PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika jorn24601

obrazek
Neuroshima 1.5 (oprawa twarda)
Legendarny polski system postapo,
Neuroshima jest systemem, który zna zdecydowana większość polskich graczy RPG. Ciężko stwierdzić od czego rozpocząć omówienie tej pozycji, dlatego postaram się w punktach scharakteryzować najważniejsze elementy tego systemu:
1. Nastrój
To bardzo mocny punkt Neuroshimy. Po pierwsze klimat buduje się od samego stylu pisania podręcznika - czytając mamy wrażenie, że zagadnienia tworzenia postaci, mechaniki i opisu świata opowiada nam weteran pustkowi, który nie stroni od "walenia prosto z mostu" jak się sprawy mają i często posługuje się w tym humorem. Po drugie sam nastrój gry możemy kształtować na cztery różne sposoby - co jest bardzo nowatorskim (nawet jak na chwilę obecną czyli wiele lat po premierze gry) rozwiązaniem. Możemy zdecydować się na klimat bardziej mroczny, żołnierski czy wręcz brawurowy.
2. Świat
Setting Neuroshimy przypomina inne postapokaliptyczne wizje świata, ale ma kilka swoich wyróżników, które czynią uniwersum ciekawym. Zbuntowane maszyny, które tworzą własne dziwaczne państwo, zmutowane stwory i miejsca z pogranicza legend. Świat jest też na tyle ciekawie opisany, że generuje mnóstwo nowych pomysłów dotyczących jego rozszerzenia.
3. Mechanika
Tutaj jest pies pogrzebany, gdyż mechanika jest niestety stosunkowo ciężka w odbiorze w swojej oryginalnej postaci. Żeby grało się przyjemnie trzeba w niej dokonać pewnych uproszczeń / zmian. Ciężko mi oceniać ten aspekt, gdyż nigdy nie przywiązywałem dużej wagi do mechanik w RPG ogólnie i zawsze bardzo wszystko upraszczałem, więc nie odczuwam jakoś Neuroshimy jako szczególnie słabego pod kątem mechaniki systemu.

Ogólna ocena systemu jest bardzo pozytywna - podręcznik warto posiadać i przeczytać, nawet jeśli nie planujemy gry w Neuroshimę - dla samego opisu świata, stylu i klimatu.
Polecam :)


obrazek
Graj fair
Dla początkujących i nie tylko,
Graj fair to kolejny z cyklu podręczników, będących poradnikami dla Mistrzów Gry. Warto go posiadać dla uzupełnienia warsztatu, szczególnie gdy rozpoczyna się przygodę z grami fabularnymi.
Ogólnie rzecz biorąc jest to przewodnik luźno wypełniony poradami - korzystać z niego można na różne sposoby. Nawet jeżeli nie będziemy się zgadzać z zawartymi w książce stwierdzeniami (a takich osób pewnie będzie dużo) to będzie to okazja do weryfikacji swoich poglądów, umocnienia się w nich lub zmiany. Umiejętność mistrzowania kształtuje wiedza o tym co robić, ale także o tym czego nie robić.
Myślę też, że podręcznik Graj Fair w dużej mierze pozwoli zaawansowanym Mistrzom Gry zorientować się jaki styl prowadzenia do nich przemawia i z jakim się utożsamiają. Jest to ważne na pewnym etapie "wtajemniczenia", żeby mieć świadomość tego co nam pasuje i jak chcemy grać, żeby czerpać z tego satysfakcję. Dzięki temu można dobrać sobie odpowiednią drużynę i wspólnie tworzyć coś super :)