PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika grimm

obrazek
X-Wing Gra Figurkowa - Zestaw Podstawowy
Red leader standing by!,
Dawno, dawno temu....

w porównaniu do Wings of War:
- szybsza (decydujemy teraz tylko o jednym manewrze w turze nie o trzech),
- mamy kosteczki do obrony i ataku, których ilość jak na podstawkę w zupełności wystarcza,
- myśliwce możemy dodatkowo modyfikować: piloci, umiejętności, torpedy, astromechy...
- system punktowy dzięki, któremu można całkiem dobrze zbalansować grę z różną ilością statków każdej ze strony

Gra jest całkiem prosta mimo dość pokaźnej instrukcji:
1. najpierw do wszystkich myśliwców przydzielamy na specjalnych obrotowych znacznikach manewr, który będziemy wykonywać w danej turze
2. potem zaczynając od pilota z najmniejszą wartością doświadczenia (umiejętności pilota) zaczynamy wykonywać manewry,
3. po każdym wykonanym manewrze decydujemy czy nasz pilot wykonuje jakąś akcję:
- pilot może się skupić aby podczas walki mógł mieć jakikolwiek wpływ na rzucane kostki
- myśliwce imperium jako zwrotniejsze mogą wykonać beczkę aby lepiej ustawić się na planszy lub zagwarantować sobie 1 pewny unik.
- x-wingi mogą namierzyć swój cel i przy ataku mogą przerzucić dowolną ilość wykorzystanych kostek.
- możemy zamiast tego wykonać inną akcję jeśli mamy dodatkowy sprzęt lub umiejętności

Oczywiście istnieją także modyfikatory ataku i obrony w zależności od odległości z której atakujemy bądź się bronimy i czy atak jest wykonywany przez przeszkodę (asteroidę).
Wykonując trudne manewry (czerwone) nasz pilot nie może wykonać żadnej z powyższych akcji, otrzymuje żeton stresu, który może zdjąć gdy tylko wykona manewr łatwy(zielony).

W sumie tyle zasad....
„Mała ilość” myśliwców w podstawce wcale nie przeszkadza. Duża ilość modyfikacji całkiem spora gama pilotów, system punktowy podobny do tych z prawdziwych dużych systemów bitewnych daje sporo możliwości. Gra małą ilością modeli oczywiście zajmie sporo mniej czasu i dużo łatwiej będzie opanować pole bitwy. Przy większej ilości modeli gra trwa dłużej, samo przestawianie modeli trochę trwa, a gdy mimo wszystko chcemy się streścić to mniej planowania przeważnie kończy się albo odbijaniem się od asteroid (gdyż zawsze ich używam ;) ) albo szybkim wystawianiem się na ostrzał.

Moja ocena może być lekko zaburzona przez 130 książek Gwiezdnych Wojen na półce :), ale:
Sądzę, że wariant podstawowy zadowoli młodszych graczy swoją szybkością i jak dla mnie naprawdę dopracowanymi modelami.
Duża możliwość wyboru akcji, pilotów, umiejętności, scenariusze a w końcu możliwość dokupienia dodatkowych statków i już zapowiedziane naprawdę „legendarne” statki sprawia, że bardziej wymagający gracze (oczywiście Ci, którzy dopuszczają, że kości mogą być przez całą rozgrywkę przeciwko nam) będą mogli dostosować grę do swoich potrzeb. Od szybkiego przerywnika i niezobowiązującej strzelanki, do gry gdzie warto przemyśleć każdy detal przygotowując swoje myśliwce do gry jak i każdą akcję podczas rozgrywki.