PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika jarcik

obrazek
Brass: Birmingham (polskie wydanie)
,
Brass Birmingham to według mnie jedna z bardziej wciągających gier z gatunku ekonomicznych Euro. Po pierwsze bardzo ładnie i klimatycznie wykonana. Do wyboru dwie wersje planszy. Strona graficzna bardzo przypadła mi do gustu. Rozgrywka trzyma w napięciu, często do samego końca nie można być pewnym kto wygra. Liczą się nawet ostatnie ruchy i decyzje. Trzeba dobrze planować swoje posunięcia, drobne błędy mogą zaważyć na finalnym wyniku. Świetna gra dla dwóch osób (nie wiem jak się skaluje na więcej bo nie miałem okazji zagrać). Rozgrywka jest dość dynamiczna, a posunięcia graczy w sposób istotny wpływają na możliwości zagrań przeciwników co powoduje, że gra ma dość dużą interakcję między graczami. Element rywalizacji z interakcją bardzo dobrze wpływa na zaangażowanie w rozgrywkę i potęguje napięcie. Mam jedynie zastrzeżenia do instrukcji, która mogłaby być trochę lepiej, znaczy bardziej przejrzyście napisana ale w już w trakcie pierwszej rozgrywki praktycznie wszystkie zasady stają się jasne i oczywiste. Jak na zawartość i dużą regrywalność gra ma przystępną cenę i szybko się nie znudzi.

obrazek
7 cudów świata (nowa edycja)
,
7 cudów świata (nowa edycja) to idealna gra na spotkania imprezowe z przyjaciółmi. Można zagrać od 3 do 7 osób. Gra się dobrze skaluje, (przynajmniej dla 3, 4 lub 5 osób bo nie grałem w maksymalnym składzie tzn. 6 lub 7 ale wydaje mi się, że też powinno być dobrze) i doskonale sprawdza przy luźnej atmosferze przy stole. Zasady są dość proste, łatwo je wytłumaczyć
i wszyscy ”łapią je” już przy pierwszej rozgrywce. Mechanika w uproszczeniu polega na „budowaniu miasta” poprzez dobór kart reprezentujących różne typu budowli i powiązania między nimi, które procentują w postaci bądź bieżących korzyści bądź punktów na końcu gry. Fajnie sprawdza się przekazywanie talii kart kolejnym graczom po wybraniu jednej karty do zagrywki. Powoduje to, że rozgrywka bywa zaskakująca i mniej przewidywalna
co w przypadku szybkiej (do pół godziny) gry jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Gra jest bardzo ładnie wydana pod względem wizualnym, ma ładne planszetki oraz dobrze dobrane karty (w klimacie czasów 7 cudów świata) i ma wypraskę, która służy jako insert. Podsumowując, jest to świetna, szybka i prosta gra, która dobrze sprawdza się niezależnie czy przy stole są doświadczeni gracze czy nowicjusze.


obrazek
Zamek Smoków
,
Gra nawiązująca do znanego prawie wszystkim (głównie z komputera) Mahjonga. Bardzo ładnie wykonane „kamienie” do gry są głównym atutem wersji planszowej. Możliwość ich ręcznego układania i ściągania z planszy stanowi przewagę nad wersjami elektronicznymi. No i oczywiście możliwość rozgrywki z przeciwnikami (do 4 graczy). Ja zakupiłem od razu z dodatkowymi matami, które mimo że są dość drogie w stosunku do ceny samej gry to według mnie są konieczne. Załączone w pudełku oryginalne tekturki są zdecydowanie zbyt cienkie i śliskie. Maty bardzo poprawiają komfort grania. Sama rozgrywka jest dość prosta, szybka i daje sporo „łatwej” zabawy. Jest to po prostu ładnie wykonana, nieskomplikowana gra logiczna z wciągającą rozgrywką i akceptowalną ceną.

obrazek
Jeżyki
,
Jeżyki to gra typowo dla najmłodszych graczy (polecana od 5+) i według mnie jednocześnie taka przy której dorośli też fajnie się bawią grając z dzieciakami. To idealna pozycja do stopniowego nauczenia dzieci grania w gry planszowe. Gra niejako „rośnie” wraz z dzieckiem. Na początku to zwyczajne dokładanie owoców w odpowiednim kolorze bądź rodzaju. Jednak z czasem malec poznaje, że można przeszkadzać innym graczom odpowiednio podkładając kafelki z robakami bądź w niewłaściwych kolorach. Pokazuje, że nie zawsze zwycięstwo zależy od zdobytych przez gracza punktów ale także od tego jak bardzo przeszkodzimy przeciwnikowi. Gra jest szybka, kolorowa i bardzo lubiana przez najmłodszych graczy. Polecam jako sposób na wciągnięcie dzieci w temat planszówek.

obrazek
Terraformacja Marsa - Zestaw 5 plansz graczy (z wycięciami)
,
Zestaw dodatkowych plansz zakupiłem razem z grą i nie wyobrażam sobie jak można grać używając normalnych plansz. To chyba najlepszy dodatek usprawniający grę na jaki trafiłem (albo po prostu oryginalne plansze są tak beznadziejnie pomyślane). Plansze mają troszeczkę inny układ niż te zawarte w pudełku ale ich świetne i przemyślane wykonanie zdecydowanie ułatwia zarządzanie surowcami w fazie produkcji i bardzo dobrze zabezpiecza przed przypadkowym ich przesunięciem. Jeśli ktoś ich jeszcze nie ma to zdecydowanie polecam zakupić jako pierwszy dodatek do gry zamiast któregoś z rozszerzeń. O wiele bardziej się przyda.



obrazek
Karmaka
,
Bardzo dobra gra na jesienne wieczory. Grałem w 2 osoby i w tym wariancie sprawdza się doskonale (nie wiem jak skaluje się na więcej graczy). Spodoba się osobom dla których walory estetyczne wykonania kart są ważne ponieważ rysunki są przepiękne i bardzo klimatyczne co dla mnie ma znaczenie dla przyjemności odczuwanej z gry. Dużą zaleta jest prostota zasad (instrukcja jest krótka), dzięki której szybko można zasiąść do gry i nawet po dłuższej przerwie nie trzeba przed każdą rozgrywką poświęcać czasu na ponowne wertowanie grubych podręczników gry. Partie trwają maksymalnie kilkadziesiąt minut dostarczając emocjonującej zabawy. Idealna na wakacje – nie zajmuje dużo miejsca w bagażu (Talia kart, parę żetonów i bardzo niewielkich rozmiarów plansza). Gra pozwala osiągnąć zwycięstwo stosując różne strategie rozgrywki nie faworyzując żadnej.. Występuje spora interakcja pomiędzy graczami ale jest to gra raczej dla tych którzy lubią rozgrywki konfrontacyjne i zagrywanie kart o negatywnych skutkach dla przeciwnika. Podsumowując – świetna gra na wieczór we dwójkę z możliwością rozegrania kilku partii w dość krótkim czasie.

obrazek
Twilight Struggle Zimna Wojna 1945–89
,
Jedna z najciekawszych gier strategicznych dla dwóch osób. Wciągająca i emocjonująca od pierwszej rozgrywki. Wymaga dobrej znajomości kart, ich wzajemnych interakcji i niuansów rozgrywki. Dopiero po kilku partiach i dobrym poznaniu mechanizmów gry daje prawdziwą satysfakcję. Rozgrywki są dość długie – co najmniej 4 godziny i więcej. W pierwszym odczuciu nie byłem zachwycony stroną graficzną ale po pewnym czasie uznałem, że bardzo dobrze pasuje do klimatu i tematyki tej gry. Według mnie to gra dla osób lubiących długie, konfrontacyjne rozgrywki z dużą interakcją między graczami.