GRY RPG
Liminal RPG Core Book
cena:
149.90 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
wydawca: Modiphius
nr katalogowy: MUH051957
kod kreskowy: 9781916090200
wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska
Opis
Academic wizards and gutter mages, vampires and werewolves, Men in Black working for a secret religious order and a police division investigating Fortean crimes. The cities and the very landscape encompass haunted places and lost bubbles of history, faerie courts and places of power. But you know. You’re at the edge of the Hidden World. Maybe you’ve seen it and can’t ignore it. Maybe you’re from the Hidden World, but with ties to humanity.
Liminal is a self-contained tabletop roleplaying game about those on the boundary between the modern day United Kingdom and the Hidden World- the world of secret societies of magicians, a police division investigating Fortean crimes, fae courts, werewolf gangs, and haunted places where the walls between worlds are thin.
The players portray Liminals - those who stand between the mortal and magical realms, with ties to each. Examples of Liminals include:
● A magician who acts as a warden to protect unaware mortals from supernatural menaces;
● Someone of mysterious birth who is perhaps half Fae. In any case they are caught up in Faerie politics whether they like it or not;
● A burglar who steals supernatural relics;
● A werewolf who still has many ties to ordinary people;
● A dhampir, striving to do good despite their vampiric infection;
● A mortal detective who knows some of the real strangeness out there.
Liminal uses a D6 based system with the common notation of Xd6 to mean the result of rolling X six-sided dice and adding the results together to get a number.
For example, in a skill test, you roll 2d6 (two six-sided dice, with the results, added
together), add your character’s skill, and compare the result with a target number.
Usłyszałem o tym systemie na krótko przed wydaniem i z zapowiedzi nie wydawał się czymś, czym warto się zainteresować. Kalka Akt Dresdena i Świata Mroku, z różnymi nadnaturalami zmagającymi się z problemami ukrytego świata Wielkiej Brytanii – pomysł niby okej, ale po co, skoro można kupić oryginał? Do zakupu zachęciły mnie opinie znajomych. Nie recenzje ludzi, którzy wszystko chwalą, ale takie rzetelne wpisy dotyczące tego, co jest tu dobre, co działa, czego na pewno się nie znajdzie itd.
Nie żałuję zakupu podręcznika. Liminal to kolejne spojrzenie na temat urban fantasy z punktu widzenia magów, wilkołaków, dhampirów i ludzi obdarzonych nadnaturalnymi mocami, którzy żyją we współczesnym Zjednoczonym Królestwie. Można osadzić akcję kampanii w innym miejscu (w podręczniku są podane dwa przykłady miast poza UK), ale szczerze mija się to trochę z celem. Większość materiałów dotyczy Wielkiej Brytanii (szczególnie Londynu), a są na tyle dobre, że szkoda byłoby z nich rezygnować. Szkoda tym bardziej, że to jest ciekawa i pojemna konwencja.
Mechanika gry jest bardzo prosta – rzut 2k6 + współczynnik kontra poziom trudności. Reguły są gruboziarniste (wartości umiejętności mieszczą się w przedziale od 0 do 5), ale nie oznacza to, że charakterystyka postaci się nie zmienia. Są Punkty Doświadczenia, a rozwój, choć nie jest bardzo szybki, wpływa na możliwości postaci. Walka jest równie łatwa, co reszta zasad i dość śmiertelna. Prostota tej mechaniki jest jednym z największych atutów Liminal. Po drugiej stronie mamy co prawda Dresden Files Accelerated, ale jest on oparty na niezbyt lubianym przeze mnie Fate Accelerated i nieszczególnie nadaje się do prowadzenia dłuższych kampanii (da się, ale gracze mogą się irytować statycznymi charakterystykami bohaterów). Świat Mroku jest natomiast dużo cięższy mechanicznie (tak, można wyrzucić zasady do kosza, ale po co w ogóle kupować taki podręcznik) i dużo bardziej restrykcyjny w kwestii łączenia w drużynie różnych nadnaturali. Liminal, choć posiada swój setting, a w nim metaplot, jest bardziej otwarty – można spokojnie zagrać odmieńcem, wilkołakiem, magiem i człowiekiem, który wie za dużo.
Drugą cechą, która jest dla mnie największą zaletą systemu jest interesujący setting. Polityka, walka o władzę, wojna o terytorium, wewnętrzne gierki – to wszystko, czego można się spodziewać po systemie urban fantasy jest tu na miejscu, zaprezentowane w taki sposób, że wystarczy sięgnąć i wrzucać bezpośrednio do sesji. Rodzina wilkołaków próbująca narzucić władzę innym likantropom, ukryta loża wampirów, która sfingowała swoje zniszczenie, oddział policji do walki z nadnaturalami czy królowa fey, której nie wszyscy uznają za swoją władczynię – jest z czego wybierać.
Jeśli miałbym wskazać coś jako wadę, byłby to skromny bestiariusz, takie sobie przygody wprowadzające oraz sam skład. Nie są to jednak cechy, które w moich oczach obniżają znacząco ocenę systemu. Osobna kwestia to przydatność systemu dla kogoś, kto zna i lubi Świat Mroku albo wspomnianego Dresdena – w takim wypadku kupowanie tego podręcznika raczej nie ma sensu. Sam mając wybór między tymi trzema wybrałbym Liminal.