gry planszowe ekonomiczne > Bullfrog Goldfield
GRY EKONOMICZNE
logo przedmiotu Bullfrog Goldfield

Bullfrog Goldfield

Gra ekonomiczna osadzona w realiach ostatniej gorączki złota w północnej ameryce w 1905 roku

cena:

179.00 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 5
wiek: od 16 lat
czas gry: ok. 120 min.

wydawca: Numbskull Games
projektant: Patrick Stevens

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


The remote area in which the ores were discovered necessitated the building of railroads to supersede the transport to smelters by mule driven wagons. This created a race from existing railroads north and south. To the north the  Carson and Colorado railway was the closest, built in 1888 as a narrow gauge railroad owned as a purchased subsidiary of the Southern Pacific railroad.  To the south lay the San Pedro, Los Angeles and Salt Lake City railroad (1901), soon to be purchased by Union Pacific. To the west lay the Funeral range and Death Valley , and to the east countless miles of nearly untracked and inhospitable desert.   The five competing railroads developed were the Tonopah & Tidewater,   the Las Vegas & Tonopah,  the Bullfrog Goldfield, the Silver Peak, and the Tonopah & Goldfield.   The city of Las Vegas was established at this time as a rail hub to access the gold and silver ores.  The numerous ghost towns that dot the area today are also a direct result of this short lived mineral bonanza. 

 

Rail laying, mine development and town building are the parameters around which the stock trading revolves. Some of the tough decisions faced by players include whether to go for quick profits in mining, or slower, but potentially greater profits in rail building.  The symbiotic relationships between the mines and railroads necessitates clear planning and clever strategies.   A clean business strategy game without dice, the only luck factor is how rich are the ores found in the mines,  which players will soon discover for themselves.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2012-11-04 Duży potencjał autor: maj_ka

O czym jest gra?

Bullfrog Goldfield to gra o zakładaniu i rozwoju spółek kolejowych i kopalni oraz zależnościach między nimi. W grze jesteśmy inwestorami, którzy kupują akcje tychże spółek i dbają o ich rozwój, tak aby maksymalizować zyski. Spółki kolejowe mogą wypuszczać obligacje, aby zdobyć potrzebny kapitał na rozwój. W ten sposób "zadłużone" spółki spłacają odsetki oraz nie mogą wypłacać dywidendy, a spółka, która na końcu gry nie jest w stanie skupić obligacji jest bezwartościowa. Jeżeli spółka kolejowa doprowadzi tory do kopalni wzrasta wartość i zyski zarówno kopalni jak i kolei.
Doprowadzenie kolejnej linii kolejowej wiąże się ze spadkiem zysków dla połączonych wcześniej spółek kolejowych, a zyski kopalni zostają zwiększone po raz kolejny. W kopalniach mogą wyczerpać się złoża, co prowadzi do ich upadku, a spółka staje się bezwartościowa. Fakt, że kliku graczy może posiadać akcje danej spółki (maksymalnie trzech graczy, gdyż tyle jest akcji każdej spółki) pozwala na interakcję między graczami. W momencie kupna akcji danej spółki stajesz się osobą, która spółką zarządza. Jeżeli w trakcie gry, ktoś zdobędzie większościowy pakiet akcji (czyli dwie :)), przekazujesz mu "dowodzenie". Gra kończy się, gdy w prawie wszystkich kopalniach zostaną wyczerpane złoża lub któraś z niezadłużonych spółek osiągnie odpowiednio dużą wartość. Wygrywa osoba z największą ilością funduszy rozumianych jako prywatne pieniądze oraz wartość posiadanych akcji.

Jak wygląda zawartość pudełka?

W pudełku znajdziemy:
- dość smutną szaro-burą planszę. Wykonanie jest solidne, ale kolory dość przygnębiające (choć pewnie taki był zamysł w końcu kopalnie i kolej to taki szaro-bury przemysł :)) Na planszy zaznaczone są miasta, kopalnie, miejsca startowe kolei
oraz rodzaj terenu: zwykły, górzysty oraz dolina. Wokół planszy biegnie tor, na którym zaznaczane są wartości spółek a zarazem przychody, które są one w stanie wygenerować
- papierowe pieniążki, czego osobiście nie jestem zwolennikiem, bo po kilku rozgrywkach pewnie ich stan będzie pozostawiał wiele do życzenia :)
- solidne kartonowe akcje spółek kolejowych i kopalni (po trzy dla każdej - dwie "zwykłe" i jedna symbolizująca zarządzanie spółką) oraz znaczniki obligacji w trzech nominałach. Zainteresowani będą mogli przeczytać o historii każdej ze spółek, gdyż stosowny opis został zamieszczony na odwrocie
- żetony rozwoju kopalni
- znaczniki torów, domków, pionki, kolorowe i ładne
- dwustronne ściągi dla każdego gracza

Jak przebiega rozgrywka?

Rozgrywka składa się z rund, a każda runda z trzech tur i posumowania przychodów. Na początku każdej rundy gracze wybierają karty postaci, które dają im specjalne bonusy (np. dodatkową akcję) i określają kolejność graczy w rundzie. W każdej turze gracze mogą wykonać jedną z 5 akcji:
1. Kupić akcje spółki.
2. Sprzedać akcje posiadanych spółek.
3. Wybudować budynek w mieście lub kopalni, co pozwala na większy rozwój okolicznych spółek oraz może natychmiastowo zwiększyć ich zyski.
4. Wybudować tory.
5. Przewozić surowiec (tzn. pobrać z banku pieniądze i zwiększyć zyski dowolnych kopalni).
Po przeprowadzeniu wszystkich akcji następuje podsumowanie według następującego porządku:
1. Rozwój kopalni- tj. odkrycie wierzchniego żetonu ułożonego na kopalni. Pierwsze trzy żetony to zawsze zwiększenie zysku kopalni, kolejne mogą powodować także zmniejszenie zysku lub wyczerpanie jej zasobów. Żetony są odkrywane tylko dla kopalni, których akcje są w posiadaniu któregoś z graczy. Po odkryciu ostatniego żetony kopalnia bankrutuje.
2. Zebranie zysków. Spółki otrzymują kapitał wskazany przez pozycję pionka na torze wokół planszy.
3. Zapłacenie odsetek równych 10% wypuszczonych obligacji.
4. Skupienie obligacji (nieobowiązkowe).
5. Wypłacenie dywidend akcjonariuszom, co zmniejsza kapitał spółki, ale zwiększa jej przyszłe zyski. Wypłacanie dywidend nie jest obowiązkowe, decyzja należy do osoby zarządzającej spółką.
6. Usunięcie akcji kopalni, które splajtowały tzn. nie mają już na sobie żetonów.

Jaki są ogólne wrażenia z gry?

Gra jest dobrze przemyślana i ciekawie oddaje rzeczywiste zależności np. podpięcie torów innej spółki kolejowej powoduje obniżenie zysków spółek kolejowych, które były w danym miejscu wcześniej. Podobnie jak w grze Steel Driver, zarządzając spółką korzystasz z kapitału spółki, a nie swojego własnego, musisz dbać więc o to, aby przynosiła zyski, gdyż potrzebujesz ich do dalszego rozwoju. Ponadto, jeżeli tanio kupisz akcje, spółka będzie miała mało kapitału początkowego na rozwój a jej akcje będą tanie, musisz więc dobrze się zastanowić, ile chcesz w daną spółkę początkowo zainwestować. Można kupować akcje dobrze zarządzanych przez innych graczy spółek, aby mieć udział w zysku spółki. Gra daje dużo możliwości strategii i dróg do zwycięstwa, jednak mnogość zasad początkowo jest przytłaczająca i ciągłe sprawdzanie ile dana akcja przyniesie zysków może odebrać radość z pierwszej rozgrywki. W grze dużo trzeba liczyć i często rozmieniać pieniądze, co może być dla niektórych dużym minusem. Gra zdecydowanie dla doświadczonych graczy. Gra ma duży potencjał i zasługuje, moim zdaniem na 5 :)