PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika Sethaan

obrazek
Nibiru RPG Core Book
Wymagająca gra ale bardzo dobra,
Zaczynając od pierwszego wrażenia:

Podręcznik pięknie wydany - bardzo ładna grafika, bardzo przejrzysty, papier bardzo dobrej jakości. Idealnie oddaje klimat świata gry.

Świat gry:
Rozgrywka toczy się na gigantycznej stacji kosmicznej - niby nic wielkiego bo systemów "w kosmosie" jest sporo ale cała magia tej gry to postacie graczy. Bo gracze, jak przystało na RPG, są bardzo nietypowi. Nie chcę psuć nikomu przyjemności poznania szczegółów, więc ograniczę się tylko do napisania, że postacie mają wspomnienia z innych światów niż Nibiru. Też niby nic nowego, bo można sobie stworzyć w wielu systemach postacie, które odzyskują wspomnienia ale tutaj stanowią one podstawę mechaniki.
Jak już o mechanice mowa to w grze używamy kości K4 ale w specyficzny sposób. Jest pula kości, którą rzucamy przy określeniu wyniku testu, z tym, że przy teście prostym (nie ma "siły przeciwstawnej") rzucamy pulą K4 i szukamy wyniku 4 na kostkach - tylko czwórka jest sukcesem - i określamy ilość sukcesów. Natomiast przy rzucie przeciwstawnym określoną pulą rzuca MG i Gracz (lub Gracz przeciwko innemu Graczowi) i sumują cyfry wyrzucone na kostkach. Są jeszcze rzuty specjalne ale te wykonujemy w określonych sytuacjach lub dla kreślonych cech i mechanika każdego z nich jest dokładnie opisana w podręczniku. W Nibiru rozwój postaci odbywa się tylko poprzez odzyskiwanie wspomnieć, które mogą dodawać kości do puli lub je odejmować... właściwe zarządzanie "zyskiwaniem i traceniem" kości do określonych testów pozwala rozwijać postać w zasadzie w dowolną stronę czy w kierunku dowolnej "specjalizacji" chociaż w Nibiru nie istnieje pojęcie klasy postaci czy właśnie typowej specjalizacji. Dodatkowo mamy do dyspozycji punkty wpływu (działają trochę jak punkty FATE) i punkty pamięci za które możemy "nabywać" wspomnienia, objawienia i aktywować zdolności specjalne.

System jest wymagający dla MG - historie trzeba dość dobrze przygotować i bazując na podstawach podręcznika samemu stworzyć cel i główną oś fabularną. Tu nie ma "głównego złego" i "jedynego słusznego rozwiązania" ale podręcznik tłumaczy doskonale dlaczego taki jest stan rzeczy w świecie gry.

Minusy podręcznika:
Niewygodna mapa główna w formie "rozkładówki" w podręczniku - niestety przy rozgrywce się nie sprawdza a przy każdej konieczności skorzystania z podręcznika musi zostać złożona i potem rozłożona ponownie.
Słaby spis treści i brak porządnego indeksu.
Tworzenie postaci mało intuicyjne - ma jak najbardziej sens patrząc na system ale dla osób przyzwyczajonych do innych systemów może wydać się rozpisane w dziwnej kolejności.


obrazek
Nibiru RPG Metal Dice Set
K4 doskonale udające K12 :),
Nadużyciem byłoby napisanie, że są to kości tylko do Nibiru - są to po prostu kości 12-ścienne z wynikami od 1 do 4.

Nie są ani lepsze ani gorsze podczas normalnej rozgrywki ale jak wiadomo nie tylko o zdolność turlania się w kościach chodzi. Najważniejszy wydaje się być materiał z którego są wykonane - są to kości metalowe w kolorze mosiądzu. Niby nic wielkiego, kości metalowe to nie nowość ale te mają dodatkowo nieco inne symbole. Symbole nie są specjalnie skomplikowane, więc do ich odczytywania nie potrzeba nam tabelki z tłumaczeniem. Po prostu jeden symbol na ściance to 1 dwa to 2 itd.
Wykonanie kości jest bardzo dobre, aczkolwiek w moim zestawie symbol oznaczający 4 na jednej kostce jest jakby gorzej wygrawerowany i brzeg rysunku się zaciera. Używam ich krótko, dlatego ciężko mi powiedzieć, czy z upływem czasu staje się mniej czytelna - nic nie jest wieczne i nie oczekujmy, że jak kości są z metalu to przetrwają wszystko.

Pasują do klimatu Nibiru i są odpowiednio ciężkie, żeby przytrzymać mapę z podręcznika głównego, która ma paskudną tendencję do zaginania się i samoistnego składania.


obrazek
Fate Dice: Eldritch Dice
Dobre, solidne kostki,
Jak wszystko od Evil Hat wykonane bardzo ładnie. Zdecydowanie lepiej niż inne dostępne w Polsce.
Kolorystyka mocno w stronę Cthulhu ale zestaw czterech szarych jest dość blady - na zdjęciu wyglądają na ciemniejsze natomiast na żywo "beton PRLu" co też ma swój urok. Zielone różnie - jedne ciemne połyskliwe drugie bardziej blade ale generalnie fajne. To, że wszystkie świecą w ciemności jest dodatkowym bonusem (świecą oczywiście nie całe kostki tylko symbole).
Jest to już mój piąty zestaw kostek FATE od Evil Hat i z każdego jestem bardzo zadowolony. Cena też bardzo dobra (to trzy zestawy kostek a do dowolnej gry opartej na FATE /FUDGE wystarczy jeden zestaw czyli 4 kostki).

Jestem pewien, że kolejne kostki do FATE też kupię tej firmy.
Planszomania - czy możecie sprowadzić kostki FATE w kolorystyce Dresden Files?

Co do obsługi klienta i czasu dostawy - rewelacja. Nic więcej nie trzeba pisać.


obrazek
Fate Points: Accelerated Core Blue
Bardzo dobre żetony - nie tylko do FATE,
Żetony wykonane solidnie - dość duże przez co łatwo się nie gubią (średnica ok. 25 mm grubość 4 mm). Są w kolorystyce FATE Accelerated więc jak ktoś jest wściekle estetyczny to podczas prowadzenia sesji w klimacie np. fantasy mogą się źle komponować z mapami czy akcesoriami na stole.
Nie są czymś absolutnie koniecznym do sesji FATE bo można je zastąpić nawet zapałkami czy stawianiem kresek na karcie postaci ale jak już chcecie fajne żetony to warto kupić ten zestaw. Przede wszystkim jest ich sporo - 30 sztuk a poza tym większość MG i graczy to gadżeciarze :) Więc jak już kupować gadżety to ładne i użyteczne. Co więcej (zaskoczę Was) używanie ich do innych systemów nie zmniejsza ich użyteczności! Naprawdę! Używam ich jako punktów stylu w Ubiquity i nie tracą swoich właściwości! :)

Dostawa, kontakt i obsługa Planszomanii - jak zawsze na najwyższym poziomie.


obrazek
Space 1889 RPG Core Rulebook
Bardzo ciekawy świat, rewelacyjna mechanika,
Zacznijmy od pierwszego wrażenia:
Podręcznik jest naprawdę "wypchany po brzegi" treścią. W porównaniu z innymi systemami RPG (przynajmniej tymi, które znam) jest zdecydowanie mniej grafiki a więcej tekstu / tabelek. Pomimo tego wydany jest bardzo ładnie a treści zamieszczone są w sposób czytelny i przejrzysty.

Opis świata i jego historia może nie jest wyczerpująca ale wszystkie potrzebne informacje zostały ujęte. Tu trochę mylący może być sam tytuł systemu, bo sporą cześć przygód w Space 1889 można prowadzić na Ziemi a podbój kosmosu stanowi wtedy bardziej ciekawostkę naukową. Oczywiście jeżeli chcemy, to inne planety naszego układu też mogą stać się miejscem akcji. Mars i Wenus zostały bardzo dobrze opisane, reszta możliwych do odwiedzenia planet nieco pobieżnie ale to daje sporo możliwości manewru mistrzom gry.

Bardzo mocną stroną systemu jest mechanika. Bazuje on na Ubiquity - jest to system wykorzystujący pulę kości zależną od atrybutu / zdolności. Mechanika należy do "szybkich" podobnie jak FATE czy FUDGE ale według mnie jest bardziej intuicyjna. Dużą przewagą jest to, że mechanika wykorzystuje dowolne kości, pod warunkiem, że mają parzystą ilość ścianek. Zasada jest bardzo prosta: parzyste liczby to sukcesy, nieparzyste to porażki. Są specjalne kości do Ubiquity, które pozwalają nawet szybciej określać wynik rzutu ale niestety w Polsce ciężko je kupić. Jeżeli pojawią się w sklepie Planszomania będą stanowiły rewelacyjne uzupełnienie sytemu.
Ciekawym zabiegiem jest również rezygnacja z rzutu i zdecydowanie się na tzw. "średnią". Polega to na tym, że posiadając w puli np. 10 kości "średnia" wychodzi 5 (każda kość ma 50% szans, że wypadnie sukces lub porażka). Jeżeli próg trudności danego rzutu wynosi 5 sukcesów lub mniej, możemy po prostu "wziąć średnią' i nie rzucać w ogóle. Opłaca się to robić przy rzutach, które nie mają większego znaczenia w przygodzie.
Są również punkty stylu działające podobnie do punktów w FATE.

Tworzenie i rozwój postaci w Space 1889 jest proste od pierwszego podejścia. Specjalizacja zdolności i talenty mogą na początku wymagać wyjaśnienia ale w późniejszej rozgrywce nie stanowią już problemu.

Teraz minusy:
Karta postaci jest dość "upakowana". Mało miejsca na zapisanie pewnych rzeczy. Ale jak się uprzemy, to możemy wydrukować na A3 i problem z głowy :)
Zamieszczanie map na wewnętrznej części okładki też nie jest według mnie dobrym pomysłem ale można pobrać mapy w wysokiej rozdzielczości ze strony wydawnictwa Clockwork Publishing.

Podsumowując:
Nie ważne jakie jest Twoje doświadczenie z RPG, ten system będzie dobry zarówno na start jak i dla weteranów. Zdecydowanie warto spróbować.
Oczywiście minusem może być to, że nie ma wydania polskiego ale dotyczy to sporej ilości systemów RPG.


obrazek
Gaming Tokens FFG BLUE
Dobry produkt,
Wyglądają ładnie i są porządnie wykonane. Zdecydowanie warte swojej ceny.

obrazek
Fate Dice: Fire Dice (Single-Player Pack)
Najlepsze kostki do FATE,
Jest to kolejny zestaw kości do FATE który zakupiłem. Kostki są DUŻO lepsze od kości do FUDGE/FATE innych firm. Chodzi zarówno o wygląd jak i jakość wykonania.
Zdecydowanie polecam!