gry planszowe strategiczne > The Great Zimbabwe
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu The Great Zimbabwe

The Great Zimbabwe

cena:

399.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:



wydawca: Splotter Spellen (2012)
projektant: Jeroen Doumen , Joris Wiersinga

wersja językowa: europejska
instrukcja: angielska

Opis


The Great Zimbabwe is a game about building a trade based civilization in ancient Africa. It has been inspired by the old kingdoms surrounding the Great Zimbabwe, a world heritage site in southern Africa. Far into the previous century, colonial governments denied that a civilization that produced such impressive monuments and beautiful artwork could have been African in origin. But of course, this civilization was African, and the country of Zimbabwe itself was proudly named after this impressive cultural heritage. As always in our games, we have used this history for inspiration; however, first and foremost we wanted to create a highly playable and replayable Splotter game, so in many cases we took liberties with historical names, periods and artwork.

In the game, players strive to build the most impressive monuments to one god of their choice. They can choose this god themselves-- each of the twelve gods offers a unique blessing, but each also requires a different amount of work to win the game. Building the monuments is done by developing a logistics network stretching across the region. Through this network, players produce and obtain ritual goods to raise their monuments and bring honour to the god of their choice.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2013-01-10 The Great Zimbabwe - logistyka po afrykańsku autor: saltamontes

Solidna gra (nieco strategii, nieco ekonomii, lecz przede wszystkim: logistyka) dla 2 do 5 osób. Każdy z graczy wciela się w przywódcę jednego z afrykańskich plemion z ambicjami - celem będzie rozszerzenie wpływów naszej kultury na możliwie największy obszar. Dokonamy tego poprzez wznoszenie budowli w kolorze naszego plemienia, dzięki wykorzystaniu sieci warsztatów rzemieślniczych (własnych i innych graczy).

Rzemieślnikom musimy dostarczyć odpowiednie surowce oraz technologie (np. garncarską, rzeźbiarską, obróbki diamentu, czy kości słoniowej). Istotne w grze jest takie rozmieszczenie naszych rzemieślników oraz ustalenie takiej ceny na ich wyroby, by inni gracze często z nich korzystali. Każde zamówienie złożone u naszego rzemieślnika przyniesie nam bowiem sowitą zapłatę w postaci bydła (dziwnie nosorożcopodobnego), które jest walutą w grze.

Przywódcy plemion, w których się wcielamy, są osobnikami z rozdętym ego, zatem starają się, by ich budowle były jak najwyższe a stada bydła jak największe. Każda runda rozpoczyna się zebraniem afrykańskich przywódców i pokazem ich hojności - gracze licytują ilość bydła, którą w swej łaskawości mogą podzielić się z kompanami.

W osiągnięciu celu pomagać nam będzie bóg, którego wybrać możemy raz na całą rozgrywkę. Przyniesie nam zwykle jakiś bonus, pod który często podporządkowujemy całą strategię rozgrywki - choć im silniejsze moce posiada bóg, którego czcimy, tym więcej punktów musimy zdobyć, by grę wygrać... Poszczególni bogowie i specjaliści oraz karty technologii rzemieślniczej zwiększają bowiem liczbę punktów niezbędną do zwycięstwa. Wielkie Zimbabwe to świat równowagi - im więcej pomocy otrzymamy, tym wyższą poprzeczkę musimy przeskoczyć.

Pomóc mogą nam też specjaliści, których zatrudnimy. Jest ich zaledwie pięciu, dlatego warto dobrze przemyśleć, którzy ze specjalistów w połączeniu z łaską naszego boga ułatwią nam drogę do zwycięstwa. Ważne jest mądre zaplanowanie takiego combo: boga ze specjalistą. Mechanizm ten różnicuje poszczególne rozgrywki; gra na pewno nie znudzi się zbyt szybko. Wręcz przeciwnie, Great Zimbabwe premiuje doświadczenie, zaś pewne rozwiązania dostrzega się dopiero po kilku rozgrywkach. Początkowo może wydawać się, że gra jest kiepsko zbalansowana, a pewne opcje są zbyt silne, lecz dopiero doświadczenie w poruszaniu się po afrykańskiej sawannie pozwala wykorzystać cały potencjał naszej sytuacji na planszy.

Wykonanie gry oceniam na plus: jest dość oszczędne, ale estetyczne; piękne klimatyczne afrykańskie grafiki na kartach kojarzą się z tzw. sztuką prymitywną, dużo drewnianych znaczników w pudełku. Brak jakiejkolwiek wypraski, więc segregację wszystkich dóbr trzeba zorganizować samodzielnie.

W zależności od chęci do nauki oraz nastawienia graczy, Great Zimbabwe może być grą świetną lub tylko dobrą (czasem nawet nieco suchą, mozolną ciężką robotą). Wciąż dostrzega się interesujące mechanizmy w grze, jak: licytacja, możliwości zestawu bóg-specjalista, inna liczba punktów zwycięstwa dla każdego gracza, planowanie logistyczne. Zaś przy odrobinie wyobraźni i w rozbawionym towarzystwie łatwo wczuć się w rolę prawdziwego afrykańskiego króla.

Moje podsumowanie: bardzo dobra gra dla graczy lubiących odkrywać nowe strategie. Wciąga.