest niezbalansowana na korzyść Saurona, jednak wraz z różnymi wariantami łatwo grę przystosować do poziomu graczy.

Cechy:
* Gra jest asymetryczna, jednak nie w zasadach, a posiadanych kartach / postaciach
* Wymaga dobrego zapoznania się z kartami i postaciami przeciwnika (co jest ułatwione przez np. karty pomocy)
* Bardzo krótki czas rozgrywki
* Brak losowości (choć może pojawić się pseudolosowość, patrz minusy)

Plusy:
+ Bardzo krótki czas rozłożenia
+ Możliwość dostosowania gry, warianty (związane z dodatkowymi kartami i dwoma wersjami każdej postaci)
+ Duża ilość blefu i kombinowania
+ Bardzo ciekawe strategie i taktyki jakie można zastosować
+ W miarę wysoka regrywalność (choć oczywiście jest to przerywnik, więc granie przez kilka godzin tylko w to nudzi)
+ Fajne wykonanie, szczególnie elementów "zasłaniających"

Minusy:
- Słabe zbalansowanie w podstawowym wariancie gry (szczególnie dla niedoświadczonych graczy)
- W miarę często dochodzi do sytuacji, gdzie gracze grają w coś na wzór papier-kamień-nożyce kiedy w ciemno wybierają karty walki, przez co w grze teoretycznie bez losowości mamy losować (jeśli przeciwnik postawi A ja powinienem B, jak on B ja A, raz wygram raz przegram)
- Ilość elementów za cenę nie powala, choć nie jest też źle
- Kilka zasad "trudniejszych" do zapamiętania - tzw. zasad-wyjątków


obrazek
Clash of Cultures
Świetna, ale z szczególnymi wadami,
Streszczając:
Jedyna gra opowiadająca o rozwoju starożytnej cywilizacji w sposób który sprawia, że czujemy w rzeczywistości rozwój (od osady na początku, do wielu technologii, rozbudowanych miast i armii). Tura gracza składa się z 3 akcji na gracza (jak ruch, kupienie technologii, rozbudowa miasta) i przechodzi tura na następnego gracza. Gra się o punkty zwycięstwa które zdobywa się na różne sposoby (wypełnianie celów, rozbudowa cywilizacji). Do gry jest dostępny dodatek z którym ocena gry wzrasta do 5/5.

Cechy:
Długi czas rozgrywki (nawet po wielu partiach to przynajmniej 2-3 godziny)
Dostępne jest tłumaczenie (wystarczy wydrukować i wrzucić do koszulek, przykleić przezroczystą taśmą do arkuszy, nieco roboty, ale ma się praktycznie polską wersję bez wad z tym związanym)
Najlepiej gra się w 3-4 osoby (w dwie osoby odpadają sojusze).

Zalety:
Świetne wykonanie (nie licząc masztów statków). Mapa i miasta są przejrzyste i jednocześnie świetnie obrazują sytuacje (np. wielkość miast).
Przemyślane mechanizmy wydarzeń i sfery morskiej.
Różnorodność i ilość elementów (dobry stosunek cena/ilość+jakość)
Genialny system technologii zmieniający rozgrywkę w trakcie jej trwania (dodaje nowe rodzaje akcji, czy charakter imperium).
Wiele dróg zwycięstwa czy ścieżek rozwoju, można iść w handel, rozwój jednego miasta, ekonomię, wojsko, imperium morskie, naukę, kulturę/religię.
Tematyczne rozwiązania mechaniczne (jak tworzenie szlaków handlowych czy wpływu kulturalnego), nie są to rozwiązania sztuczne.

Wady:
Bez dodatku nie ma różnych cywilizacji (jak Rzym czy Indie).
Brak różnorodnych armii (dodatek to zmienia) i bitwy przeprowadzane w dość nudny sposób.
Bez stosowania homerulers początek gry może być schematyczny.
Gracze którzy będą grali w \"optymalizowanie ruchów\" będą zawiedzeni, bez wojen gra się nudzi, a niekiedy za łatwo o status Quo.