PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika bambotza

obrazek
Coup
czysty blef,
Gra Coup to lekka gra karciana przeznaczona dla 3-6 graczy. Gracze walczą o wpływy w radzie wykorzystując w tym celu kontrolowane przez siebie postacie.

Na kartach występuje pięć różnych postaci, każda w trzech kopiach. Każda postać obdarzona jest specjalną akcją. Część z nich może być również wykorzystana do zablokowania akcji przeciwnika. Na początku gry każdy gracz otrzymuje po dwie losowe karty, które ogląda i kładzie zakryte przed sobą. Trzyma je w tajemnicy przed innymi graczami. Następnie każdy gracz w swojej turze może wykonać jedną z dostępnych akcji - mamy do dyspozycji trzy podstawowe akcje, które nie są związane z żadną postacią oraz akcje specjalne postaci. Gdy gracz decyduje się na akcje specjalną postaci daje do zrozumienia, że taką postać posiada wśród swoich zakrytych kart - może kłamać lub mówić prawdę. Jeżeli nikt go nie sprawdzi, akcja kończy się sukcesem. Jeżeli zostanie sprawdzony przez innego gracza musi pokazać, że posiadał kartę wymaganą do wykonania akcji a następnie ją wymienić - jeśli blefował traci jedną ze swoich zakrytych kart, jeśli mówił prawdę sprawdzający traci jedną z posiadanych kart. Dodatkowo po zadeklarowniu akcji przez gracza można zdecydować się na zablokowanie jej wykorzystując zdolność jednej ze swoich postaci. I tu znowu - blokujący może blefować lub mówić prawdę (i to również może podlegać sprawdzeniu przez współgraczy). Wygrywa gracz, który ostatni zostanie z jakimiś zakrytymi kartami postaci.

Gra składa się z 15 kart postaci i kilkunastu plastikowych srebrnych monet. Karty wykonane są solidnie, rysunki są dosyć surowe, specyficzne - nie każdemu przypadają do gustu.

Rozgrywka w Coup jest szybka i bardzo wciągająca. Jedna partia trwa ok. 10-15 minut. Jest dużo blefowania, podstępu i ryzyka. Przy ilości i jakości komponentów gra powinna być o 20 zł tańsza, ale w końcu liczy się pomysł. Najlepiej sprawdza się w gronie pięciu lub sześciu osób. Coup idealnie nadaje się na luźne spotkanie. Dobrze uzupełnia się z grą Love Letter, która działa najlepiej na grupie czterech osób a oferuje podobny rodzaj rozrywki. Polecam.


obrazek
Lord of the Rings (silverline edition)
klimatyczna gra kooperacyjna,
Lord of the Rings to gra kooperacyjna od 2-5 graczy. W grze gracza wcielają się w rolę hobbitów i przemierzają kolejne krainy Śródziemia, żeby w finale utopić pierścień we wnętrzu wulkanu.

Na początku każdy z graczy wybiera hobbita, którym chce grać - każdy hobbit charakteryzuje się inną zdolnością specjalną. Jeden z graczy zostaje powiernikiem pierścienia, co daje mu specjalną zdolność unikania kłopotów. Każdy gracz dysponuje pulą kart, na których umieszczone są symbole. Podczas gry gracze przemierzają plansze konfliktów. Na każdej planszy znajduje się kilka torów odpowiadających symbolom na kartach posiadanych przez graczy. W swojej turze gracz najpierw odkrywa kafelek(kafelki) przygody. Mogą one uruchomić jakieś (przeważnie negatywne) wydarzenie związane z daną plansza konfliktu albo przesunąć nas na którymś z torów planszy. Następnie może wykonać jedną z trzech akcji - poruszyć się na którymś z torów planszy konfliktu przez odrzucenie kart z symbolami tego toru, pociągnąć nowe karty na rękę albo uleczyć się. Następnie przychodzi kolej na kolejnego gracza. Każda plansza posiada tor główny którego ukończenie skutkuje udanym zakończeniem konfliktu i ruszeniem w dalszą wędrówkę. Na koniec konfliktu każdy z graczy musi posiadać odpowiednie symbole, które zbiera przesuwają się po torach na planszy - w przypadku ich nieposiadania, traci życie. Ciekawym elementem są runy zbierane podczas przechodzenia torów na planszy konfliktów - możemy je wymienić na jakąś z kart specjalnych Gandalfa, które użyte w dobrym momencie, potrafią bardzo pomóc.

Gra jest bardzo ładnie wykonana, wszystkie plansze, karty, żetony są solidne. Posiadają bardzo ładne, klimatyczne ilustracje. Nowa edycja dodatkowa charakteryzuje się poręcznym rozmiarem pudełka. Instrukcja mogłaby być lepiej napisana - bo zasady są proste a mimo to nie wszystko jest jasno wyjaśnione. Co do samej rozgrywki to jest ona bardzo charakterystyczna dla większości gier kooperacyjnych - niektóre partie są bardzo ciekawe, zacięte a niektóre kończą się od razu naszą porażką i nic nie da się z tym zrobić. O trudności gry decyduje ustawienie żetonów przygód, które ciągniemy na początku tury. Gra nieźle się skaluje, przy czym moim zdaniem poziom trudności rośnie wraz z liczbą graczy. Nie jest łatwo również wprowadzić nowych graczy do gry, ponieważ mogą oni ulegać wpływom bardziej doświadczonych graczy.

Podsumowując gra Lord of the Rings to typowa gra kooperacyjna osadzona w klimacie Władcy Pierścieni, która charakteryzuje się bardzo ładnym wydaniem. Jeśli ktoś lubi Shadows over Camelot czy Pandemic i nie ma nic przeciwko klimatowi Władcy Pierścieni to polubi także tą grę.


obrazek
Love letter
ciekawa i szybka,
Gra Love Letter to prosta i krótka gra karciana przeznaczona od dwóch do czterech graczy. Zawiera mały czerwony materiałowy woreczek, 16 kart postaci i kilka czerwonych kostek do oznaczania liczby zwycięstw. Woreczek jest bardzo ciekawy :) od razu przykuwa uwagę.
Gra polega na blefowaniu i dedukcji. Karty przedstawiają postacie - każda z nich ma numer od 1 do 8 i specjalną zdolność, która jest aktywowana, gdy taką postać odrzucimy. Rozgrywka zaczyna się od rozdania wszystkim graczom po jednej karcie. W swojej turze gracz dobiera jedną kartę - ma teraz dwie na ręce i decyduje, którą z nich odrzucić (i aktywować jej specjalną zdolność) a którą zachować sobie na przyszłość. Wygrywa ten kto jako jedyny zostanie w grze (niektóre zdolności postaci umożliwiają wzajemną eliminację) lub jeśli zostanie kilku graczy a stos kart się wyczerpie - wygrywa osoba która posiada na ręce kartę o najwyższym numerze. Gra się do kilku zwycięstw - w zależności od liczby graczy.
Gra jest mocno losowa, ale dzięki krótkiemu czasowi rozgrywki nie dokucza to zbytnio. Poza tym zdecydowanie można sporo rzeczy wydedukować lub zmylić przeciwnika, więc do wojny jej daleko. Najlepiej sprawdza się w gronie 3-4 graczy, dla dwóch losowość dokucza już zdecydowanie i tury kończą się przeważnie w kilka sekund (wystarczy że ktoś dostanie odpowiedni zestaw kart, zeby wyeliminować przeciwnika - często juz na początku tury). Ilustracje na kartach są bardzo fajne, jednak same karty nie powalają jakością - szybko się niszczą i rysują (warto zakoszulkować szybko). Cena gry jest największym minusem tej pozycji bo za 16 kart i 13 kosteczek powinno się płacić połowe tego (no ale ten woreczek... :P). Podsumowując ciekawa i szybka gra na luźne spotkania lub jesli nie ma czasu/ochoty na nic cieższego. Troche przypomina cytadelę ograniczoną tylko do wybierania i zagrywania postaci.


obrazek
Piętaszek
Idealna gra solo,
Gracz wciela się w rolę tytułowego Piętaszka i pomaga Robinsonowi wydostać się z wyspy. Rozgrywka zajmuje razem z rozłożeniem nie więcej niż 25 minut. Gra wykorzystuje mechanizm budowania talii (trochę przypomina mi ten z Akrów Śniegu). Gracz posiada talie kart Robinsona, która początkowo wypełniona jest wieloma słabymi kartami. Talia wykorzystywana jest do pokonywania kolejnych zagrożeń. Pokonanie zagrożenia sprawia, że wkładamy jego kartę do talii Robinsona i od tej pory służy nam ona do radzenia sobie z następnymi zagrożeniami. Gra oferuje bardzo ciekawy mechanizm pozbywania się nieprzydatnych kart. Gdy nie poradzimy sobie z zagrożeniem musimy zapłacić za to punktami życia, które dodatkowo pozwalają nam pozbyć się kart, które przyczyniły się do naszej porażki. Dodatkowo po każdym przetasowaniu talii Robinsona musimy umieścić w niej negatywną kartę starzenia się, której trzeba się jak najszybciej pozbyć się z talii (w wyżej wymieniony sposób), bo znacznie utrudnia nam walkę z zagrożeniami.

Ogromnym atutem gry jest powiązanie mechaniki z klimatem. Robinson trafia na wyspę zupełnie zielony, pozbawiony przydatnych umiejętności przetrwania. Walcząc z kolejnymi zagrożeniami uczy sę, zdobywa umiejętności jednak przypłaca to uszczerbkiem na zdrowiu (nauka boli). Z czasem pojawiają się również oznaki starzenia się, które dodatkowo utrudniają mu życie. Wszystko pasuje do siebie wręcz idealnie.

Gra Piętaszek jest trudna. Ale trudna nie ze względu na zasady, które są do opanowania w 10 minut. Zwycięstwo stanowi duże wyzwanie. Moim zdaniem nie ma możliwości przejścia jej za pierwszym razem nawet na najłatwiejszym poziomie trudności. Mało tego po wypracowaniu sobie świetnej strategii cały czas potrzebujemy troszeczkę szczęścia, żeby pomyślnie zakończyć grę. Jest to niewątpliwie zaletą gry, bo sprawia, że nie znudzi się nam ona za szybko. System punktacji i kilka poziomów trudności dodatkowo wydłużają jej żywotność. Po każdej rozgrywce ma się ochotę na kolejną. Zwycięstwo (szczególnie te pierwsze) daje niesamowitą satysfakcję.

Wykonanie gry stoi na bardzo dobrym poziomie. Ilustracje są bardzo ładne i klimatyczne, karty i plansze gracza wykonane z dobrego materiału a do tego drewniane znaczniki życia dodają klimatu. Instrukcja jest dobrze napisana, nie pozostawia żadnych niedomówień. Całość mieści się w malutkim pudełku.

Podsumowując gra jest wyśmienita. Moim zdaniem idea gier planszowych przeczy istnieniu gier jednoosobowych jednak Piętaszek stanowi wyjątek. Bardzo zachęcam do zakupu. Mnie Piętaszek oczarował.