PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika Kristupas

obrazek
Zew Cthulhu: Podręcznik badacza
Co każdy Badacz Tajemnic wiedzieć powinien i więcej.,
Podręcznik badacza nie jest niezbędny do gry, ale stanowi nieocenioną pomoc dla Badaczy, a w części także dla Strażników Tajemnic.
Podręcznik powtarza część Księgi Strażnika w zakresie zasad i mechaniki gry, dostarczając graczom wszystkie potrzebne informacje do tworzenia Badaczy Tajemnic. Daje im też więcej możliwości i pomysłów w tym zakresie poprzez rozszerzoną listę zawodów wraz z ich opisami. Podręcznik daje też graczom rady co do konwencji gry i odnalezienia się w niej.
Zarówno Badaczom, jak i Strażnikowi Tajemnic przydadzą się informacje zawarte w rozdziałach poświęconych latom dwudziestym XX wieku. Jest tego w sam raz tyle, żeby dostarczyć inspiracji do gry, a przy tym nie przytłoczyć czytającego. Dowiadujemy się z nich o życiu w latach XX, technologii, broni, słynnych postaciach z naprawdę szerokiego spektrum zawodów czy o znaczących muzeach, bibliotekach, gazetach. Dodatkowo Black Monk Games rozszerzyło podręcznik o informacje na temat dwudziestolecia międzywojennego w Polsce, co ułatwia przeniesienie akcji rozgrywki na rodzime tereny.
Jeśli już mowa o wydawnictwie, to pochwała należy się również za jakość wydania, znana już z wcześniej wydanych podręczników do Zewu.

Jedyne czego mi brakuje w tym podręczniku to podrozdziału traktującego o stanie wiedzy z zakresu medycyny sądowej i patologii w latach 20. Coś takiego było w edycji 5.5. i było bardzo przydatne, zwłaszcza gdy gracze grali detektywami, lekarzami, policjantami itp.


obrazek
Star Trek Adventures RPG: Core Rulebook
Śmiało dążyć tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek,
"Must have" dla każdego fana Star Treka grającego w RPG. Gra daje możliwość grania Oficerami Gwiezdnej Floty w jednym z trzech "kanonicznych" okresów historii uniwersum Star Treka: a więc w okresach, w których toczy się akcja oryginalnego serialu Star Trek, ST: Następne Pokolenie i ST: Deep Space 9 albo ST Enterprise. Gra oparta jest o mechanikę 2d20, która w założeniach świata Star Treka sprawdza się bardzo dobrze. W tym warto zaznaczyć, że dobrze rozwiązana jest także walka w kosmosie, co często niestety bywa problemem w grach RPG.

Podręcznik jest wykonany solidnie, a stylem graficznym nawiązuje do systemu LCARS znanego z seriali. Zastrzeżenia można mieć do ilustracji "zdobiącej" okładkę, która jest po prostu brzydka. Pod tym kątem nie tylko edycja limitowana podręcznika wyszła dużo lepiej, ale i kolejne dodatki bardziej przyciągają swoimi okładkami. Ale "nie po okładce ocenia się książki".

Mimo wysokiej oceny muszę jednak dodać, że nie jest to gra dla wszystkich. Przede wszystkim ciężko będzie w nią wejść osobom nie znającym Star Treka w ogóle, problemy mogą mieć także znający go z nowszych produkcji. Podręcznik zdawkowo przedstawia świat i jego historię, co przy tak dużym uniwersum powoduje, że trzeba odwoływać się do źródeł zewnętrznych chociażby tworząc przygody.
Z doświadczenia wiem też że ciężko wprowadzić do gry osoby nie znające Star Treka, także ze względu na konwencję gdy Oficerami Gwiezdnej Floty. Wytłumaczenie praktycznego działania Pierwszej Dyrektywy nie jest wcale proste ;).
Nie jest to też gra dla osób, które lubią widzieć szybki rozwój swojej postaci. Oficerowie Gwiezdnej Floty crème de la crème jezeli chodzi o kompetencje i wyszkolenie, a więc zamiast najpowszechniejszego w grach RPG "levelowania" współczynników w górę, mamy tu raczej zmiany w cechach postaci odzwierciedlające jej rozwój w trakcie rozgrywki (np. jeden współczynnik rośnie, ale inny maleje, albo zmienia się talent postaci).