GRY LOGICZNE
TacTiki
Innowacyjna taktyczna gra dwuosobowa z silnym akcentem pamięciowym
Produkt na zamówienie: realizacja pod warunkiem dostępności u dostawcy.
Podstawowe informacje:
liczba graczy: 2
wiek: od 12 lat
czas gry: od 30 do 30 min.
wydawca: Drawlab Entertainment (2022)
projektant: Gábor Incze
wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska
Opis w serwisie BGG
Opis
Tactics and planning are the lifeblood of this game, which will fascinate and attract players from all over the world - all securely packed in a mysterious box!.
Make your way to the opposite side of the board and build a TAC or TIKI statue with 5 of your pieces on one of your opponent’s start fields. The first player to build a 5-high statue wins the game! The square, 5x5 board tile is the island where the war of the gods will take place. The first row of fields on opposing sides represent the start fields, while the three rows in the middle make up the battlefield. During the game, you will move and stack multiple pieces on top of each other, forming columns and initiating attacks against your opponent. Because TIKI has started the war, the player controlling TIKI takes the first turn. On your turn, you may either move pieces or reincarnate a defeated piece.
You can move a piece 1 field forward, left, or right, but not backwards or diagonally. Each player’s turn consists of two moves:
1.) One piece can move twice or 2.) Two pieces can each move once. When a piece moves into a field with 1 or more already existing pieces, it is always placed directly on top of the other piece(s). Also, once a piece has reached an opponent’s start field, it may not be moved anymore, neither by you nor by any action of your opponent. Note: If choosing to move on your turn, you must use both of your moves! If there is only 1 move possible, the second move is omitted.
You win the game by being the first player to build a statue of 5 pieces on an opponent’s single start field.
TacTiki to takie szachy, tylko nie masz pojęcia, co jest pionkiem, co wieżą, a co królową. Każdy gracz posiada 10 pionów ponumerowanych od 1 do 5. Dwie sztuki każdego. Na startowych 5 polach układamy po dwa piony w dowolnej kombinacji. Oznacza to setki jak nie tysiące opcji na start. Ważne jest to, że tylko my widzimy, jaką wartość ma dana figurka. Tak samo, przeciwnik widzi tylko swoje numery. Jedyny moment, w którym, widzimy wartość piona przeciwnika następuje, kiedy nasze figurki spotkają się ze sobą na jednym polu. Wtedy następuje walka i niższy pion odpada. (Wyjątek: 1 bije 5).
Plansza to kwadrat 5x5 stąd walki następują ciągle. Dodatkowo zbity pion może wrócić do gry, jeśli poświęci się turę na wstawienie go. Dodaje to dodatkowy schodek w mechanice i kolejny problem, o którym trzeba myśleć. (Zbiłem mu 4 i 1, wstawił teraz ponownie pina na planszę. Czy chcę ryzykować moją trójką, czy może lepiej ruszyć się 5 po drugiej stronie planszy z nadzieją, że nie ma tam drugiej jedynki)?
Pomimo uproszczenia względem wspomnianych szachów (mniejsza plansza, wszystkie piony ruszają się tak samo), myśli mi się tak samo dobrze przy obydwu. Tu i tu muszę mocno pracować mózgiem, by udało mi się wygrać.
TL;DR Naprawdę polecam, Daje dużo zabawy i pobudza głowę do myślenia.