PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika Sethaan

obrazek
Space 1889 RPG Core Rulebook
Bardzo ciekawy świat, rewelacyjna mechanika,
Zacznijmy od pierwszego wrażenia:
Podręcznik jest naprawdę "wypchany po brzegi" treścią. W porównaniu z innymi systemami RPG (przynajmniej tymi, które znam) jest zdecydowanie mniej grafiki a więcej tekstu / tabelek. Pomimo tego wydany jest bardzo ładnie a treści zamieszczone są w sposób czytelny i przejrzysty.

Opis świata i jego historia może nie jest wyczerpująca ale wszystkie potrzebne informacje zostały ujęte. Tu trochę mylący może być sam tytuł systemu, bo sporą cześć przygód w Space 1889 można prowadzić na Ziemi a podbój kosmosu stanowi wtedy bardziej ciekawostkę naukową. Oczywiście jeżeli chcemy, to inne planety naszego układu też mogą stać się miejscem akcji. Mars i Wenus zostały bardzo dobrze opisane, reszta możliwych do odwiedzenia planet nieco pobieżnie ale to daje sporo możliwości manewru mistrzom gry.

Bardzo mocną stroną systemu jest mechanika. Bazuje on na Ubiquity - jest to system wykorzystujący pulę kości zależną od atrybutu / zdolności. Mechanika należy do "szybkich" podobnie jak FATE czy FUDGE ale według mnie jest bardziej intuicyjna. Dużą przewagą jest to, że mechanika wykorzystuje dowolne kości, pod warunkiem, że mają parzystą ilość ścianek. Zasada jest bardzo prosta: parzyste liczby to sukcesy, nieparzyste to porażki. Są specjalne kości do Ubiquity, które pozwalają nawet szybciej określać wynik rzutu ale niestety w Polsce ciężko je kupić. Jeżeli pojawią się w sklepie Planszomania będą stanowiły rewelacyjne uzupełnienie sytemu.
Ciekawym zabiegiem jest również rezygnacja z rzutu i zdecydowanie się na tzw. "średnią". Polega to na tym, że posiadając w puli np. 10 kości "średnia" wychodzi 5 (każda kość ma 50% szans, że wypadnie sukces lub porażka). Jeżeli próg trudności danego rzutu wynosi 5 sukcesów lub mniej, możemy po prostu "wziąć średnią' i nie rzucać w ogóle. Opłaca się to robić przy rzutach, które nie mają większego znaczenia w przygodzie.
Są również punkty stylu działające podobnie do punktów w FATE.

Tworzenie i rozwój postaci w Space 1889 jest proste od pierwszego podejścia. Specjalizacja zdolności i talenty mogą na początku wymagać wyjaśnienia ale w późniejszej rozgrywce nie stanowią już problemu.

Teraz minusy:
Karta postaci jest dość "upakowana". Mało miejsca na zapisanie pewnych rzeczy. Ale jak się uprzemy, to możemy wydrukować na A3 i problem z głowy :)
Zamieszczanie map na wewnętrznej części okładki też nie jest według mnie dobrym pomysłem ale można pobrać mapy w wysokiej rozdzielczości ze strony wydawnictwa Clockwork Publishing.

Podsumowując:
Nie ważne jakie jest Twoje doświadczenie z RPG, ten system będzie dobry zarówno na start jak i dla weteranów. Zdecydowanie warto spróbować.
Oczywiście minusem może być to, że nie ma wydania polskiego ale dotyczy to sporej ilości systemów RPG.


obrazek
Gaming Tokens FFG BLUE
Dobry produkt,
Wyglądają ładnie i są porządnie wykonane. Zdecydowanie warte swojej ceny.

obrazek
Fate Dice: Fire Dice (Single-Player Pack)
Najlepsze kostki do FATE,
Jest to kolejny zestaw kości do FATE który zakupiłem. Kostki są DUŻO lepsze od kości do FUDGE/FATE innych firm. Chodzi zarówno o wygląd jak i jakość wykonania.
Zdecydowanie polecam!