PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika Bigzyg

obrazek
Inside (uszkodzony)
To nie pylos!,
Jestem zdziwiony, że tak świetna pod każdym względem gra (zwłaszcza pod kątem logiczno - taktycznym), nie doczekała się tu jeszcze recenzji. Powodem jest zapewne popularność pylosa - wydawać by się mogło bliźniaczej gry. Tymczasem inside to zupełnie inna bajka i uważam, że jeszcze ciekawsza. Zupełnie inny jest tu cel gry - uzyskanie przewagi swojego koloru na co najmniej dwóch z trzech ścianek piramidy. Ponieważ od początku mamy do dyspozycji nie tylko własne kostki, ale też 5 przeciwnika, strategia tej gry inspiruje niemal natychmiast, a osiągają swój szczyt w chwili pojawienia się ruchów premiowych, kiedy to możemy dysponować pulą kostek partnera (w dowolnym kolorze). Tu się gra nie tylko swoimi kamieniami (wykonanymi oczywiście z drewna), ale też kostkami przeciwnika i to jak w żadnej innej grze. Zatem co lepiej: pozbywać się jak najszybciej kamieni partnera, czy też zachować je sobie do dyspozycji - oto jest pytanie?
Mimo swej złożoności gra jest ujmująca i wciągająca. Po jednej partii od razu chce się grać następną, a po niej jeszcze kolejne. Polecam dorosłym, a także dzieciom, gdyż inside posiada bardzo proste reguły.


obrazek
Pentomino
Więcej niż łamigłowka,
Gdybym resztę życia miał spędzić na bezludnej wyspie i gdybym mógł mieć tylko jedną grę przy sobie, to na pewno wybrałbym pentomino. Otóż układanie prostokątów, to tylko drobny ułamek możliwości przeróżnych łamigłówek zaklętych w tych niepozornych klockach. Oto kilka innych: 1) Z kompletu kamieni wybrać jeden jako wzór, z pozostałych jedenastu wybrać dziewięć i ułożyć z nich trzykrotnie powiększony kształt kamienia wzorcowego. 2) Podzielić wszystkie 12 kamieni na 3 grupy po 4 bierki i z każdej z nich ułożyć taką samą figurę. 3) Podzielić kamienie na 6 grup po dwie bierki każda i ułożyć z nich 3 pary jednakowych figur. 4) Wybrać 2 zestawy po 2 kamienie i z każdego ułożyć taką samą figurę, z pozostałych 8 kamieni ułożyć jeszcze raz tą samą figurę, tyle że dwukrotnie większą 5) Układanie różnych dowolnych, ciekawych figur, wyrysowanie ich konturów na kratkowanym papierze i po jakimś czasie odtworzenie ich układu. 6) Tą zabawę wymyśliłem sam. Na planszy 8x8 do gry w pentomino ustawić na czterech dowolnie wybranych polach cztery jakiekolwiek żetony. Na pozostałych 60 polach próbować ułożyć wszystkie 12 kamieni.
Oprócz tego wszystkiego pentomino to także niebanalna gra dwuosobowa. I choć na bezludnej wyspie ta ostatnia opcja nie wchodziłaby raczej w rachubę, to i tak wybrałbym właśnie pentomino.


obrazek
Kalaha składana (orzech)
Duma Afryki,
Kalaha należy do wielkiej rodziny gier typu mankala - narodowych gier afrykańskich. Należą one do grupy gier królewskich, czyli najlepszych w całej historii ludzkości. Różnych odmian mankali jest kilkaset - można zaryzykować stwierdzenie, że każde plemię Czarnego Lądu ma swoją wersję. Afrykanie nie potrzebują plansz - wystarczają im dołki wygrzebane w piasku i kilkadziesiąt kamyków.
Ostatnio wypróbowałem kalahę w prowadzonym przeze mnie Klubie Miłośników Gier Logicznych. Choć wiedziałem o jej zaletach, nie przypuszczałem, że w to się aż tak świetnie gra. Kalaha wszystkim przypadła z miejsca do gustu i jest żelazną pozycją w naszym klubie.


obrazek
Pente
gomoku z biciem,
Czy lubicie kółko i krzyżyk do pięciu, czyli inaczej gomoku? Jeśli tak, to na pewno przypadnie Wam też do gustu pente. Wywodzi się ona z tradycyjnej gry japońskiej ninuki-renju i w stosunku do oryginału została znacznie uproszczona - niestety z pewną szkodą. Otóż pente jest grą kategoryczną. Oznacza to, że rozpoczynający posiada zdecydowaną przewagę zapewniającą mu zwycięstwo (oczywiście jeśli zna on odpowiednią strategię). Dlatego polecam rozpoczynać tą grę w następujący sposób: pierwszy gracz ustawia na planszy w dowolny sposób 4 piony (2 białe i 2 czarne), drugi wybiera, którym kolorem chce grać. Rozpoczynają białe.
Warto wypróbować też wariant keryo-pente, gdzie można zbijać nie tylko 2, ale też 3 wrogie kamienie wg analogicznych zasad. Wygrywa gracz, który ustawi piątkę lub zbije 15 wrogich pionów.


obrazek
Zestaw do Go (składany)
Najlepsza gra wszech czasów,
Nie sądzę, aby jakikolwiek znawca gier nie zgodził się z zawartym w tytule twierdzeniem. Reguły GO nie uległy zmianie od kilku tysięcy lat (dla porównania, zasady dzisiejszych szachów liczą około 300 lat), bo ta gra od początku była skonstruowana doskonale i nie wymagała ulepszeń. Były szachowy mistrz świata, Emanuel Lasker twierdził, że choć GO jest grą mniej skomplikowaną od szachów, to jednak jej logika jest bardziej przekonująca i posiada ona znacznie więcej polotu i fantazji. Reguły GO są pozornie proste, choć zrozumienie wielu podstawowych niuansów już takie łatwe nie jest, a pod kątem strategii i taktyki poziom trudności jest bardzo wysoki. Jednak warto, doprawdy warto przemóc się i zacząć - z każdą kolejną partią będziemy odkrywać jej nowe walory i horyzonty. Lech Pijanowski pisał:\" Jest to gra bez przesady znakomita; ze wszystkich gier jakie znam i w jakie grywałem, najlepsza, najciekawsza, najbardziej dramatyczna\". W Polsce kluby GO działają w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Gdyni, Łodzi i wielu innych miastach. Istnieje Polskie Stowarzyszenie GO i Europejska Federacja GO. Najlepsi na świecie gracze w GO to głównie Japończycy i Chińczycy.

obrazek
Tablut
Tradycyjna gra lapońska,
Tablut to zapomniana już dziś ludowa gra z północnych krańców Europy, czyli z Laponii. Odkrył ją i opisał w XVIII w. słynny przyrodnik Karol Linneusz. Cele obu graczy są różne. Białe wygrywają jeśli uda im się uciec swoim królem z planszy - czarne, jeśli go złapią. Choć jest to gra emocjonująca i oryginalna, to ma pewną skazę. Otóż gra białymi jest dużo łatwiejsza i mają one większe szanse na zwycięstwo. Dlatego w tablut należy grać po dwie partie z każdorazową zmianą ról. Ostateczna wygrana przysługuje temu, kto wyprowadzi białego króla w mniejszej ilości ruchów.

obrazek
Mastermind (edycja skandynawska)
Klasyka dedukcji,
Master mind (przebój lat 70-tych) to niewątpliwie typowa gra dedukcyjna. Dedukcja - czyli stopniowe łamanie zagadki zaszyfrowanej przez przeciwnika, to zmysł, którym szczycić powinni się zwłaszcza detektywi, ale i nam może się przydać. Choć to klasyka, dziś niemal obowiązkowa, warto zauważyć, że była to gra oparta na jeszcze lepszych pierwowzorach. Jednym z nich są \"cyferki\", gra typu papier-ołówek, gdzie kodem jest 4-cyfrowa liczba, a odpowiedzią na strzał jest tylko suma wszystkich trafień (1 p. za cyfrę na swoim miejscu, 1/2 za cyfrę obok). Inna podobna gra to popularne niegdyś w naszej TVP \"słowa i słówka\", gdzie miast różnobarwnych kołków lub cyfr, ukrywano 4-literowe słowa i strzelano również słowami. Wszystkie te wersje można zawsze rozszerzyć do 5, a nawet 6 elementów i wszystkie są godne polecenia...

obrazek
Quoridor
Wyścigi po labiryntach,
Na pierwszy rzut oka \"quoridor\" wydaje się prościutką gierką, ale już po paru partiach ze zdumieniem odkrywamy, że jej strategia i taktyka jest zaskakująco głęboka i bogata. Stwierdzamy, że nie ma prostego sposobu na wygrywanie - wszystko zależy od konkretnej pozycji. Świetna rozrywka dla wielbicieli przyjemnego łamania głowy. Jedna z lepszych gier logicznych ostatnich lat.

obrazek
Hex
Bogata przeszłość,
Grę zaprojektował w 1942r. Piet Hein - architekt i poeta. Hex to gra o niezwykle prostych zasadach i niezwykle bogatej strategii, która mimo wielkiego zainteresowania matematyków nigdy nie została dokładnie sformułowana. W latach 50-tych \"hex\" był bardzo popularny - w gazetach ukazywały się łamigłówki oparte na tej grze, konstruowano nawet maszyny w nią grające. To świetna zabawa dla wszystkich, mogą w nią grać nawet 5-latki, a dorośli znajdą tu pole popisu dla swego intelektu.

obrazek
Othello (stare)
Prawie klasyka,
Othello to współczesna wersja XIX wiecznej gry \"reversi\", różniąca się od pierwowzoru dwoma szczegółami. W tą grę rozgrywa się od roku 1977 mistrzostwa świata, a od 2003 mistrzostwa Polski. Strategia i taktyka \"othello\" dorównuje szachom, choć reguły ma zdecydowanie prostsze. Gra wciąga niemal od razu, choć jest totalnie abstrakcyjna. Dla miłośników gier logicznych - pozycja obowiązkowa.

obrazek
Dżungla
Prostsze szachy.,
Dżungla nie wywodzi się z dawnych form szachów chińskich. To współczesna gra, której zasady oparto o te dawne formy szachów. Nie umniejsza to faktu, że jest to gra ujmująca i ciekawa. Dla początkujących adeptów strategii i taktyki, pozycja godna polecenia. Mimo, że łatwa do obliczeń pod kątem tzw. wyobraźni projekcyjnej, wcale nie prosta. Polecam każdemu, prócz szachistów powyżej I kategorii...