GRY KARCIANE
Smash Up (edycja polska)
Odjechana gra karciana!
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 12 lat
czas gry: ok. 45 min.
wydawca: Bard (2017)
kod kreskowy: 5902596985516
projektant: Paul Peterson
wersja językowa: polska
Opis
Co wspólnego mają piraci, ninja, roboty, zombie, obcy, czarodzieje i kilka innych dziwadeł? Wszyscy oni próbują przejąć kontrolę nad światem! Nie są w stanie zrobić tego samotnie – dlatego łączą się w drużyny. Każde połączenie dostarcza zupełnie inny wrażeń i doświadczeń, w tej szybkiej grze karcianej. Weź dwie talie, połącz je ze sobą i rozwal przeciwnika!
Frakcje posiadają własny, unikatowy styl: Piraci przesuwają karty, Zombie powracają ze stosu kart odrzuconych, Dinozaury są po prostu ogromne. Każda kombinacja to inna taktyka i przebieg gry, a każda gra to zupełnie inna zabawa!
Czy możesz oprzeć się pokusie Smash Up? Nie, nie możesz! Wybierz frakcję, potem drugą i zacznij konkretną rozwałkę!
Zawartość:
8 talii frakcji po 20 kart każda
16 kart baz
Instrukcja
Informacje dot. bezpieczeństwa
Posiada logo CE. Produkt przeznaczony dla dzieci powyżej 3 roku życia. Zawiera małe elementy. Niebezpieczeństwo zadławienia.
Smash Up zaczyna się super. Unikalny, szalony temat, który naprawdę czuć. W grze mieszamy dwie talie kart reprezentujące dwie frakcje. Od tej pory frakcje te będą się wzajemnie wspierały, przez co naprawę ma się wrażenie grania Zombie Piratami albo Robo-Dinozaurami.
Jest negatywna interakcja, jest taktyka, są kombosy kart, są emocje... dlaczego zatem ocena tylko 3/5?
Niestety, ta lekka z założenia gra ma nieproporcjonalnie wysoki próg wejścia i cierpi na ogromny problem przedłużającej się tury (downtime). Na kartach jest sporo tekstu. Zanim początkujący gracz je wszystkie przeczyta, zanim zorientuje się w sytuacji na stole, mijają wieki. Sytuacja nieznacznie tylko się poprawia, gdy do stołu usiądą ograni już gracze. Karty zagrywamy na "bazy". Zagranie kart o łącznej wartości siły wskazanej przez daną bazę powoduje jej punktowanie. Oznacza to, że na początku każdej tury musimy te wartości policzyć dla każdej bazy. A wartości zagranych kart zmieniają się, gdy zagramy tam kartę ze specjalną umiejętnością. Ta zmiana może ulec zmianie dzięki kolejnej karcie specjalnej itd., itd.
W rezultacie rozgrywka czterosobowa to połączenie mozołu i braku kontroli. Mogę wybaczyć grze, że jest powolna, gdy mam nad nią zadowalającą kontrolę. Mogę wybaczyć grze chaotyczność, jeśli jest lekko, szybko, wesoło. Za wariant mozolno-chaotyczny niestety podziękuję.
Znacznie lepiej jest w wariancie dwuosobowym - w takiej wersji Smash Up daje radę, czy raczej dawałby radę, gdyby nie jedno, poważne ale...
Talie są bardzo mocno niezbalansowane. Są frakcje wyraźnie mocniejsze i przede wszystkim są znacznie mocniejsze od innych połączenia dwóch frakcji. Poczytałem opinie na internetach i niestety wygląda na to, że nie jestem w tym zdaniu odosobniony. Szkoda.