GRY RPG
Warhammer FRP 4 edycja Podręcznik podstawowy
Czwarta edycja WFRP po polsku!
Podstawowe informacje:
wydawca: Copernicus Corporation (2020)
kod kreskowy: 9788361656838
wersja językowa: polska
Opis
Trudno odłożyć tę książkę, prawda?
Jakby sama trzymała się ręki. Wiecie dobrze, co jest w środku. Kryją się tam spaczeni, niepokorni, zagubieni. Mówicie sobie, że chcielibyście odejść. Uciec do idealnego świata, gdzie wszystko układa się jak po sznurku. To nieprawda. Coś ciągnie Was właśnie tutaj. Możecie tłumaczyć sobie, że kuszą was bogactwa albo żądza walki. Nie łudźcie się. Wszyscy wiemy, że jest inaczej. Kto raz usłyszał, jak wzywają go szlaki Starego Świata, ten zawsze już będzie chciał na nie powrócić. Dobądźcie więc mieczy, nabijcie pistolety i uważajcie na tego psa: może i jest mały, ale jaki zajadły!
Warhammer Fantasy Roleplay zabiera Was do Starego Świata. Załóżcie własną drużynę śmiałków lub bandę rzezimieszków i wyruszcie z nimi w podróż. Zmierzycie się w jej trakcie z podłością, zepsuciem, intrygami i straszliwymi bestiami pałającymi żądzą zniszczenia.
Powrót do Starego Świata w czwartej edycji Warhammera to jak spotkanie ze starym przyjacielem – trochę się zmienił, ale wciąż ma ten sam mroczny urok, który pamiętam z czasów liceum. Podręcznik podstawowy wydany przez Copernicus Corporation to prawdziwa cegła – ponad 350 stron w twardej oprawie, z pięknymi ilustracjami.
Pod względem treści to solidna robota. Tworzenie postaci jest rozbudowane, ale satysfakcjonujące – system profesji i rozwój bohatera dają dużo możliwości, choć momentami można się pogubić w niuansach. Mechanika oparta na procentach i poziomach sukcesu jest znajoma, ale zyskała kilka usprawnień, które czynią rozgrywkę bardziej płynną. Duży plus za wprowadzenie elementów narracyjnych, takich jak ambicje postaci czy pytania o tło – to świetne narzędzia dla Mistrzów Gry i graczy, którzy lubią głębsze odgrywanie ról.
Nie wszystko jednak błyszczy. Niektóre fragmenty podręcznika mogłyby być lepiej zredagowane – zwłaszcza opisy przejść między poziomami profesji czy zasady dotyczące statusu społecznego. To nie są wielkie wady, ale mogą zniechęcić mniej doświadczonych graczy. Przy tworzeniu postaci, trzeba też sporo kartkować, można było to lepiej poukładać.
Podsumowując: jeśli wychowałeś się na drugiej edycji i masz sentyment do mrocznego, brutalnego świata Warhammera, ta edycja to obowiązkowa pozycja na półce. Jest wierna duchowi oryginału, ale nie boi się nowoczesnych rozwiązań. Dla mnie to powrót do domu, starego mrocznego domu pełnego plugastwa.