GRY KARCIANE
Hen daleko (edycja polska)
Przemierzaj krainę w poszukiwaniu jej sekretów
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 6
wiek: od 10 lat
czas gry: od 15 do 30 min.
wydawca: Lucky Duck Games Polska (2024)
nr katalogowy: LKY FRW-R02-PL
kod kreskowy: 5905965250512
projektant: Corentin Lebrat , Johannes Goupy
wersja językowa: polska
pasujące koszulki: 70x70 (68 szt.) mini euro (45 szt.)
Opis
Hen daleko to gra karciana, która przenosi graczy na tajemniczy kontynent Aluli, który zmienia się w rytmie pór roku. Będziecie eksplorować wyspę, zdobywając punkty sławy przez spełnianie zadań napotkanych postaci. Każda z 8 kart, które będziecie zagrywać przed sobą od lewej do prawej, przedstawia regiony i zawiera cele oraz zasoby potrzebne do ich realizacji. Punkty zdobywa się, wracając tą samą drogą, co sprawia, że karty punktuje się w odwrotnej kolejności do ich wykładania, co jest kluczowe dla strategii.
Gra charakteryzuje się oryginalną mechaniką odwróconej punktacji, intensywną rywalizacją i wymaga przemyślenia każdego wyboru, co czyni ją dynamiczną i pełną różnych strategii.
Informacje dot. bezpieczeństwa
Posiada logo CE. Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat. Zawiera małe elementy - ryzyko zadławienia.
Recenzje naszych klientów:
zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną
dodano: 2024-08-30
Oryginalny tableau builder
autor:
Zizu
Wykręca mózg w oryginalny sposób. Niby proste efekty na kartach, ale fakt, że wykładane 10 kart będzie punktowane od ostatniej do pierwszej powoduje niezłą zagwozdkę. Taki prosty twist a sprawia, że gra bardzo różni się od innych gier z podobną mechaniką budowania tableau.





Wykręca mózg w oryginalny sposób. Niby proste efekty na kartach, ale fakt, że wykładane 10 kart będzie punktowane od ostatniej do pierwszej powoduje niezłą zagwozdkę. Taki prosty twist a sprawia, że gra bardzo różni się od innych gier z podobną mechaniką budowania tableau.
"Hen daleko" to kolejny przykład gry, która wprowadza tak banalny twist mechaniczny, że aż dziw bierze, że nie powstało wcześniej więcej tego typu planszówek. Rzeczony twist polega na tym, że wykładamy 8 kart w 8 rundach w kolejności od lewej do prawej, ale punktujemy na samym końcu karty od prawej do lewej. Dlatego w 8. rundzie dokładamy kartę, która ma duże wymagania, których nie możemy spełnić, daje nam ona tłuściutkie 0 punktów. Z kolei na samym początku wyłożona karta wydaje się bardzo łatwa do ogarnięcia - przecież mamy 7 kolejnych kart do wyłożenia, które dadzą nam bez problemu wszystkie wymagane symbole, prawda? Otóż nie zawsze, bo w trakcie wykładania tych siedmiu kart będziemy musieli podjąć tyle trudnych decyzji, w które punktowania iść, które zostawić, które zaryzykować, że bardzo łatwo zapomnieć o tym, że pierwsza "prosta" karta czeka ciągle na swoje symbole. A jeszcze do tego dochodzi fakt, że każda karta ma unikalną cyfrę lub liczbę - i że a.) gracz, który wyłoży najniższą cyfrę/liczbę wybiera w danej turze nową kartę jako pierwszy, i b.) gracz, który wyłoży kartę z cyfrą/liczbą wyższą od tej na poprzednio wyłożonej karcie, dostaje fajny bonus. Niby banalne, ale dużo tego, prawda?
Bo mimo że "Hen daleko" jest mechanicznie banalne, nie jest aż takie proste. Przynajmniej z początku. "Hen daleko" jest bowiem jednocześnie jedną z tych planszówek, które ma banalne zasady, ale które bardzo trudno tłumaczy się grającym po raz pierwszy. Bo nie wystarczy powiedzieć, że wykładamy od lewej do prawej, a punktujemy od prawej do lewej - trzeba jeszcze w taki czy inny sposób pokazać różne istniejące w grze zależności, pokazać wszystkie symbole, itd. Wystarczy jedna rozgrywka "na ślepo" i gdy każdy zobaczy pierwszy raz końcowe punktowanie, potem już będzie łatwiej. Ale dlatego, że gra jest czysto abstrakcyjną karcianką z dziwnym, "nieintuicyjnym" punktowaniem, trzeba jakoś przebrnąć przez tą pierwszą rozgrywkę. Potem, im więcej się gra, tym łatwiej się w to wciągnąć i albo w grze zakochać, albo ją znienawidzić (bo mimo wszystko dociąg kart jest czysto losowy).
Nie jest to gra dla wszystkich, ale ci, którzy się nią zachwycą, mają przed sobą dziesiątki, a być może nawet setki fascynujących rozgrywek. A na horyzoncie już czai się dodatek, który podobno dodaje jeszcze więcej ciekawych decyzji.