PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika AndrzejK

obrazek
Spirit Island
Kooperacja na piątkę!,

Spirit Island to gra, w której wcielamy się w duchy wyspy, mając za zadanie wspólnie obronić jej środowisko naturalne i tubylców przed skutkami jej kolonizacji ze strony jednej z europejskich potęg. Jest to kooperacyjna eurogra, polegająca na kontroli obszarów i budowie talii, bazująca na minimalnej losowości i maksymalnym planowaniu, której każda tura przypomina rozwiązywanie zagadki logicznej składającej się z mocy Twojego ducha, mocy duchów należących do innych graczy i wiedzy o tym, co w danej turze planują zrobić kolonizatorzy. Jak na grę tego typu, jest szalenie tematyczna: grafiki, wykonanie mapy, karty, ikony, figurki kolonizatorów czy moce duchów zgodne w działaniu z mechaniką gry to tylko niektóre elementy, które wciągną Cię w świat Spirit Island i pomogą poczuć, że naprawdę bronisz swojej wyspy i jej mieszkańców, próbując zniszczyć kolonizatorów lub przestraszyć ich tak bardzo, że sami zdecydują się odpłynąć.

Każda rozrywka posiada wiele zmiennych elementów, poczynając od wyboru jednego z ośmiu bardzo różniących się od siebie duchów, przez różną mapę wyspy, różne warunki startowe, różne efekty zanieczyszczenia wyspy (blighted island cards), różne zdolności kolonizatorów (w zależności od wybranego przeciwnika i poziomu trudności), różny zestaw i sposób dokonywania przez nich eksploracji, bardzo różnorodne i liczne karty mocy duchów z których budujemy talię czy różne efekty kart strachu. Wszystko to powoduje, że po sześciu rozgrywkach nie miałem dwóch podobnych do siebie gier i uważam, że w przyszłości regrywalność Spirit Island nadal będzie wysoka.

Zasad gry jest sporo, ale są one intuicyjne i bardzo dobrze wyłożone w instrukcji a w ich opanowaniu pomagają również karty pomocy leżące przed każdym graczem podczas rozgrywki. Gra już na poziomie trudności 0 jest wymagająca, na wyższych robi się trudna i wymaga pełnej współpracy pomiędzy graczami, ale i satysfakcja ze zwycięstwa jest wtedy znacznie większa. Grałem w nią solo, na dwóch i trzech graczy i wszystkie te zakresy gra obsługuje bardzo dobrze, nie wydłużając się znacznie, choć wspólne podjęcie decyzji nad kolejną turą trwa dłużej na trzech graczy z uwagi na dodatkowe opcje. Grając w 3 osoby, czas gry o pół godziny przekroczył podane na pudełku dwie godziny, ale podczas gry kompletnie się tego nie czuje, bo jest ona wciągająca, tematyczna i zapewnia sporo dobrej zabawy. Gra nie cierpi na tzw. „syndrom gracza alfa”, nie pozwalając innym graczom decydować o przebiegu Twojej tury, co bywa problemem innych gier kooperacyjnych.

Pomimo, że różnorodności w podstawowej grze jest sporo, gorąco polecam również dodatek „Branch & Claw”, który poza zwiększeniem ilości znanych już elementów gry wprowadza tematyczne wydarzenia (eventy) które znacznie wzbogacają rozgrywkę, wprowadzając do niej drobny element niepewności. Jak dla mnie, powoduje znaczne ubogacenie gry bez utrudnienia jej mechaniki, co sprawdza się doskonale i podnosi moją ocenę Spirit Island z 4,5/5 (bez dodatku) do 5/5 (z dodatkiem).


obrazek
Delve
Bardzo przyjemna gra, idealny czas grania,świetny tile placement,
Zostaliśmy z Żoną miło zaskoczeni przez to średniej wielkości pudełko :)

Gra jest dość prostym tile placementem ale nie banalnym. W turze dokładamy kafelek i ewentualnie swojego pionka (fajne pionki z naklejkami). Następnie jeżeli zamykamy pokój albo korytarz jest on rozpatrywany.

1. Jeżeli nie ma przeciwników w tym pokoju to ciągniemy kartę encounter. I tu jest jedna z fajniejszych rzeczy w grze - ktoś nam czyta kartę a my decydujemy się na jedną z 2 możliwych "akcji" do wykonania. Ale ale, nie znamy rezultatu :) Można ocenić co będziemy robić ale zawsze możemy być zaskoczeni :) Taki lekki story telling. Działa to świetnie, są fajne wybory i ciekawe nagrody :)

2. Jeżeli mamy przeciwnika w pokoju to odsłaniamy nasze pionki (które mają różną siłę, jest ich 5 i kładziemy je zakryte) i "bijemy" się z przeciwnikami. Polega to na rzucaniu kostkami, są ich trzy rodzaje i każda ma coś innego. Ten kto zbierze więcej siły wygrywa i zbiera wszystkie treasures i połowe złota, druga osoba połowe pozostałego złota a trzecia połowe pozostałej połowy :P Działa to szybko i sprawnie.

Generalnie gra naprawde daje sporo frajdy, jak ktoś lubi carcassonne to napewno mu przypasuje. Jeżeli nie, to też mocno polecam spróbować bo pomimo że podobne do starego dobrego carcassone to są dość spore różnice :)

Idealna gra na zamknięcie wieczoru :)

Polecam


obrazek
Food Chain Magnate
Ciężkie, dobre euro,
Tak jak w krótkim podsumowaniu - ta gra jest ciężka i nie da się temu zaprzeczyć :) Również napis na pudełku nie kłamie "100% dice free" - w grze nie ma ani krzty losowości oprócz ustawienia początkowego jeżeli chodzi o mapę.

Paradoksalnie, jedyny losowy element daje naprawde porządną regrywalność :) Od planszy zależy tak naprawde wszystko: gdzie postawimy naszą restaurację, gdzie nasze reklamy i jak bardzo będą one skuteczne, gdzie przyjdą ludzie jeść a nawet jak dużo produktów będziemy w stanie kupić :)

Gra jest naprawde porządna ale ma jedną wadę (nie będzie to wada dla wszystkich, np. dla mnie). Można się zagapić i pozwolić graczowi odskoczyć, a my będziemy mieli problem żeby go dogonić.

Dodatkowo polecam pierwsze kilka gier rozegrać bez milestone'a "first to have 100$". U nas przeważnie wygrywa osoba która ma ten cel a mi się wydaje że nie wymyśliliśmy jeszcze dobrej strategii żeby taką osobę dogonić ;)

Gra dobrze działa na każdą ilość osób, myślę że 4 osoby to będzie ideał :)

Podsumowując - gra warta świeczki i czasu nad nią spędzonego :)


obrazek
Orleans
Wyjątkowo przyjemna ,
W orleans chciałem zagrać od Essen 2014, czyli de facto od momentu ukazania się gry na rynku.
Dopiero w ostatnich tygodniach udało mi się w końcu zagrać i szok, gra jest mega. Oczywiście od razu kupiłem. Sedno gry, czyli bag building jest bardzo przyjemną mechaniką, a samo losowanie workerów z worka i układanie ich na akcjach daje sporo frajdy. Dodatkowo mamy tutaj ciekawą planszę i surowe, różne tory i sporo budynków - to wszystko zapewnia fajną regrywalność:)

Polecam !


obrazek
Namiestnik
cztery z minusem,
Namiestnik to dośćspecyficzna gra. Mamy tutaj licytację która działa w dość specyficzny sposób (bez przebijania, mamy trzy podejścia i jak nic nie kupimy to mamy jedynie bonus, bez karty). Mamy też dość mocno ograniczoną liczbę kart na ręce z których budujemy naszą piramidę.

Mamy w końcu też karty, te dzielą się na dwie kategorie, karty praw i karty pozostałe. Z pozostałych budujemy piramidę odpalają coraz to lepsze zdolności (czy wyżej karta w piramidzie tym lepszy bonus). Mamy też karty praw czyli jednorazowe lub długotrwałe bonusy.

Gra jest dość fajna ale po 2, 3 rozgrywkach jakośc do niej nie chcemy za bardzo wracać, nie wiadomo czemu. Wszystkie mechanizmy działają tutaj poprawnie ale cośsię do końca klei w całość:)

Przede wszystkim polecam zagrać ponieważ jest to gra dość specyficzna :)


obrazek
Zaginione dziedzictwo - Przybysz
Świetna Szybka gra ! :) ,
Grę (a w sumie wszystkie cztery polskie części) kupiłem między innymi dlatego że jest tania :)

Dodatkowo czytałem że jest lepsza od listu miłosnego który nie jest zły ale nie powala. Szukałem czegoś podobnego ale lepszego :)

I gra naprawde spełnia moje oczekiwania ! Mamy tutaj ledwo 16 kart (plus pomoc) a rozgrywka jest naprawde dobra.

Nie dość że gra działa bardzo dobrze na dwie osoby i wywołuje dużą ilość uśmieszków, jest krótka ale co najważniejsze - daje masę przyjemności samego grania !

Ma też bardzo ciekawy warunek końcowy, mianowicie trzeba znaleźć statek który się rozbił na naszych ziemiach a dokonuje się tego szukając w kartach przeciwników (tak, ten statek może być zarówno na ręce przeciwnika albo na stole, zakryty) albo w ruinach które są dodawane w ciągu gry (max 3), modyfikowane i tasowane.

Naprawde polecam, dobrze też działa \"zmieszanie\" dwóch talii z pierwszej kroniki, nie dość że możemy grać na 6 osób to pojawiają się nowe możliwości kombinowania :)

Polecam tak naprawde każdemu chyba że ktoś naprawde nie lubi tego typu gier ;)


obrazek
Roll for the Galaxy (edycja angielska)
Porządna gra, pięknie wykonana i grywalna !,
W race for to galaxy nie grałem, przyznaje się bez bicia.

Roll zainteresował mnie kostkami, jako że lubię tą mechanikę. I się nie zawiodłem ! :)

Gra jest bardzo dobrze wykonana, nie można się przyczepić do wielu. Jedyne co na pierwszy rzut oka widać to niezbyt ładne znaczniki punktów zwycięstwa (na szczęście można wygrać w ogóle ich nie zyskując) i dość cienkie plansze gracza, to mogła by być też tektura.

Sama gra polega na układaniu swojego tableau, mamy tam zarówno developmenty jak i planety. Wartym wspomnienia jest to, że developmentów jest 55, tyle ile kafelków i każdy jest inny. Schemat jest prosty, to co nam dadzą kostki plus skille które pozwalają nam przerzucać i modyfikować kości, i co mi się bardzo podoba, tych skilli jest sporo i mamy całkiem dobrą kontrolę nad kostkami :)

Dodatkowo jest fajny bajer w stylu - każdy wybiera jedną z 5 akcji i te których nikt nie wybierze w ogole się nie odbywają a kostki przechodzą na następną rundę, te nieużyte :)

Gra jest dość szybka, da się w 3-4 osoby zagrać w godzinkę :) Daje jednak 4 a nie 5 bo jest tutaj mało interakcji niestety. Choć tak jedyna, czyli zgadywanie co wymyśli przeciwnik żeby na tym skorzystać, jest całkiem przyjemna :)


obrazek
Forbidden Stars
Genialna strategia, następca Starcrafta!!,
Tak, ta gra w 1000% zastępuje starcrafta. W końcu nie trzeba wydawać dwa razy większej kwoty żeby pograć w naprawde dobrą gre :)

A dlaczego zastępuje?

- ładniejsze grafiki
- ładniejsze figurki (Dużo ładniejsze)
- prostsza (ale lepsza) walka
- dużo ciekawsze układanie mapy

I pewnie kilka innych :)

Jedyny \"minus\" który może się nasunąć to warunki zwycięstwa. Jedyne co musimy zrobić to zdobyc tyle objective tokenów ilu jest przeciwników. Ale to jedyne zmienia się w mega trudne. Po kilku rozgrywkach stwierdzam że to nie jest żaden minus :)

A co do samej gry:

Jest naprawde dobrą, bardzo dobrą grą jeżeli nie genialną. Wspaniałe doznania graficzne, duży element strategii i taktyki, lekka doza losowości (kostki) ale można to naprawde porządnie kontrolować.

Jeżeli ktoś lubi cięższe gry i warhamerra - must buy
jeżeli ktoś lubi warhammera - must buy
jeżeli ktoś lubi strategie - must buy
jeżeli ktoś nie lubi takich gier - niech zagra bo całkiem prawdopodobne że to też będzie must buy :)

Chciałem też obalić jeden z głównych zarzutów - downtime. Oczywiście jest, nie da się zrobić takiej gry bez downtime\'u ale zarzutem było to że długo czekamy aż ktoś skończy walkę. Ale kurcze, raz że bardzo dobrze się ogląda cudze walki, bo widzimy co ma przeciwnik i jakie ma karty a jak potrzebujemy to np. wybieramy nasze upgrade\'y bądź planujemy. To naprawde nie jest minus :)

Naprawde polecam tą grę, warto mieć ją u siebie na półce.
Dodam też że na 2 osoby równie dobrze działa :D


obrazek
La Granja (2nd edition - edycja angielska)
Świeży powiew w świecie euro.,
Na początku podszedłem do tej gry jak do zwykłego euro, idź tam, zdobądź to, wyprodukuj i przerób na punkty. Ale ale ... po obejrzeniu recenzji stwierdziłem że jest tutaj fajny powiew świeżości, coś czego w sumie jeszcze nie było. Zdecydowałem się kupić grę (nawet w planszomanii :D). Po instrukcji (która jest całkiem dobrze napisana, nie ma zbyt wielu wątpliwości po jej przeczytaniu) stwierdziłem że to może być naprawde dobra gra :)

Po pierwszej rozgrywce chciałem następnej, i następnej ... zawsze kiedy wybieramy gry do grania myślę o la granji :)

Mamy tutaj całkiem unikatowy mix rzucania koścmi, kart które można wykorzystywać na 4 różne sposoby, wyścigu do punktów, różnych ścieżek rozwoju i producji/przerobu/punktów. Plus całkiem sporo możliwości kombinowania, naprawde sporo.

Gra tak naprawde opeira się na kartach, każda z nich może być wykorzystana jako upgrade (66 różnych upgradeów!!), jako farm extension (więcej dostarczania surowców na targ, miejsca na świnie lub więcej kasy co runde) jako pole (więcej nam rośnie) albo jako zamówienie. Jest tutaj sporo wyborów, jakie wybrać skille, jaki silnik ułożyć, które budynki zaopatrywać w surowce (daje nam to potem różne bonusy na całą grę), które akcje wybrać itp itd.

Każdy kto lubi średnio ciężkie euro powinien być zadowolony. Jest tutaj troche negatywnej interakcji (strącanie meepli przeciwników z targu za które dostajemy punkty co turę) ale to też naprawde dobrze działą :)

A temat - farma na majorce, jest całkiem dobrze upchany w tej grze :)



obrazek
Keyflower
Tak naprawde 4 z minusem ;),
Hmm gra jest specyficzna, grałem raz i chętnie zagram jeszcze raz ale ...

- gra jest sucha, polega w sumie na optymalizacja (jak większość gier ;))
- ma ciekawy, nawet troche nowatorski mechanizm
- jest jak dla mnie troche za długa
- w grze robimy w sumie cały czas to samo, tylko że na coraz to lepszych budynkach
- jest duuuża dawka interakcji, to jest napewno plus :)
- jest od 2 do 6 graczy, i nie czuje raczej że przy pełnym składzie down time będzie zabijać
- ma dodatki :)

Wydaje mi się że gra jest na tyle specyficzna że każdy powinien zagrać zanim kupi. Ja napewno kiedyś jeszcze zagrać żeby się przekonać czy uda się niektóre minusy przekuć na plusy :)

Ale z czystym sercem nie moge polecić niestety tej gry


obrazek
Impulse
Dla miłośników combowania ;),
4x, w bardzo dużym skrócie :) Takie na niecałą godzinkę, przy max 4 graczach.

I o dziwo czuć tutaj te 4 x, jest exploracja, exterminacja, jest zbieranie surowców. Jedyne co może mniej czuć to expand. Raczej będziemy latać po \"mapie\" i korzystać z tego co tam jest niż się tam osiadać :)

Sama mapa jest kartami, bardzo ciekawe rozwiązani :) Generalnie wszystko pracie tu jest kartami. Polecam koszulki bo niestety karty nie są cudownej jakości. Mayday standard (cienkie) pasują a wszystko mieści się do pudła :)

W grze jest 10 akcji, dość sporo ale nie ma akcji dodanych na siłę. Prawie połowa daje nam możliwość zbierania punktów co jest plusem. Karty,a więc akcję, dochodzą losowo na rękę ale mamy akcje które pomogą temu zaradzić. Generalnie losowość tu nie przeszkadza :)

Mamy oczywiścię walkę, dość oryginalnie rozwiązaną, i które się oczywiścię opłaca :) Jak nam karty na budowanie jednostek nie podejdą to lecimy w surowce i je sprzedajemy - tez za punkty

Wybaczcie że ta notka jest troche chaotyczna ale ciężko tak naprawdę opisać tą gre, po prostu jak lubicie space theme, kombowanie i 4x to będziecie zadowoleni :) Jedyne co to instrukcja troche kuleje ale w razie czego mamy kochane bgg ... :)

Polecam choć gra jest dość specyficzna ;)


obrazek
Clash of Cultures
Genialna :),
Tak, ta gra jest genialna.

4x w starożytności, oddech dla wielu którym przejadł się kosmos.

Gra nie jest łatwa. Jest tu pole dla popisu dla wszystkich którzy lubia wyciskanie z akcji maximum :) Mamy dodatkowo wolny handlem między graczami (czyli dodatkowy aspekt - kminienie nad planszą z graczami i przeciwko :)) i ciekawą walkę (nie trafiamy tym razem na 5,6, lub na 6 ;))

Oczywiście masa figurek (w tym cudowne miasta składające się z max. 5 elementów ! :)), statków, osadników. Grafiki na kafelkach nie porywają ale są poprawne. Karty akcji, achievementów oraz eventy też są w tej grze dobrze dobrane.

Sama gra trwa ok 3 godzin (albo 4, przy 4 myślących graczach :)) co, jak na 4x, nie jest długim czasem. Niestety czasami trzeba poczekać na swoją turę.

W grze zastosowano również ciekawy system \"humoru miast\", każde może być happy, neutral lub angry. Powoduje to plusy przy zbieraniu i budowaniu (w przypadku happy) oraz podobne minusy w przypadku angry.

Jeżeli ktoś lubi 4x, odpowiada mu okres historyczny to jak najbardziej polecam :)



obrazek
Clash of Cultures Civilizations Expansion
Must have !,
Tak, dokładnie, to jest must have :)

Nie wiem skąd ostatnio planszomania zdobyła ten dodatek ale chwała im za to ! :) Mimo że nie jest najtańszy jak na dodatek to naprawde polecam.

Podstawowa gra, mimo że świetna, mogła się wydawać powtarzalna po jakimś czasie. Ten dodatek naprawde to zmienia.

Nie dość że mamy 14 cywilizacji to każda z nich ma po 3 liderów !!

Dodatkowo mamy 3 nowe elementy miast, miasta już nie będą się wyglądać tak samo :)

No i w końcu słonie (i kawaleria) o które był taki krzyk :) (są na okładce a ich tak naprawde w grze nie ma ;))

Podoba mi się bardzo że różne, czasami dziwne mechaniki są fabularnie w instrukcji wytłumaczone. Wielki plus za to.

Mamy jeszcze piratów którzy potrafią troche popsuć szyki. No i oczywiście kilka nowych kart, nowe startowe kafelki dla niektórych nacji i mega grube naklejki na kafelki, aby pamiętać o piratach ;)

Jeżeli macie Clash Of Cultures to naprawde zamawiajcie to jak najszybciej, nie będziecie zawiedzeni :) !


obrazek
Szklany szlak
Genialne Euro :),
Dokładnie jak w podsumowaniu, genialna gra :)

A polega ona na tym, że:

mamy 15 kart, Każda karta ma 2 akcję, przed każdą rundą wybieramy 5 (karty to akcje możliwe do wykonania). Na początku każdej rundy każdy w tajemnicy wykłada kartę przed sobą. Następnie po kolei:

1. pierwsza osoba odkrywa kartę i wykonuje akcję
2. druga osoba robi to samo

Ale :)

Jeżeli ktoś ma na ręce kartę tą samą co karta zakryta pierwszej osoby to wykłada ją koło swojej planszy. Jeżeli karta zakryta to była nasza karta to możemy wykonać tylko jedną akcję z karty. Wykonuje ją również osoba która taką kartę miała na ręce. Jeżeli jednak tylko my mamy taką kartę wykonujemy obie opcję.

Dodatkowo mamy drugi smaczek w grze - koło produkcji.

Świetny pomysł, pozwala kontrolować produkcję w pełnym wymiarze.

dodatkowe zalety:

- 3 typy budynków, po 30 każdego - duuużo kombienia i regrywalności :)
- świetne wydanie
- dobra instrukcja
- niewielkie pudło
- no i cena :)
- fajny wariant na 2 graczy (inaczej wykładamy karty)

minusy:

- czasami ciężko przewidzieć co zrobi przeciwnik no ale to też trzeba właśnie pokombinować. To w sumie taki +/- :)

POLECAM KAŻDEMU ! ;)

aha, i bardzo fajne grafiki ;)


obrazek
Ucieczka: Świątynia Zagłady
Świetna, lekka gra,
Nie będe pisać wiele, moi poprzednicy już napisali w sumie wszystko co można o tej grze powiedzieć.

Dobrze wydana, ciekawa gra kooperacyjna. Dla lekkiej rozgrywki, pokazania nowym osobom co to są nowoczesne planszówki jest idealna. Ale chciałem napisać o jednym.

Dodatki:

Podejrzewam że pojawią się wkrótce dodatki i do polskiej wersji, choć sama gra jest niezależna językowo.

Nie mniej jednak jeżeli się pojawią to gorąco je polecam :) Wtedy gra jest jeszcze ciekawsza ;)


obrazek
Descent: Cień Nerekhall
Świetny dodatek,
UWAGA - moja recenzja może być bardzo subiektywna jako że uwielbiam descenta ;)

Ale wracając do samego dodatku:

- mamy nową kampanię, chyba najlepszą ze wszystkich trzech. Must have jeżeli lubicie descenta
- mamy 4 nowych bohaterów - są ciekawi
- mamy nowe klasy - też są bardzo ciekawe ;)
- nowe potwory - świetne :) i bardzo pomysłowe (zarówno jak i figurki jak i modele)
- kafelki - tutaj zmienia się troche \"otoczenie\", mianowicie akcja dzieje się w mieście oraz w kanałach. Oczywiście są łączniki więć połączenie tych kafelków ze starymi to nie problem. No i te kafelki są naprawde ładne !! :)

Plus więcej wszystkiego więc jeżeli lubisz descenta to nie ma się co zastanawiac ;)
Polecam bardzo :)


obrazek
Railways of Europe (2017 edition)
Porządnie zaprojektowana,
Ja moge powiedzieć niewiele więcej jak Iguana, świetna mapa :) Podobno tworzyli ją przez przeszło rok i jestem nawet skłonny w to uwierzyć, naprawde jest ciekawa. Idealna wręcz na 4-4 - 5 osób, w mniej trzeba grać w meksyk :) No i miesci się do pudła z podstawki !! :)

Polecam ;)


obrazek
Fresco: The Bishop's Favor
Można kupić :),
Dodatek wprowadza niewiele (z resztą widać po opisie angielskim).

Podczas przygotowania kładziemy kafelki zakryte na kafelkach do odmalowania, odmalowywując kafelek na którym stoi bishop dostajemy bonus z tego kafelka.

Dość ciekawem, wprowadza więcej strategii, można ciekawie zaplanować :)


obrazek
Fresco: The Scroll
Fajny ale ...,
Dziwny dodatek.

Nie ma w wiele, zarówno jak i zasad jak i tektury.

Sam w sobie wprowadza fajne bonusy do punktowania, wcześniej ich nie było.

Niestety przeraża cena :/ powinien kosztować połowę ale pewnie wydawca narzuca taką cenę więc chyba trzeba przeboleć ... jeżeli ktoś potrzebuje :)



obrazek
Fresco: Expansion Modules 8, 9 and 10
Świetny :),
Bardzo dobry dodatek, nie wiem czy najlepszy.

1. Dzwony - podczas gry mamy do kupienia dodatkowo dzwony. Ten kto kupi ich najwięcej dostaje dodatkowe punkty, jest dodatkowa punktacja na koniec gry. Same dzwony można kupować na raty (dosłownie :)) - wprowadza jeszcze jedną warstwę strategii.

2. Ściana fresco (The Wall Fresco) - extra, trzeba raczej grać z tym dodatkiem jeżeli gramy jeszcze z dzwonami. Mamy dodatkową ściane do odmalowania :) ale dzięki temu zarabiamy podstawowe składniki plus liczą się one do bihop requests.

Bardzo przyjemnie gra się z tym dodatkiem

3.The Medico - nie grałem, czytałem zasady tylko ;) Ale zapowiada się ciekawie, będzie dość mocno zmieniał grę. Panująca plaga może nam pozarażać pracowników, wtedy stają się mniej efektywni. Wygląda na spore utrudnienie, więc polecałbym go dla prawdziwych wyjadaczy fresco :)


obrazek
Takenoko (edycja polska)
Bardzo przyjemna gra,
Tak jak w podsumowaniu, bardzo przyjemna gra.

Posiada niewiele zasad, myślę że będzie bardzo dobra do wprowadzania nowych osób w świat planszówek. Ukryte cele zapewniają dodatkową zabawę.

Wykonanie - piękne :) Naprawde cieszy oko i wiemy za co placimy. Układanie bambusów ma jednak wade - czasami się przewracają więc trzeba uważac ;)

Z tego co wiem dobrze chodzi w każdej konfiguracji osób więc z tym też nie ma problemu.

Jeżeli miałbym szukać wad to może ewentualnie fakt że gra jest prosta, po iluś tam rozgrywkach może się wydawać wtórna (ale tylko wtedy jak naprawde ją porządnie ogracie plus gracie też w inne gry i jesteście coraz bardziej doświadczeni w te klocki ;))

Generalnie - polecam bardzo :)


obrazek
Osadnicy: Narodziny Imperium
Świetna gra :),
Jak widać jest już wiele ocen, głównie pozytywnych :)

Ja chciałbym napisać coś innego. Chodzi mi o fakt, że gra sprawia niesamowitą przyjemność z grania. Jest w sumie niewiele takich gier gdzie myśl o rozgrywce powoduje szczerego banana na twarzy :)

To naprawde jest wielka zaleta tej gry.

Dodatkowym plusem jest napewno zróżnicowanie frakcji, każdą gra się inaczej :)

Z minusów (ale niewielkich) to może ewntualnie mały tekst na kartach, kilku moich znajomych mi na to zwróciło uwagę.

No i jest to jednak karcianka więc los może popsuć szyki, ale zdarzyło się to naprawde małą ilość razy :)



obrazek
Zamki Burgundii (wydanie europejskie)
Genialna ! ,
naprawde genialna gra :) nie jest przesadnie skomplikowana, świetnie chodzi na 2 i trzy osoby, na 4 też ale gracze powinni już znać gre.

A sama gra polega na budowaniu swoich ziemi, różnymi budynkami, portami, zbieraniu bonusów i kombowaniu. Kombosy są bardzo przyjemne no i dzięki nim można zebrać sporo punktów.

Dodatkowo wiele plansz graczy zapewnia dużą regrywalność :)

Polecam każdemu :)


obrazek
Rekiny Biznesu
Ciężko powiedziec,
Od razu napiszę że bazuję swoją notkę na rozgrywkach na 2 graczy.

Więc tak, generalnie da się grać, jak najbardziej :) Ale jest tutaj licytacja która jednak w grach 2 osobowych nie działa jakoś specjalnie (chyba że jest wzmocniona ciekawymi mechanizmami, tu jednak jest to typowa licytacja).

Sama gra jest przyjemna, choć dawno u nas na stole nie wylądowała.
Można grać jako gre imprezową, jest łatwa do wytłumaczenia :)

Sama rozgrywka opiera się na licytowaniu kart które uznamy za wartościowe dla punktów czy rozwoju. Mamy lokacje generujące przychód, karty przynoszące punkty, oraz różne typy kart ze specjanymi zdolnościami. Podobno z dodatkiem jest wiele lepsza :)

Ale jeżeli ktoś lubi gry z ciekawą, rysunkową grafiką, z licytacją i będzie miał np. 4 graczy do grania to można taką gre polecić :)


obrazek
Piwne Imperium
Nie polecam ;),
Grałem (niestety ;)) kilka dni temu w tą gre ... hmm nie dokończyliśmy nawet partii.

Gra nie jest lekka, trzeba się troche nakombinować. Ale niestety robimy tak naprawdę to samo cały czas. Gdyby nie ulepszanie sprzętu to już naprawde było by to samo non stop.

Niestety największym minusem jest to że gra jest bardzo cienno wydrukowana, niewiele widać i trzeba się przypatrywać. To powoduje ze po 2 turach byliśmy po prostu zmęczeni rozgrywką, nie przez jej skomplikowanie tylko przez ciągłe wypatrywanie co to za żeton :)

Dodatkowo żetony jak i inne ważne informacje są bardzo małe a to dodatkowo potęguje odczucie zmęczenia.

Sama gra jest jednak ciekawa, samo wykonanie jest na niezły poziomie, plansze są lakierowane co znów jest jednak minusem bo światło się bardzo odbija od nich. Choć mogły by być troche mniejsze

Grafiki nie są złe (choć moi współgracze uważali co innego:P), grafik miał pomysł :)

jest jeszcze drewno, mnóstwo drewna, wszystko tu jest kosteczkami ;) Nie przeszkadza ale może się mylić bo jest kilka rodzajów surowców.

Zastosowano również kilka ciekawych mechanizów zbierania plonów, zapewniania temperatury budynkow ...


Ale to wszystko niestety jakoś nie działa tak jak pewnie twórcy myśleli że będzie działało. W grze w sumie robimy praktycznie to samo więc jest po prostu nudna. Już chyba lepiej byłoby sprawdzić drugą gre twórców, dice brewing ;)

Pozdrawiam



obrazek
Carcassonne Big Box 5
Świetny :),
Krótko mówiąc - za tą cene nie znajdziecie lepszej okazji !

A dłużej - mnogość dodatków, również 2 niedostępnych na polskim rynku, fajna wypraska (choć pudło może troche za duże), różowe i fioletowe meeple i jedna duża instrukcja (a nie 5 różnych) :) No i cena !! która jest świetna :) Polecam wszystkim :)


obrazek
Alchemists
Polecan lubiącym dedukcję,
Gra zasługuje na 4,5 ;) Jest dość wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju. Chodzi o mechanike dedukcji :) Polecam spróbować. Klimat świetny, wykonanie również, nie ma się do czego przyczepić :) Grafiki również na bardzo dobrym poziomie (Artysta od Dungeon Lords i Dungeon Petz). No i bardzo przyjemna interakcja jak na euro...

Polecam:)


obrazek
Castles of Mad King Ludwig (uszkodzony)
Budowanie zamków,
Bardzo przyjemna gra, niektórzy twierdzą że lepsza od suburbii :) Dla mnie również, więc jeżeli lubisz suburbię i klimaty budowania zamku to gra jest dla Ciebie :) Wykonanie na przyzwoitym poziomie.



obrazek
Dungeon Lords: Happy Anniversary
Super ! :),
Posiadam co prawda wersję z kickstartera ale zawartość jest chyba ta sama.

Podstawowa gra jest świetna, z dodatkiem jeszcze lepsza (ale trudniejsza).

A tutaj mamy wydanie naprawde exclusive, metalowe monety, lepsze znaczniki, świetna wypraska, dodatkowe karty, instrukcja nigdy wczesniej nie drukowana ... jeżeli ktoś lubi tą gre to naprawde warto wydać tą kasę ! :)


obrazek
Pandemia: Na krawędzi
Bardzo dobry, trudny dodatek,
Dodatek jest dla osób którym znudziła się już podstawowa rozgrywka. Wprowadza kilka trybów w tym bioterrorystę (coś jak Mr. Jack lub listy z Whitechapel). Gra staje się trudniejsza a pomieszanie wszystkich trybów to generalnie samobójstwo :D

Dodatkowo dostajemy genialną wypraskę, chyba jedną z najlepszych :)

Polecam lubiącym suburbię, jako odświeżenie. Niestety są też minusy polskiej edycji, nowe znaczniki wyleczonej choroby i pionki są plastikowe (podstawka ma drewniane), dodatkowo jest jeden błąd na karcie ale to chyba jedyne minusy :)


obrazek
Theseus: Bots
Must have :),
Jeżeli lubisz tezeusza to musisz mieć ten dodatek :) Bardzo dobre wydanie ale karty do koszulek. Dodatkowo graficznie i kolorystycznie to chyba najładniejsza z armii ;)

Botami ciężko wygrać, mają jedną kartę do kontroli ruchu swoich pionków ale za to mają sporo kart które są naprawde mocne i mogą porządnie pokrzyżować szyki przeciwnikom.

Minusy ? hmm kiepskiej jakości karty ale to chyba wszytko :) Dodatek tani a nie ma wcale tak mało w pudle, jest chociażby dodatkowy sektor a nie żadna nakładka za co chwała portalowi :)


obrazek
Robinson Crusoe: przygoda na przeklętej wyspie - edycja Gra Roku
Przygoda ... taka sobie,
Hmm niby gra roku, wykonanie super (oprócz kawałka panszy który wali po oczach pikselami ;-)), fajne znaczniki, ładne kostki, dobre wykonanie to nie znalazłem w sumie w tej grze nic co by mnie zachęciło do grania w nią jeszcze raz. Jest to kooperacja więc jak ktoś takie lubi to pewnie mu się spodoba. Kilka mechanik ładnie połączonych ale to w sumie wszystko.

Jest na szczeście dość klimatyczna ;)

Dla mnie, jest wiele lepszych gier


obrazek
Quarriors! Quarmageddon
Świetny dodatek :),
Bardzo fajny dodatek, szczególnie dla osób które mają pierwszych quarriorsów, w metalowym pudle. Tutaj dostajemy świetną wypraskę która bardzo przyśpiesza setup :) No i oczywiście sporo nowych kostek i kart. Polecam każdemu :)

obrazek
Castle Panic: The Wizard's Tower
Urozmaica rozgrywkę,
Polecam każdemu, wprowadza nowe karty które mocno pomagają ale też i nowe potwory które przeszkadzają, w związku z czym jest jeszcze bardziej emocjonująco :)

Cena mogła by być oczywiście mniejsza ale .... tak jest zawsze :)

Generalnie polecam :)