gry planszowe kooperacyjne > Space Alert
GRY KOOPERACYJNE
logo przedmiotu Space Alert

Space Alert

Gra kooperacyjna w której prowadzicie statek kosmiczny

cena:

169.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 1 do 5
wiek: od 12 lat
czas gry: ok. 30 min.

wydawca: Czech Games Edition
projektant: Vlaada Chvatil

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


Space Alert to kooperacyjna gra o przetrwanie. Gracze wcielają się w role członków załogi statku kosmicznego wysłanego w hiperprzestrzeń aby przebadać niebezpieczne obszary Galaktyki.

Statek automatycznie przechodzi przez obszar w ciągu 10 minut, a zadaniem załogi jest jego obrona aż do zakończenia misji. Jeżeli im się uda, statek zbierze bardzo cenne dane na temat nowego obszaru. Jeśli zawiodą ... trzeba będzie wyszkolić nową załogę.

Space Alert to nie jest typowa gra planszowa. Gracze nie rywalizują ze sobą, ale zamiast tego pracują razem aby przezwyciężyć problemy jakie pojawiają się podczas misji. Poziom trudności może zostać wybrany przez graczy na początku. Aby ukończyć najtrudniejszy poziom potrzeba wprawy i dobrej współpracy pomiędzy graczami.

 

Często kupowane razem z Space Alert:



Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2015-09-21 Wreszcie prawdziwa kooperacja, a nie gra solo autor: turin

Jedna z moich ulubionych gier kooperacyjnych (w końcu to Chvatil!). Bardzo szybka, niezwykle oryginalna, opierając się na reagowaniu w czasie rzeczywistym na zagrożenia podawane przez ścieżkę dźwiękową wymaga zupełnie innych umiejętności niż większość gier planszowych, oferując zupełnie nowe doznania. Do tego trademarkowy humor CGE i co najważniejsze, brak syndromu lidera! Nie trzeba się godzinami wzajemnie przekonywać, co trzeba zrobić, trzeba po prostu to zrobić! Dla wielu nie będzie przez to prawdziwą kooperacją, ale mi znacznie bardziej odpowiada i prezentuje bardziej realistyczne, efektywne podejście, gdzie każdy jest odpowiedzialny za swoją działkę.
dodano: 2011-03-25 Coś innego, dla naprawdę zgranej ekipy. autor: madi2000

Space Alert

Sposób recenzji dla nowych (pomiń jeżeli czytałeś/aś już jakąś moją recenzję) v.1.1:
Ze względu na preferowany przeze mnie sposób „przygody” z grami, moje recenzje staram się pisać w sposób, który nie psuje następnej osobie wrażeń z jego/jej „przygody” z grą. Dlatego nie opisuje bezpośrednio samej rozgrywki, zasad gry, czy jej niuansów (których zrozumienie, odkrywanie jest dla mnie częścią „przygody”), co najwyżej towarzyszące jej emocje i wrażenia.
Wymiary podawane są dla osób zainteresowanych zakupem koszulek – foliowaniem itd., traktować je należy jako przybliżone, jakoś jeszcze nie mogę się zmobilizować do wyciągania suwmiarki i mikrometru tylko dla potrzeb recenzji gier.
Scala ocen której używam jest od 0 do 10.

Pierwsze wrażenia:
Na zakup tej gry zdecydowałem się z dwóch powodów. Pierwszym była tematyka gry nawiązująca do kosmicznych podróży, statków, obcych itd. a jest to temat szczególnie miły memu sercu. Po drugie zgodnie z opisem gra umożliwia rozgrywkę jednoosobową co ze względu na chwilowy brak partnerów do gry miało duże znaczenie.
Pudełko o wymiarach 32x23x7,4 cm jest ciężkie, i sprawia wrażenie iż czeka na nas wiele interesujących przedmiotów w środku.

Otwarcie:
Otwarcie pudełka z grą wywołało u mnie wielkie rozczarowanie. Pierwszą rzeczą jaka rzuca się nam w oczy jest polska instrukcja do gry. Instrukcja ta jest tłumaczeniem wersji angielskiej, wydrukowana kartkach A4, skserowanych, złożonych a następnie spiętych spinaczem. Porażka!!! Na szczęście i tak nie miałem nawet zamiaru czytać polskiej wersji językowej (jakoś nie ufam tłumaczom) i zapoznając się z zasadami gry korzystałem tylko i wyłączenie z kolorowej, zawierającej wiele rysunków instrukcji angielskiej. Jednak za wykonanie polskiej wersji instrukcji DUŻY minus. Nie mogę się wypowiedzieć co do jakości tłumaczenia, jednak kiedyś ją przeczytam to postaram się zamieścić informację na ten temat.
Po pierwszym złym wrażeniu związanym z instrukcją reszta elementów gry zamazuje początkowe rozczarowanie. Karty reprezentujące zagrożenia (rozmiar 60x103 – udało się znaleźć pasujące koszulki), scenariusze (niestety nie znalazłem koszulek dostępnych od ręki w potrzebnym rozmiarze. Pozostaje laminowanie lub dbanie wedle preferencji) i karty akcji (rozmiar 40x64 – koszulki mini European (FFS są mniejsze od M.) są wyraźne, ładne graficznie i miłe w dotyku. W pudełku znajduje się kilka plastikowych figurek reprezentujących graczy (lub androidy w wersji gry dla mniejszej ilości osób), rakiety i battlebot’y. Zasoby, punkty obrażeń itd. reprezentowane są kolorowymi drewnianymi sześcianami i walcami.
Plansza główna, oraz elementy pomocnicze oraz dodatkowe żetony wykonane z grubej (1,5mm) tektury z wyraźnym i ładnym nadrukiem.
Ocena 8(6 dla graczy polskojęzycznych) – Dla osób, które kupując grę sugerowały się polską instrukcją możliwy pewien zawód. Znajomość języka angielskiego niezbędną przy interpretowaniu zapisów na kartach zagrożeń, a sama instrukcja w polskiej wersji językowej jest kiepsko wykonana.

Mechanika:
Nauka zasad gry odbywa się w bardzo przemyślany i zaplanowany sposób. Przygoda z grą rozpoczyna się już po przeczytaniu kilku stron kiedy to odbywamy próbne loty z naszą załogą na symulatorze statku kosmicznego. Następnie w miarę opanowywania gry instrukcja wprowadza kolejne elementy rozgrywki tak by gracz miał czas zapoznać się z zasadami gry.
Bardzo interesującym rozwiązaniem jest zastosowanie ścieżki dźwiękowej na dołączonych do gry 2 płytach CD. Gra podzielona jest na dwa etapy. Do pierwszego etapu wykorzystywana jest ścieżka dźwiękowa, która trwa około 10 minut. Podczas tego etapu gracze planują swoje działania zgodnie z informacjami napływającymi z „pokładowego komputera”. W tej fazie przy pierwszych grach panuje rozkoszny chaos, który opanować udaje się dopiero gdy do stołu zasiada naprawdę doświadczony zespół graczy. Podczas etapu drugiego następuje analiza zaplanowanych przez graczy posunięć kiedy to wychodzą wszystkie popełnione przez graczy błędy.
Choć może się wydawać że 16 przygotowanych przez autorów gry ścieżek to mało, zapewniam że losowość pozostałych elementów powoduje iż rozgrywki rzadko są do siebie podobne. Dodatkowo w Internecie można znaleźć freewarowe programy będące generatorami losowych misji.
Wspomnieć należy tu też o możliwości gry dla jednej osoby, gdzie podczas fazy planowania sterowanej ścieżką dźwiękową mamy dostęp do wszystkich kart akcji dla graczy. Gra zmienia się wtedy w logiczną układankę z dość dużym stopniem skomplikowania. Do zaplanowania mamy ruchy postaci, ich działania oraz synchronizację tych działań a wszystko to w ograniczonym czasie kiedy to jesteśmy odrywani od myślenia nowymi komunikatami komputera pokładowego.
Ocena 9 – Bardzo interesujące sposób rozgrywki, dobrze zaplanowana nauka zasad rozgrywki, oraz wiele zabawy dla kilku osób, które będą musiały dostosować się do potrzeb grupy tak by możliwym stało się odniesienie zwycięstwa.

Grywalność:
Początkowe partie przypominały bazar, na którym każdy chce coś kupić, a po 10 minutach się okazywało że każdy został z niczym. Kolejne stawały się bardziej zorganizowane, wyłaniała się linia dowodzenia i każdy zaczynał reagować jak członek jednej załogi. Osobiście uważam grę za bardzo udaną i nie mogę doczekać się kolejnych rozgrywek, kiedy to w końcu uda się zaplanować wszystko tak jak się nam wydaje. A nie by w połowie odkryć że choć plan jest dobry to jego wykonanie jest przesunięte o jedną osobę co powoduje iż w rzeczywistości próbujemy na przykład strzelać przed załadowaniem broni.
Ocena 9 – rewelacyjna gra oparta ściśle o interakcję i komunikację pomiędzy graczami. Tu Nie ma miejsca na nieporozumienia czy błędy. Czas na decyzje jest napięty i jeżeli wszyscy nie będą dawali z siebie maksimum, szanse przeżycia załogi są znikome.

Wykonanie:
Pomijając opisaną już porażkę związaną z polskojęzyczną instrukcją, resztę elementów gry oceniam bardzo dobrze. Zaznaczyć muszę jednak, że kilka razy w czasie rozgrywki pojawił się zarzut, o „ciasności” przestrzeni gry. Gdy w grze brały udział 4 osoby czasem mieliśmy wrażenie że nie ma miejsca na wszystkie ręce, które w danym momencie chcą coś zrobić na planszy. Wydaje się że gra powinna być większa (mieć większe wymiary).
Ocena 8 – Wszystko OK., tylko polską instrukcję trzeba schować i nikomu nie pokazywać.

Wady:
Wady gry wymienił bym w punktach:
- wykonanie polskiej instrukcji do gry;
- brak w pudełku od gry wydzielonych miejsc na jej elementy – konieczność ich rozdzielania przed rozgrywką;
- zderzenia rąk na planszą. Gra zakłada równoczesne działanie wielu osób, co nie zawsze udaje się wygodnie zobrazować na planszy.
Ocena 2 – Żadnej wady nie uznaję za ważną na tyle by informacja o niej pojawiła się w podsumowaniu.

Podsumowanie:
Gra na wieczór gdzie wszyscy mają ochotę wysilić szare komórki i ze sobą współpracować. Przydatny odtwarzacz CD (zalecam laptopa z generatorem misji, lub oryginalnymi ścieżkami (do pobrania ze strony producenta)). Na pewno będzie głośno i wesoło. Osobiście – Bardzo polecam.
Ocean Ogólna 9.
dodano: 2009-12-01 rewelacja, ale dla wszystkich autor: frakmis

To moja 1 gra zakupiona w planszomanii - obiecałem swego czasu recenzję i w końcu poznałem tą grę na tyle, że jestem gotowy podjąć to wyzwanie.

Czemu ją kupiłem?
SA to gra kooperacyjna, gdzie wszyscy muszą sobie pomagać, aby przeżyć . Gra tym różni się od wszystkich innych, że mimo swojej złożonej mechaniki rozgrywka prowadzona jest pod presją czasu (to się zdarza tylko przy prostych grach towarzyskich). Gra jest niesamowita jednakże nie polecam jest początkującym, wymaga bowiem dobrego rozeznania w mechanice zanim rozpocznie się rozgrywkę – tym bardziej, że zasady powinni dobrze znać wszyscy, a nie tylko jedna osoba. Tu nie ma czasu na tłumaczenia, a jeśli jedna osoba przejmie cały stery gra traci klimat (przynajmniej na początku, gdy się ją dopiero poznaje).

Mechanika: dziwaczna, ale przy tych założeniach inaczej się nie da – podział na dwie rundy:
1) Walka sterowana ścieżką dźwiękową z płyty i to właśnie te 10 minut, w których adrenalina się podnosi i zastępuje godzinę zwykłego grania. Nie wiadomo co się stanie za klika sekund. Są 3 fazy – trzy zestawy kart dla każdego – wszystko w czasie rzeczywistym.
2)’Obejrzenie’ co z tego wszystkiego wyszło – po wspomnianych 10 minutach różne są odczucia – było dobrze, było tragicznie itp. – tutaj wszystko się wyjaśnia na spokojnie.

Miodność: To jest gra w której dopiero przy 5, 6 rozgrywce zaczynamy czuć się pewniej, ale i przy 17'stej możemy wpaść w panikę (gra ma różne poziomy trudności). Gram w gry planszowe od wielu lat, intensywnie od co najmniej 5. W żadnej innej grze nie widziałem takich emocji a przede wszystkim wszechogarniającego chaosu :) Oczywiście wszystko zależy od osobowości graczy – jeśli jesteś myślicielem, który potrzebuje 3 minut na podjęcie decyzji, w tej grze z pewnością się nie odnajdziesz – tutaj w 3 minuty rozwala się flotę statków kosmicznych, albo się ginie … Nie ma czasu na optymalną strategię, każda pozwalająca przeżyć jest optymalną :)

Zalety gry:
- mimo dość prostych zasad, jest bardzo wymagająca(i chodzi tu o różne sprawy)
- element losowy jest praktycznie niezauważalny, czasem karty nie podchodzą, ale to da się rozwiązać
- wymaga umiejętności dogadywania sie
- mnogość wariantów strategii, jakimi można posłużyć sie do wygranej przy rożnych układach
- przeogromna interakcja miedzy graczami
- dobra instrukcja (właściwie dwie)
- ładnie wydana

Wady:
-wydanie angielskie
-tylko dla ludzi którzy umieją się bawić i chaos im nie straszny
- niektórzy twierdzą, że jedna osoba przejmuje stery – moim zdaniem jest to często niemożliwe i głównie zależne składu graczy
-stosunkowo kiepska oryginalna ścieżka dźwiękowa (ale czego fani nie wymyślą – można ściągnąć podrasowaną ścieżkę z netu albo zrobić swoją – ja tak robię, przy odpowiednim podkładzie i efektach włos się jeży :)

Podsumowując:
Polecam wszystkim którzy są gotowi na taki rodzaj rozrywki. W szczególnością fanom SF bowiem mechanika dobrze oddaje klimat, który zwykle przedstawiany jest na filmach pokroju Star Trek.