PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika axel

obrazek
Trekking przez historię (edycja polska)
Bardzo dobra gra rodzinna godna polecenia. ,
Trekking przez historię to prosta gra karcina, dobra na wprowadzenie kogoś do świata gier planszowych. Wcielamy się w podróżnika w czasie, który w trakcie wędrówki w przeszłość ma pewne oczekiwania, które będziemy starali się spełnić. Gracze otrzymują 4 planszetki, z których wybiorą 3, po jednej na każdy dzień wycieczki. Na każdej z nich są tory z rodzajami oczekiwań atrakcji: spotkanie z istotną osobistością, uczestniczenie w wydarzeniu, towarzyszenie przy odkryciu itp. Każda planszetka inaczej będzie nagradzać spełnienie wymagań. Na początku swojej kolejki gracz będzie wybierał wydarzenie i zaznaczał na karcie jakie oczekiwania spełniał. Wycieczka rządzi się jedną zasadą: zawsze do przodu, nigdy wstecz. Mamy więc dylemat: starać się spełnić oczekiwania i punktować z planszetki, czy może przygotować długą wyprawę (dodatkowe punkty) oszczędzając niepożądanych resetów. O kolejności ruchó decyduje tor czasu znany graczom z Patchworka. Dobierane karty zabierają czas. Kto wcześniej skończy punkt programu, to wcześniej będzie mógł wybrać kolejny. Po kilku rozgrywkach nie zauważyłem aby istniała jedna strategia wygrywająca (+). Dla urozmaicenia dodane są opcjonalne karty, które w poszczególne dni będą delikatnie zmieniać balans gry (+ za długoterminową regrywalność). Dodatkowo karty na rewersie posiadają rozwinięty opis wydarzeń, postaci, odkryć itp. (+ walor edukacyjny) a jednocześnie wiedza o historii nie daje żadnej przewagi w grze (patrz: timeline). Dla wiadomości: losowość oceniam na umiarkowaną, ogranicza się do dostępności kart możliwych do dociągnięcia (wybieramy jedną z 6 kart + coś ala joker). Negatywna interakcja miedzy graczami: niemal brak, możemy tylko podebrać kartę, która komuś bardziej pasuje, nic więcej. Wykonanie: bardzo wysoka jakość: od kart o dobrej jakości oraz grafice, przez wypraskę, zamykaną tackę na plastikowe znaczniki, aż po matę zamiast planszy do wykładania kart (dla niedoświadczonych: komfort korzystania z maty jest o wiele większy niż z tekturowej powierzchni, nie bez powodu do karcianek można takie dokupić, a tutaj mamy ją domyślnie w pudełku). Bardzo dobra gra rodzinna godna polecenia.

obrazek
Kingdomino
Dobra i lekka pozycja na stół,
Kingdomino jest według mnie jedną z lepszych gier w kategorii: familijne, fillerki lub gier na wprowadzenie do kogoś do świata gier planszowych. Podstawowa, bardzo prosta mechanika domina: dobierz kafelek i dołóż go tak aby pasował do wcześniej ułożonych, powoduje że wiemy jak to działa, ale gra zmienia tradycyjne zasady punktowania oraz dodaje świeżości dzięki sprytnej, zmiennej kolejności graczy. Tytuł zalecany dla dzieci 8+ lat, ale mam wrażenie że równie dobrze mogłoby być napisane 6+ i dzieci nie miałyby problemu z zasadami czy zbieraniem punktów zwycięstwa. W moim odczuciu gra charakteryzuje się wysoką regrywalnością i mało inwazyjną losowością. Kingdomino najlepiej sprawdziło się na 2 i 4 osoby, całkiem dobrze działa na 3, ale losowa cześć płytek nie bierze udziału w grze. Nie jest wymagane zapamiętanie wszystkich występujących kafelków w grze. Rozgrywka trwa 15-20min, często na koniec towarzyszy jej efekt jeszcze jednej partii.

obrazek
Root (polskie wydanie)
Korzenie zapuszczone,
Na wstępie mała informacja, które nie pojawiła się w opisie:
Gra dla 2-4 graczy, ale z dodatkami dostajemy grę dla 1-6 graczy

W chwili pisania recenzji Root znajduje się na zasłużonej wysokiej 26 pozycji BGG wśród gier planszowych. Bardzo dobry tytuł wśród gier strategicznych z mechaniką kontroli mapy, uporządkowanej kolejności akcji czy przede wszystkim bardzo niesymetrycznych frakcjach (1 frakcja = 1 gatunek/gromada zwierząt). W grze występują podstawowe zasady dotyczące wszystkich graczy (ruch, walka, budowanie, zagrywanie kart czy podstawowe zasady zdobywania punktów), ta część jest prosta do przyswojenia. Dodatkowe zasady charakterystyczne dla granej/pojedynczej frakcji również nie jest zbyt skomplikowane i są zawarte na karcie gracza w przystępnej formie. Dzięki temu, zgodnie z zaleceniami wydawcy, gra może być atrakcyjna dla graczy w wieku od 10 lat. Jednak do efektywniejszego grania przyda nam się znajomość wszystkich występujących w grze frakcji, co powoduje że Root nieśmiało wchodzi do grona cięższych tytułów.

Ciężko opisać losowość gry, ponieważ zależy ona od wybranej grupy zwierząt. Jest pewne minimum, które powoduje że każda gra jest inna oraz pewna ilość przy potyczkach/walce tutaj już wchodzi na średni poziom, ale są sposoby na jej zmniejszenie/zarządzanie nią.

Tytuł oceniam bardzo dobrze z uwagi na dobrze zalansowaną, niesymetryczną grę strategiczną, o dużej regrywalności. Dodatkowym atutem jest czas gry - 60-90 minut, w trakcie którego równomiernie dobrze się bawię, nie doczuwam przy tym, abym musiał zbyt długo czekać na swoją kolej.