gry planszowe ekonomiczne > 1848: Australia
GRY EKONOMICZNE
logo przedmiotu 1848: Australia

1848: Australia

Budowa kolei w XIX wieku

cena:

329.90 PLN
dostępność: na zamówienie
wysyłamy w: ok. 7 - 30 dni

dodaj do koszyka
Produkt na zamówienie: realizacja pod warunkiem dostępności u dostawcy.

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 3 do 6
czas gry: od 200 do 240 min.

wydawca: GMT (2020)
nr katalogowy: GMT2102
projektant: Leonhard Orgler , Helmut Ohley

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


Australia's first railway company, the Sydney Railway Company, was founded in 1848. It proved ruinous for its founders. Shortly before the opening of the first line, it was taken over by the New South Wales Government Railways. In 1852 eight privately financed railways were planned in Victoria. Three of them were established but only one of them was a success—The Melbourne and Hobson's Railway Company which was opened in September 1854.

Many types of railways, which during the next 150 years came into being over the whole country, supported industries such as mining, sugar plantations, logging, metal works, and cement factories. For the most part, they were owned by the industrial companies themselves and were therefore called "Private Railways" in order to distinguish them from the main railways owned by the States.

1848: Australia is a semi-historical railroad game for 3 to 6 people. It is based on the game 1829 by Francis Tresham. Historical constraints have, as far as is possible, been taken into account. In other areas, history will be written anew. 1848 features the inclusion of The Bank Of England as a public company that extends loans and administers railroads that are in receivership, dealing with the different track gauges between states, and 'The Ghan' special train.

1848 has simple mechanisms at its base. The yellow, green, brown, and grey tiles are placed on the map to form a network of routes, connecting stations together. The trains (train cards) make notional journeys from station to station, thereby earning money. The (imaginary) travellers pay for their journeys. The more and the more important the stations a train visits, the more money it earns for the company and its shareholders.

In the game, you and your fellow players will own 6 Private Companies, shares in 8 Public Companies, as well as shares in the Bank of England. The Public Companies belong to their shareholders. The player with the most shares in a company is its Director and decides what the company will do. You will operate your companies, invest in others, buy better trains, and compete for routes. At game-end, players compute the value of their shares and add that value to their operating profits to determine their total wealth. The player with the most wealth wins.

Components:

1 Mounted mapboard
5 sheets with 100 tiles
9 Corporate mats
82 Stock Certificates
6 Private Company Certificates
30 Train cards
1 Priority Deal card
1 Pack of Play Money
1 Rule book


Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2022-04-28 Bardzo dobra autor: elros

Nigdy wcześniej nie miałem okazji zagrać w żadną grę z rodziny 18xx, natomiast dość mocno mnie ta seria interesowała. W końcu zdecydowałem się spróbować Australii, która akurat miała dodruk i była polecana jako jedna z "gier otwarcia".
Nie zawiodłem się.
Pierwsza partia zafascynowała grupę tak, że już następnego dnia zagraliśmy ponownie, a potem chcieliśmy więcej i więcej!
Wprawdzie popełnialiśmy sporo błędów, ale po pierwszej rozgrywce wszyscy przeczytali instrukcję i szukali błędów (co się raczej nie zdarza). Kolejna gra była już przeprowadzona prawidłowo i przyniosła ogrom satysfakcji.
Bardzo spodobał nam się mechanizm giełdy i możliwość niszczenia spółek przeciwnika poprzez obniżanie wartości jego akcji. Układanie torów na mapie jest jakby dodatkową grą logiczną, która daje mnóstwo satysfakcji i radości. Już mam pomysły na inne rozstawienie stacji kolejowych tak, by osiągnąć lepszy zysk.
Ciekawym mechanizmem Australii jest Bank Anglii, który udziela pożyczek i emituje własne akcje. Zastanawiam się, czy stale rosnąca cena akcji banku nie jest przesadzona, ale grałem zbyt mało żeby to ocenić. Z obserwacji wnioskuje, że ludzie blokują gracza, który zagrał na Bank Anglii.
Inny ciekawy smaczek to zmiana rozstawu szyn między stanami (dodatkowa stacja o dochodzie 0) oraz pociąg The Ghan, który sprawia, że gracze usiłują doprowadzić bardzo długi tor na północ mapy.
Generalnie układanie torów skupia się w terenie nadbrzeżnym, gdzie jest dużo miast. Oddaje to specyfikę regionu.
Gra posiada mechanizm bankructwa, jednak jest ono w pewnym sensie "delikatne". Gracz raczej nie straci dużo pieniędzy oraz nie kończy gry. Upadła spółka trafia pod zarząd Banku Anglii, który dość mocno zwiększa dywidendy wypłacane akcjonariuszom. W naszej grupie zdarzało się, że gracze, którzy inwestowali w bank, specjalnie zabijali spółki, żeby zwiększyć swoje dochody z dywidend bankowych.
Gra daje ogrom możliwości i radości. Trwa długo, trzeba to przyznać, ale przy doświadczonych graczach czas ten zmaleje zapewne drastycznie.
Jeżeli boicie się gier 18xx, a chcielibyście spróbować, to warto! Nasza grupa nigdy nie grała w tego rodzaju gry, nie mieliśmy doświadczonego gracza, który by nas wprowadził, a jednak daliśmy radę i zakochaliśmy się w kolejówkach :)

Generalnie, całym sercem polecam tę grę! Już się zastanawiam nad kolejną częścią serii. Tym razem kusi coś z okrutnym bankructwem i spółkami trupami :D