gry planszowe karciane > The Boss
GRY KARCIANE
logo przedmiotu The Boss

The Boss

Karciana gra blefu,dedukcji i wbijania noża w plecy

cena:

69.00 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: ok. 40 min.

wydawca: Blackrock
projektant: Alain Ollier

wersja językowa: europejska
instrukcja: angielska

Opis


Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2013-04-09 zdecydowanie niedoceniana autor: trance_atlantic

The Boss to jedna z najlepszych dostępnych (choć ostatnio jakby mniej, bo gdzie człowiek nie spojrzy, to towaru brak) gier karciano-dedukcyjno-blefujących na rynku. I nie wiedzieć czemu poświęca jej się zdecydowanie za mało uwagi. Wiele osób proponuje tzw. świeżym planszówkowiczom przygodę z różnego rodzaju Ticketami, Small Worldami czy Carcassonne a przecież sporo tych nowych osób bardzo często ocierało się o różnego rodzaju tradycyjne gry karciane, których The Boss może być doskonałą kontynuacją a jednocześnie krokiem w stronę nowoczesnego boardgaming'u.

Oprócz bowiem tradycyjnego wykładania kart na stół mamy dodatkowo element zarządzania zasobami w postaci gansterów, których w różnych miastach spotkań mogą różne ciekawe sytuacje. Jest szansa sporo zarobić, ale równie dobrze można pójść do więzienia czy szpitala; można wybrać łatwiejszą drogę, lecz istnieje wówczas szansa, że gangsterzy wrócą do swojego szefa z pustymi rękoma lub nawet zostaną na dobre wygnani z miasta.

W sposób niezwykle subtelny dołożona została do gry właśnie ta druga warstwa, która pozwoli płynnie przejść z typowego brania lew na nieco inny rodzaj interakcji między graczami. To oczywiście ma znaczenie, jakie karty otrzymamy na rękę, ale one są tylko i aż źródłem informacji, które ma nas zaprowadzić w konkretne lokalizacje, by tam szukać szczęścia w postaci worków z pieniędzmi. Na dodatek sama długość rozgrywki też jest zmienna i może trwać od trzech do pięciu rund i co ciekawe, nigdy nie będziemy tak do końca pewni kiedy tak naprawdę zabawa się skończy.

Co do samego wykonania, to absolutnie nie ma się do czego przyczepić. Karty są porządnej jakości, drewniane znaczniki też niczego sobie, plansza - tym razem używana praktycznie tylko jako licznik punktów - też się dobrze sprawdza. Może zamiast drewnianych kosteczek ładniej wyglądałyby meeple, w końcu do poszczególnych miast wysyłamy swoich ludzi, więc byłby to na pewno dodatkowy plus za wrażenia wizualne, ale to już naprawdę czepianie się na siłę. ;)

Jak na 27 kart, których używamy do gry (nie liczę kart miast czy odznak policji, bo równie dobrze mogłyby być zastąpione jakimiś znacznikami), The Boss daje naprawdę duże pole do popisu i otwiera przed nami spore możliwości głównie w zakresie blefowania, ale i pomyślunku w zagrywaniu kart w taki sposób, by o najbardziej intratnych lokalizacjach nasi rywale dowiedzieli się jak najpóźniej. Pozostaje żałować, że gra nie została wydana pod patronatem jakiegoś czołowego wydawnictwa, gdyż wówczas ktoś na pewno wpadłby na możliwości poszerzenia jej o jeszcze więcej ciekawych opcji - np. każdy z graczy miałby możliwość wysłania gangstera jako tzw. zwiadowcę i podejrzenia karty jednego z miast albo w talię kart graczy wtasowana byłaby karta policji i gracz, który zagrałby ją na stole, blokowałby jedno z miast - ale dość o tym, bierzcie i grajcie, bo warto. Stosunek jakości do ceny - hmm, może nie jest wielce wysoki, ale gdy to pierwsze zastąpimy świetną zabawą, za te około 50 zł otrzymamy produkt, który tak naprawdę nie odbiega od czołowych światowych produkcji. Małe jest piękne, znaczy się - fajne? O tak! :)
dodano: 2012-02-10 2 kciuki w górę ;) autor: bloo

Zwlekałam z wyciągnięciem tej gry na stół. Tuż po jej zakupie natknęłam się na kilka negatywnych recenzji w sieci, a zarzuty do niej nie były małe, bo łącznie z niedopracowaną/złamaną mechaniką. Po kilku partiach – właściwie już po pierwszej - wiedziałam, że gra jest świetna! Może ktoś nie przeczytał instrukcji, bo wszystko działa! Mimo, iż jest to gra z elementem losowym, gracze mają sporą kontrolę nad tym, co się dzieje: złego wyniku nie można zrzucić wyłącznie na złe rozdania. Oczywiście, to co trafia nam się w 5 kartach, którymi próbujemy zbić naszą nielegalną fortunę nie zależy od nas, ale potem wysyłamy naszych gangsterów do miast realizując jakiś mniej lub bardziej strategicznie zaawansowany plan. Trzeba non-stop analizować rewersy kart przeciwników, ilość dostępnych gangsterów i przeliczać, ile w danym mieście możemy ugrać. Nie ma jednej bezpiecznej taktyki a taktyka na szybki i duży zysk pod koniec gry za pomocą Chicago może oznaczać 0 $, gdy gracze wyłożą jako ostatnie karty bez wartości. Często zdarza się, że ktoś werbalnie próbuje zmusić przeciwnika do zdradzenia się, choćby uśmiechem, z tym, co gracz kombinuje w swoim gangsterskim umyśle. Fantastycznie działa w tej grze element dedukcji. Może nie każdemu gra podejdzie, ale jest tu wystarczająco dużo strategii, aby ostatnie miejsce w stawce zawdzięczać głównie sobie. Niekiedy gracz zamiera z kartami w ręku analizując dostępne możliwości.

Podoba mi się, że gra nie stara się być tym, czym nie jest, nie ma przerostu formy nad treścią, żadnych zbędnych figurek, przez które gra była dużo droższa. Kostki dla oznaczenia gangsterów dla osoby ze standardową wyobraźnią są jak najbardziej wystarczające. To samo tyczy się rysunków, które lubię i cieszę się, że gra nie poszła w krwiożerczy klimat i nie spływa czernią i krwią. W kilku miejscach instrukcja angielska jest bardziej przejrzysta od polskiej. Za to polska instrukcja proponuje ciekawsze podstawowe ułożenie kart mafiozów dla 3 graczy. U mnie gra sprawdza się super, polecam!
dodano: 2010-12-07 Bardzo dobra autor: atwar

Grę kupiłem trochę w ciemno, oglądając tylko wideorecenzję. I nie pomyliłem się. Jest to świetna, szybka gra dedukcyjna. Zasady są proste, ale sama gra wymaga sporo główkowania. Rozgrywka składa się z kilku rozdań, w każdym rozdaniu do zdobycia jest jedna zakryta karta, zawierająca albo pieniądze, albo różne "przygody" spotykające gangsterów, jak szpital czy więzienie. Gracze naprzemiennie układają odkryte karty pod każdym z miast i wyciągają wnioski - jaka jest zakryta karta miasta i czy warto je opanować, wysyłając gangsterów. Gra się wyśmienicie przy każdej liczbie osób, przy dwóch gra jest bardziej taktyczna i łatwiej jest przewidzieć jaka jest zakryta karta, przy większej liczbie graczy jest trudniej, ale są większe możliwości zdobycia pieniędzy. Tytuł jest dla każdego i dla poczatkujących i dla zaawansowanych graczy. Czas rozgrywki jest zmienny i zależy głównie od liczby rozdań - waha się od 20 - 40 minut, w dwie osoby, do 30 - 60 minut w cztery osoby.